آکادمی

جمعه, 18 خرداد 1403 22:43

آشنایی با جو احساسی بازار کریپتو چه اهمیتی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

جو احساسی بازار کریپتو، نشان دهنده نگرش و احساس تریدرها نسبت به یک دارایی یا سرمایه‌گذاری خاص است. معمولاً تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی، یک رویکرد ساخت یافته برای درک رفتار قیمت دارند اما هدف از تحلیل احساسات، تشخیص تأثیر دیدگاه افراد بر قیمت بازار است. این دیدگاه‌ها لزوماً یک معیار قابل اندازه گیری نیستند بلکه احساسات جمعی را به صورت مشترک نشان می‌دهند.

اجرای تحلیل جو احساسی بازارُ نیاز به تحقیق و بررسی درباره شبکه‌های اجتماعی، اخبار صنعتی، هشدارهای تراکنشی و ارزیابی اندیکاتورهای احساسی دارد تا بتوان تغییرات فعلی یا آینده بازار را پیش‌بینی کرد. بر خلاف بازارهای فارکس یا بازار بورس سنتی که سازمان‌ها و شرکت‌ها نقش چشمگیری در آنها دارند، تحلیل جو احساسی بازار کریپتو اطلاعات بیشتری را فراهم می‌کند چون این صنعت ماهیت اجتماعی‌تری دارد. در این بازار، تنها یک توئیت یا به روزرسانی یک نقشه راه می‌تواند باعث افزایش چشمگیر قیمت یک کوین یا ریزش قابل توجه آن شود.

در ادامه مطلب به شما توضیح می‌دهیم که چطور جو احساسی بازار را با اندیکاتورهای مهم ارزیابی کرده و از این روش در استراتژی معاملاتی خودتان استفاده کنید.

جو احساسی بازار کریپتو چیست؟

Sentiment یا احساسات در حوزه اقتصاد، به دیدگاه‌های افراد درباره شرایط بازار گفته می‌شود. منظور از جو احساسی بازار، دیدگاه و نگرش کلی سرمایه‌گذاران نسبت به یک دارایی است. جو احساسی بازار، دیدگاه جمعی تریدرها و فعالان بازار کریپتو را نشان می‌دهد که به صورت معیارهای اجتماعی و معاملاتی منعکس می‌شوند.

جو احساسی بازار، یک ارزیابی روانشناختی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال است.

دیدگاه و حس و حال سرمایه‌گذاران نسبت به یک ارز دیجیتال، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر چرخه‌های بازار و قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشد. اگر تریدرهای کافی بر اساس چنین دیدگاه‌ها و افکار مشترکی اقدام کنند، تأثیر چنین اقداماتی می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. یک نمونه بارز از این موضوع، تأثیر توییت‌های ایلان ماسک بر قیمت بیت کوین است.

چگونه جو احساسی بازار را ارزیابی کنیم؟

برای تحلیل جو احساسی بازار می‌توان از اطلاعات آماری مختلف استفاده کرد. فاندینگ ریت، شاخص‌های احساسی، تحلیل جامعه، شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر فعالیت نهنگ‌ها همگی می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را درباره مسیر و حرکات ارزهای دیجیتال فراهم کنند.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر جو احساسی بازار عبارتند از:

فاندینگ ریت

فاندینگ ریت یک ارز دیجیتال، یک معیار قابل پیگیری است که معمولاً با جو احساسی بازار همخوانی دارد. فاندینگ ریت، نشان دهنده پرداخت‌های دوره‌ای است که بر اساس تفاوت بین نرخ قراردادهای دائمی ارز دیجیتال و قیمت لحظه‌ای ارزها بین تریدرها توزیع می‌شوند.

وقتی فاندینگ ریت مثبت باشد، این یعنی جو احساسی بازار مثبت است و تریدرهای Long به تریدرهای Short فاند پرداخت می‌کنند و بالعکس.

