ورود ثبت نام

آکادمی

چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403 09:41

چرخه حیات معاملات کریپتو چیست و چه اهمیتی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اگر به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال علاقه دارید، کسب اطلاعات درباره طرز کار معاملات کریپتو می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. در پشت صحنه بازار، اتفاقات زیادی رخ می‌دهند و اطلاع داشتن از آنچه در جریان است، به شما برای انتخاب تصمیماتی بهتر کمک می‌کند. با ما همراه باشید تا با جزئیات و مراحل چرخه حیات معاملات کریپتو و تأثیر آن بر تریدرها آشنا شوید.

نکات کلیدی:

  • چرخه حیات کریپتو شامل پنج مرحله است که به انتقال روان ارزهای دیجیتال از والتی به والت دیگر کمک می‌کنند.
  • موضوع کلی چرخه حیات معاملات کریپتو، انتقال ارزهای دیجیتال از والتی به والت دیگر است. برای دستیابی به این هدف، هر انتقال باید از 5 مرحله چرخه حیات معاملات کریپتو گذر کند.

چرخه حیات معاملات کریپتو چیست؟

چرخه حیات معاملات کریپتو، شامل مراحلی است که برای اجرای هر معامله‌ای لازم هستند. این چرخه از 5 مرحله تشکیل شده که به انتقال امن ارزهای دیجیتال از اکانتی به اکانت دیگر کمک می‌کنند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که معاملات ارزهای دیجیتال به سادگیِ کلیک کردن روی یک دکمه و تماشای تغییر اعداد حساب‌ها هستند. اما واقعیت این است که برای نهایی شدن هر معامله‌ای، نیاز به طی کردن چندین مرحله وجود دارد. بسته به نوع خدمات مورد استفاده، ممکن است لزوماً با تمامی مراحل چرخه حیات معاملات کریپتو روبرو نشوید چون بسیاری از اکسچنج‌ها، مراحل چرخه حیات معاملات کریپتو را برای شما مدیریت می‌کنند. اما حتی اگر از این مراحل آگاه نباشید، باز هم این مراحل تأثیر چشمگیری بر معاملات شما دارند.

مراحل چرخه حیات معاملات کریپتو

موضوع کلی چرخه حیات معاملات کریپتو، انتقال ارزهای دیجیتال از والتی به والت دیگر است. برای دستیابی به این هدف، هر انتقال وجه طی 5 مرحله انجام می‌شود.

مرحله اول: پیش از معامله

اولین مرحله از چرخه حیات معاملات کریپتو، مرحله پیش از معامله است. در این مرحله، افراد دخیل در معامله، ایده معامله را با دقت سنجیده و مراحل لازم را برای دستیابی به اهدافشان طی می‌کنند. برای مثال، تریدرها استراتژی‌های بالقوه را در نظر گرفته و درباره ارزهای دیجیتال مورد نظر و جو احساسی بازار تحقیق می‌کنند. اگر قصد تریدر فروش باشد، درباره قیمت فروش قابل قبول فکر کرده و طرح‌های آینده را برای رشد پورتفولیوی خودش پس از فروش در نظر می‌گیرد.

علاوه بر در نظر گرفتن تئوری‌های پشت معامله، در این مرحله عملی بودن معامله هم ارزیابی می‌شود. این مرحله شامل پرسیدن سوالاتی درباره اکسچنج مورد استفاده، چگونگی به دست آوردن سرمایه معامله و قوانین قابل اعمال به معامله است. برای بعضی از تریدرها، مرحله پیش از معامله می‌تواند شامل طراحی نرم‌افزارهای جدید یا نوشتن قراردادهای هوشمند جهت اجرا روی بلاک چین هم باشد.

در مرحله پیش از معامله، همه جزئیات درباره معامله در نظر گرفته می‌شود؛ از جزئیات تکنولوژیکی گرفته تا مسائل حقوقی.

مرحله دوم: اجرای معامله

همانطور که از نام این مرحله مشخص است، اجرای معامله در این مرحله انجام می‌شود. در این مرحله، یک شخص یا شرکت سرمایه‌گذاری، یک سفارش خرید یا فروش برای ارزهای دیجیتال خودش ثبت می‌کند. معمولاً سرمایه‌گذاران امروزی، از یک اکسچنج کریپتو برای اجرای دومین مرحله از چرخه حیات معاملات کریپتو کمک می‌گیرند. ممکن است این فرایند به سادگی و سرعت کلیک کردن روی دکمه خرید در یک سایت و سپس وارد کردن جزئیات مالی باشد.

