آکادمی

شنبه, 07 بهمن 1402 04:36

آیا سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین، بهتر از خرید خود بیت کوین است؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تأیید راه‌اندازی ETF بیت کوین در دهم ژانویه توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، یک پیروزی بزرگ برای بیت کوین محسوب شده و دوره جدیدی را در دنیای کریپتو آغاز کرد. با راه‌اندازی این صندوق، خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌شود چون حالا می‌توانند از طریق بورس به این ارز دیجیتال دسترسی پیدا کنند و دردسرهای مدیریت والت‌های دیجیتال را ندارند.

در این مطلب به معرفی ETF بیت کوین پرداخته و شما را با دو نوع مختلف آن و طرز کار هر کدام آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نکات کلیدی:

  • ETFهای بیت کوین، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که بدون مالکیت واقعی این ارز دیجیتال، روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها دو نوع دارند یعنی ETF مبتنی بر فیوچرز که در بازار فیوچرز بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند و ETFهای مبتنی بر نرخ آنی که خود بیت کوین را به عنوان سرمایه نگه می‌دارند.
  • سرمایه‌گذاری روی ETF بیت کوین به سرمایه‌گذاران شخصی امکان می‌دهد که به این ارز دیجیتال دسترسی پیدا کرده و به راحتی روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
  • سرمایه‌گذاران باید پیش از سرمایه‌گذاری روی ETFهای بیت کوین، به عواملی مثل نوسان بازار، کارمزدهای مدیریت، ریسک طرف مقابل و ریسک نقدشوندگی توجه داشته باشند.

ETF بیت کوین چیست؟

ETF (صندوق قابل معامله در بورس) بیت کوین، محصولات سرمایه‌گذاری هستند که ارزش واقعی بیت کوین را دنبال کرده و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که بدون نیاز به خرید و نگهداری بیت کوین، مالکیت آن را در اختیار داشته باشند. چنین صندوق‌هایی، شبیه به صندوق‌های بازار سنتی هستند و شکاف بین بازار ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و سیستم‌های اقتصادی سنتی را پر می‌کنند.

لازم به ذکر است که هر چند چنین ETFهایی نمایانگر نوسان بیت کوین هستند، ممکن است به دلیل فاکتورهایی مثل سایر موجودی‌های پورتفولیوی آنها یا ویژگی‌های ساختاری متفاوت هر ETF، دقیقاً با این ارز دیجیتال هماهنگ نباشند. مثلاً حتی اگر قیمت بیت کوین 50 درصر بیشتر شود، ممکن است بعضی از ETFها این افزایش قیمت را به صورت دقیق منعکس نکنند. اما باز هم این صندوق‌ها، فرصت‌های ارزشمندی را برای سرمایه‌گذاری روی این کلاس دارایی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

انواع ETF بیت کوین

ETFهای بیت کوین دو نوع هستند: آتی (بر اساس فیوچرز) و آنی (بر اساس قیمت لحظه‌ای). ETFهای آتی، روی قراردادهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که توافق می‌کنند مقدار خاصی بیت کوین را با قیمت از پیش تعیین شده در تاریخی مشخص خرید یا فروش کنند و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که بدون نیاز به خرید و مالکیت بیت کوین، از تغییرات قیمت آن استفاده کنند. یک نمونه از چنین صندوق‌هایی، ETF ProShares Bitcoin Strategy است.

اما ETFهای بیت کوینی آنی مثل Franklin Bitcoin ETF، خود بیت کوین را به عنوان دارایی مبنا خریده و نگهداری می‌کنند و چنین صندوق‌هایی، مستقیماً پیروی قیمت بیت کوین هستند. این صندوق‌ها، برای سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال از طریق ETF، گزینه بسیار مناسبی بوده و از نظر ارزشی، به بیت کوین نزدیک هستند.

ETFهای بیت کوین چطور کار می‌کنند؟

ETFهای بیت کوین، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که سهام بیت کوین را در بورس‌های معتبر مثل نزدک و NYSE معامله کنند. ارزش ETF بیت کوین، بر اساس نوسانات قیمت این ارز دیجیتال مشخص می‌شود که منعکس کننده تغییرات در ارزش بازار بیت کوین است. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون نیاز به خرید خود بیت کوین، روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

برای خرید یا فروش سهام یک ETF بیت کوین، کاربران می‌توانند مثل سایر صندوق‌های قابل معامله در بورس، از بروکرهای آنلاین استفاده کنند. پیش از اینکه یک ETF در بازارهای بورس شناخته شده راه‌اندازی و قابل معامله شود، اول باید تأیید این کار از نهادهای قانونی مثل SEC کسب شود.

مزایای سرمایه‌گذاری در ETFهای بیت کوین

سرمایه‌گذاران شخصی می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی ETFهای بیت کوین، بدون نیاز به روبرو شدن با پیچیدگی‌های مالکیت مستقیم ارزهای دیجیتال، در این بازار فعالیت کنند. این دسترسی روان، باعث ساده‌تر شدن کار سرمایه‌گذاران و افزایش امنیت و مقرون به صرفه‌تر شدن سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود.

همچنین، ETFهای بیت کوین به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که با توزیع سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مختلف، پورتفولیوی خودشان را متنوع‌تر کنند. این کار ریسک سرمایه‌گذاری روی بیت کوین را کاهش داده و می‌تواند از طریق ترکیب ارزهای دیجیتال با دارایی‌های دیگری مثل سهام، بازده سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

بعلاوه، ETFهای بیت کوین از نظر مالیاتی هم مزایای خاصی دارند. برخلاف مالکیت مستقیم بیت کوین، داشتن سهم ETF بیت کوین باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران تا وقتی که سهم ETF خودشان را نفروخته باشند، مشمول رویداد مالیاتی خاصی نشوند. همچنین، بسته به مدت نگه داشتن این سهم، ممکن است سرمایه‌گذاران برای عایدی سرمایه‌گذاری، مشمول مالیات کمتری شوند که از صفر تا 20 درصد است.