تفاوت فاندینگ به این دلیل ایجاد می‌شود که تریدرها در بازار صعودی برای خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال، دلار قرض می‌گیرند. در مقابل، وقتی تریدرها در موقعیت Short باشند، فاندینگ ریت ارزهای دیجیتال از ارزهای فیات پیشی می‌گیرد. ابزارهای زیادی برای پیگیری فاندینگ ریت در اکسچنج‌های آتی وجود دارند.

می‌توانید برای انجام این کار، از اکسچنج‌های مشتقات کریپتوی دلخواه خودتان یا از منابع زیر استفاده کنید:

  • Coinlend
  • CryptoLend
  • DeFi Rate
  • LoanScan

آشنایی با اندیکاتورهای احساسی

شاخص‌های احساسی، وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال را با استفاده از یک اندیکاتور عددی ارزیابی می‌کنند. هدف این شاخص‌ها، مشخص کردن این است که آیا سرمایه‌گذاران بر اساس ترس کار می‌کنند یا طمع. نوسان بازار، مومنتوم بازار، پاسخ سرمایه‌گذاران به نظرسنجی‌ها، گوگل ترندز و غیره همگی بر این شاخص‌ها تأثیر دارند.

به طور کلی، بازاری که جو ترس بر آن حاکم باشد، یک فرصت خرید مناسب محسوب می‌شود به این شرط که بتوانید دارایی درستی را انتخاب کنید. به همین ترتیب، بازاری که جو غالب آن طمع باشد، یک فرصت فروش خوب محسوب می‌شود.

تحلیل جوامع آنلاین و شبکه‌های اجتماعی

ممکن است آمارهای شبکه‌های اجتماعی یکنواخت نباشد اما فعالیت کاربران در توییتر، کانال‌های دیسکورد، تلگرام و ردیت برای تحلیل جو احساسی بازار اهمیت زیادی دارد. در یک جامعه فعال و پرمشارکت، تعداد دنبال کنندگان و تعاملات آنها در پلتفرم‌های مختلف زیاد است.

یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار ارزیابی علاقه و توجه بازار، گوگل ترندز است. گوگل ترندز، فعالیت‌های کاربران را از نظر جستجوی یک عبارت خاص نشان می‌دهد و می‌توانید ارزیابی کنید که آیا جستجوهای مربوط به یک ارز دیجیتال خاص روندی صعودی دارند یا نزولی.

در مجموع، به دنبال ارزیابی اشتیاق کاربران نسبت به ارز مورد نظر و حس و حال سرمایه‌گذاران درباره وضعیت فعلی و مسیر پیشرفت آن باشید. معمولاً ایجاد هیاهو و هیجان باعث جذب مشارکت هر چه بیشتر افراد شده و نشان دهنده در پیش بودن روند صعودی است. اما در نهایت، می‌توان با مقایسه کانال‌های مختلف، مشخص کرد که آیا پشتیبانی گسترده‌ای از یک ارز خاص وجود دارد که بتواند در آینده بر قیمت‌های آن تأثیرگذار باشد یا خیر. با این حال، نباید فراموش کرد که تنها با استفاده از تحلیل تکنیکال، می‌توان استراتژی‌های معاملاتی منطقی و هدفمندی طراحی کرد.

نظارت بر فعالیت نهنگ‌ها

نهنگ ارزهای دیجیتال، به سرمایه‌گذارانی گفته می‌شود که موجودی زیادی داشته و تراکنش‌های سنگینی اجرا می‌کنند. منظور از نظارت بر نهنگ‌ها، بررسی فعالیت چنین سرمایه‌گذاران بزرگی در حوزه کریپتو است. ابزارهای مختلفی برای این کار طراحی شده‌اند که معاملات چنین تریدرهای بزرگی را شناسایی کرده و بر اساس آنها معامله انجام می‌دهند.

بلاک چین اکسپلوررهایی هم وجود دارند که به تحلیل معاملات ارزهای دیجیتال در بازارهای مختلف کمک می‌کنند. اما تحلیل معیارهای درون زنجیره‌ای مربوط به عرضه و تقاضا، نیاز به دیدگاه‌ها و اطلاعات تخصصی دارد.