اما معاملات کریپتو می‌توانند نسبت به معاملات سهام و اوراق بهادار سنتی حالت عملی‌تری داشته باشند. برای عده‌ای، ممکن است این معاملات شامل داد و ستد شخصی باشند. ممکن است نیاز باشد کلیدهای خصوصی ارزهای خودتان را در یک والت سخت‌افزاری وارد کرده و آدرس شخص مورد نظر را به صورت دستی تایپ کنید.

هنگام کار کردن با بازارهای کریپتو، این مرحله می‌تواند ساده یا بسیار پیچیده باشد. می‌توانید پارامترهایی مثل منبع خرید یا قیمت دقیق مورد نظرتان را مشخص کنید.

مرحله سوم: تسویه معامله

اجرای تراکنش لزوماً به این معنا نیست که تراکنش مورد نظر به صورت فوری اجرا می‌شود. برای ارزهای دیجیتال یا مجازی، ممکن است بین ثبت سفارش و تکمیل آن یک تأخیر وجود داشته باشد. این یکی از مراحل چرخه حیات معاملات کریپتو است که سرمایه‌گذاران شخصی معمولی آن را نمی‌بینند اما شامل کارهای زیادی در پشت صحنه می‌شود.

در حوزه کریپتو، تسویه معامله سرعت زیادی داشته و ممکن است در حد چند میلی ثانیه زمان ببرد که طی آن، شبکه بلاک چین یک بلاک جدید حاوی اطلاعات تراکنش شما را ثبت می‌کند. اما در رابطه با قراردادهای آپشن مثل کال آپشن که در آن شما حق خرید مقدار مشخصی ارز دیجیتال را در یک تاریخ مشخص پیدا می‌کنید، ممکن است تسویه تراکنش مدتی زمان ببرد. باید تراکنش – از جمله زمان توافق و تاریخ سررسید آن - ثبت شده و هر تغییری در جو احساسی بازار، می‌تواند بر تصمیم شما برای نهایی کردن تراکنش تأثیرگذار باشد.

مرحله چهارم: نهایی شدن معامله

در این مرحله، پس از انتقال دارایی‌های مورد نظر به آدرس درست و برآورده شدن تمامی توافقات، معامله نهایی می‌شود. برای مثال، اگر خرید را از طریق یک اکسچنج انجام می‌دهید، تا زمانی که ارزهای دیجیتال به والت شما واریز نشده و پرداخت در حساب اکسچنج قرار نگرفته باشد، تراکنش به صورت رسمی اجرا نشده است.

پیچیدگی این مرحله بستگی به نوع معامله‌ای دارد که قرار است اجرا کنید. اگر معامله شما، شامل مبادله ساده یک ارز با ارزی دیگر باشد، ممکن است این مرحله شامل انتقال همزمان ارزهای دیجیتال و بررسی رکوردهای بلاک چین برای تأیید تکمیل شدن انتقال باشد. اما اگر با صندوق‌های کریپتو یا آپشن‌ها کار می‌کنید، ممکن است این مرحله شامل استفاده از قراردادهایی پیچیده‌تر باشد که شامل تأیید تاریخ‌ها یا بررسی تحویل محصول قبل از انتقال نهایی هم می‌شوند.

مرحله پنجم: مدیریت پیوسته ریسک و پوزیشن

آخرین مرحله از چرخه حیات معاملات کریپتو این است که یک گام به عقب برگشته و تصویر کلی را در نظر بگیریم. در این مرحله، باید بررسی کنید که آخرین معامله چه تناسبی با طرح‌های کلی شما برای آینده و تغییرات کلی بازار دارد. ممکن است سرمایه‌گذار تصمیم بگیرد که جو احساسی بازار را بررسی کرده و صعودی یا نزولی بودن بازار را مشخص کند؛ سپس بر این اساس تصمیم بگیرد که ارزهای دیجیتال خریداری شده را برای چه مدتی نگه دارد.