معایب سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین

با سرمایه‌گذاری روی ETF بیت کوین، شما مالکیت مستقیم ارز دیجیتال مد نظر را در اختیار ندارید؛ در نتیجه کاربرد آن محدودتر بود و آزادی عمل و اختیار آن به اندازه خرید و نگهداری از خود ارز دیجیتال نیست. بعلاوه، سرمایه‌گذاری روی ETF باعث حذف ماهیت پرنوسان ارزهایی دیجیتال نمی‌شود؛ در نتیجه این گزینه برای سرمایه‌گذارانی که تحمل ریسک بالایی دارند، بهتر است.

همچنین، بهتر است که هنگام در نظر گرفتن ETF بیت کوین، مخارج و کارمزدهای مدیریتی را هم در نظر داشته باشید. این هزینه‌ها که توسط مؤسسات مالی تحمیل می‌شوند، به مرور زمان بازده شما را کاهش می‌دهند. حتی آنهایی که کارمزد کمتری دارند هم به دلیل هزینه‌های مازادی مثل حفظ امنیت و مبادله بیت کوین، نسبت به ETFهای سنتی پرهزینه‌تر هستند.

سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری روی ETF بیت کوین را دارند، باید به این نکات توجه داشته باشند. آشنایی با ماهیت بیت کوین و ETFهای بیت کوین به شما کمک می‌کند تا برای ورود به این حوزه، آگاهانه‌تر تصمیم گیری کنید.

تأثیر ETFهای بیت کوین در اکوسیستم مالی

تأثیر ETFهای بیت کوین فراتر از مزایا و معایب ذکر شده برای سرمایه‌گذاران است. این ابزارهای مالی، نقش مهمی در تعیین ارزش بیت کوین و همچنین پذیرش کریپتو و چشم‌انداز آینده آن دارند.

پذیرش بیت کوین از سوی مؤسسات

راه‌اندازی و پذیرش ETFهای بیت کوین تأثیر چشمگیری بر پذیرش این ارز دیجیتال از سوی مؤسسات مختلف داشته است. این صندوق‌ها، می‌توانند یک گزینه آشنا و قانونمند برای سرمایه‌گذاری در اختیار افراد قرار داده و سرمایه‌گذاران و مؤسسات مالی را که قبلاً برای ورود به دنیای ارز دیجیتال دچار تردید بودند، جذب این بازار کنند.

سرمایه‌گذاری روی بیت کوین از طریق ETF، روزبروز بین مؤسسات مالی محبوب‌تر می‌شود چون به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد که راحت‌تر با نوسان این ارز دیجیتال کار کنند. بعلاوه، سرمایه‌گذاری از طریق ETF بیت کوینی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه‌تر باشد چون معمولاً نسبت به اکسچنج‌های کریپتوی متمرکز، کارمزد کمتری برای آنها تحمیل می‌کند.

تأثیر روی قیمت بیت کوین

محبوبیت ETFهای بیت کوینی می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود. با توجه به اینکه روزبروز سرمایه‌گذاران بیشتری تصمیم می‌گیرند که از طریق این صندوق‌ها وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند، افزایش تقاضای بیت کوین می‌تواند باعث افزایش بهای این ارز دیجیتال شود. این تأثیر را قبلاً هم مشاهده کرده بودیم یعنی در دو روز منتهی به تأیید ETF بیت کوین که باعث عبور قیمت این ارز دیجیتال از 45 هزار دلار شد.

این سرازیر شدن نقدینگی و مشارکت افراد بیشتر در بازار بیت کوین، می‌تواند به مرور باعث پایدارتر شدن قیمت‌ها شده و نوسان بیت کوین را کاهش دهد. در نتیجه، ممکن است عده بیشتری علاقمند به سرمایه‌گذاری روی بیت کوین شوند و به این ترتیب یک چرخه مثبت از سرمایه‌گذاری و افزایش قیمت برای بیت کوین شکل خواهد گرفت.

شکل دادن به آینده کریپتو

به غیر از تأثیرات مستقیم ETFهای بیت کوین بر قیمت این ارز دیجیتال و پذیرش آن از سمت سرمایه‌گذاران سازمانی، توسعه و قانونمند شدن این صندوق‌ها هم می‌تواند نقش قابل توجهی در رشد و پذیرش ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی داشته باشد.

از آنجایی که چندین کشور ETF بیت کوین را پذیرفته‌اند، این دستاورد می‌تواند باعث ایجاد اعتبار بیشتر برای صنعت کریپتو و همچنین افزایش نرخ پذیرش بیت کوین شود. پیش بینی می‌شود که چنین پیشرفت‌هایی، به توسعه و پیشرفت تکنولوژی بلاک‌چین کمک کنند.

خلاصه

با توجه به تأیید ETF بیت کوین از سوی SEC، حالا این صندوق‌ها به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری جدید در دنیای اقتصاد شناخته می‌شوند. چنین صندوق‌هایی، ساختارهای سرمایه‌گذاری سنتی را با ماهیت پویای ارزهای دیجیتال ترکیب کرده و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که بدون روبرو شدن با ریسک و پیچیدگی‌های مدیریت بیت کوین، وارد این بازار شوند.

همچنان که ETFها روزبروز بیشتر توسعه پیدا کرده و در صنعت اقتصاد تأثیرگذار می‌شوند، نقش آنها در شکل دادن به آینده صنعت کریپتو و بلاک‌چین بیشتر شده و به افزایش نوآوری و ابتکار در این صنعت هم کمک می‌کنند.