از جمله اقدامات بالقوه در مرحله 5 می‌توان به انتخاب والت جهت ذخیره ارزهای دیجیتال، تنظیم هشدار برای اطلاع از تغییر قیمت‌ها و بررسی واجد شرایط بودن برای طرح‌های استیکینگ یا DAO اشاره کرد. این مرحله به تدریج منجر به شروع مجدد کل چرخه خواهد شد. همچنان که به مدیریت پوزیشن‌های خودتان ادامه داده و متمرکز بر رشد پورتفولیوی خودتان می‌شوید، طبیعتاً ممکن است تصمیم به اجرای تراکنش‌های دیگر بگیرید؛ در نتیجه دوباره به مرحله پیش از معامله بازخواهید گشت.

آیا چرخه حیات معاملات کریپتو برای کریپتو تریدینگ مهم است؟

با توجه به اینکه امکان اجرای معامله با فشردن یک دکمه وجود دارد، ممکن است چرخه حیات معاملات کریپتو چندان پراهمیت به نظر نرسد. اما این چرخه تأثیر زیادی بر نحوه اجرای معاملات دارد. آشنایی با این چرخه، مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد.

اجرای آگاهانه معاملات

بسیاری از تریدرها، بدون فکر و آگاهی قبلی معامله کرده و اولین و آخرین مراحل از چرخه حیات معاملات کریپتو را نادیده می‌گیرند. با در نظر گرفتن اولین و آخرین مراحل از چرخه حیات معاملات کریپتو، می‌توانید معاملاتی بسیار کارآمدتر اجرا کنید. در واقع، شما هر معامله را یک گام کوچک از طرح بزرگتر خودتان در نظر گرفته و با تحلیل درست، اقدام به معامله می‌کنید. در این حالت به جای قرار گرفتن تحت تأثیر احساسات ناشی از صعود یا سقوط بازار، می‌توانید ارزهایی را انتخاب کنید که با طرح بلندمدت شما تطبیق دارند.

درک تأثیر نقدینگی بر بازار

اگر ارزهای دیجیتال کوچک‌تر را معامله می‌کنید، تمامی مراحل چرخه حیات معامله می‌توانند تأثیر چشمگیری برای شما داشته باشند. بدون وجود نقدینگی کافی، معاملات با تأخیر اجرا شده و قیمت‌ها به سرعت دچار نوسان می‌شوند. با درک چگونگی پردازش تراکنش‌های کریپتو، می‌توانید معاملات مناسب را برای نیازهای خودتان پیدا کنید. در این حالت می‌توانید گزینه‌های جالب‌تری را انتخاب کرده و تراکنش‌هایی را اجرا کنید که تحت تأثیر مشکلات بالقوه نقدینگی بازار قرار نمی‌گیرند.

آشنایی با جدیدترین مقررات

قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال همواره در حال تغییر هستند و عدم آشنایی با جدیدترین مقررات، می‌تواند برای شما مشکلات مهمی ایجاد کند. به همین دلیل، بخش زیادی از چرخه حیات معاملات کریپتو به جزئیات قانونی و مالی معامله مرتبط است. بنابراین، آگاهی از قوانین جدید به شما اطمینان می‌دهد که وسط معامله با مشکلاتی مثل ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال یا استفاده از یک نرم‌افزار یا اکسچنج خاص روبرو نمی‌شوید. همچنین این اطلاعات برای مقابله با کلاهبرداری هم مفید هستند؛ چون آگاهی شما را درباره معاملات نامعتبر افزایش می‌دهند.

پیدا کردن بهترین نرم‌افزار

برای اجرای معاملات به بهترین شکل ممکن، باید سرویسی را پیدا کنید که راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. بعضی از تریدرها، ترجیح می‌دهند که خودشان مراحل مختلف چرخه حیات معاملات کریپتو را طی کنند و بعضی دیگر روش خودکار را ترجیح می‌دهند. ترجیح شما هر چه که باشد، آشنایی با همه مراحل معاملات کریپتو به شما برای انتخاب نرم‌افزاری که همه کارها را به موقع اجرا کند، کمک خواهد کرد.

جمع بندی

چرخه حیات معاملات کریپتو نقش مهمی در بازار کریپتو دارد. برای اجرای معاملاتی کارآمد، باید تک تک مراحل این کار از جمله برنامه‌ریزی، اجرا و نهایی شدن تراکنش به شکل روان اجرا شوند. در مجموع آشنایی با چرخه حیات کریپتو به شما کمک می‌کند که متمرکز بر رشد پورتفولیوی خودتان شده و برای موفقیت بلندمدت خودتان برنامه‌ریزی کنید.