چند مورد از منابع محبوب برای دنبال کردن فعالیت نهنگ‌های کریپتو که برای استفاده از آنها نیاز به دانش فنی ندارید، عبارتند از:

  • Whale Alert (Twitter)
  • WhaleTrace
  • ClankApp

اندیکاتورهای تحلیل جو احساسی بازار

تحلیل احساسات بازار، نقش مهمی در ارزیابی دقیق رشد یا سقوط یک توکن یا ارز دیجیتال دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند از منابع مختلف برای کسب اطلاعات در این زمینه استفاده کنند، اما چند مورد از مهم‌ترین اندیکاتورهایی که لازم است در همه تحلیل‌های جو احساسی بازار از آنها استفاده شود، عبارتند از:

تحلیل تکنیکال

هدف از تحلیل تکنیکال، پیش‌بینی قیمت‌های آینده در کوتاه مدت، با نگاهی به قیمت‌های گذشته و حجم معاملات یک ارز دیجیتال خاص است. تحلیلگران باور دارند که الگوهای معاملاتی، روندی قابل شناسایی داشته و معمولاً این الگوها تکرار شونده هستند. از جمله این ابزارهای تحلیلی می‌توان به میانگین متحرک، بولینگر باند و الگوهای موج الیوت اشاره کرد.

تحلیل بنیادی

تحلیلگران این حوزه، سعی دارند ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال را تعیین کنند. هدف، مشخص کردن کمتر یا بیشتر بودن قیمت یک دارایی نسبت به ارزش واقعی آن است. چنین تحلیل‌هایی شامل مطالعه معیارهایی مثل تیم پروژه، فناوری‌های مورد استفاده، میزان گسترش استفاده از آن، مطالعات موردی درباره فناوری مورد استفاده یا ارز مورد نظر و غیره هستند.

شاخص ترس و طمع

در بازار سهام سنتی، شاخص ترس و طمع اندیکاتوری برای ارزیابی احساسات بازار جهانی است. این شاخص، یک مقدار عددی از صفر تا صد دارد که صفر نشان دهنده وضعیت ترس شدید و صد نشان دهنده طمع شدید است. هدف این است که مشخص کنیم رفتار سرمایه‌گذاران از سر ترس است یا طمع.

در بازار ارزهای دیجیتال هم شاخص ترس و طمع بیت کوین نشان دهنده نگرش رایج نسبت به این ارز دیجیتال است و با استفاده از 6 اندیکاتور مختلف اندازه گیری می‌شود که عبارتند از: نوسان، مومنتوم بازار، شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌ها، سلطه بیت کوین و گوگل ترندز.

شاخص Bull & Bear

یک اندیکاتور محبوب و قابل اطمینان دیگر درباره جو احساسی بیت کوین که متمرکز بر شبکه‌های اجتماعی است، شاخص گاو و خرس (Bull & Bear Index یا به اختصار BBI) نام دارد. BBI داده‌های مختلف را از انجمن بیت کوین، ردیت و توییتر جمع آوری کرده و آنها را در کنار تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرد تا 93 احساسات مختلف را ارزیابی کند. این کار توسط هوش مصنوعی و برای ارزیابی گفتگوها و موضوعات مورد بحث انجام می‌شود. عدد صفر نشان دهنده جو به شدت خرسی و عدد یک نشان دهنده جو بسیار گاوی است.

کل ارزش قفل شده در دیفای

کل ارزش قفل شده در دیفای (TVL) یک روش دقیق برای نشان دادن وضعیت سلامت دیفای و بازارهای آن است. در محاسبه TVL، کل موجودی قفل شده فعلی، حداکثر موجودی قابل تولید و قیمت فعلی ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. تریدرها برای ارزیابی اینکه آیا قیمت یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی آن است یا کمتر، از نسبت TVL استفاده می‌کنند.

برای محاسبه نسبت TVL، موجودی در گردش فعلی را در قیمت معاملاتی جاری ضرب می‌کنیم. سپس حاصل ضرب به دست آمده را بر عدد مارکت کپ تقسیم می‌کنیم. معمولاً TVL کمتر از 1، نشان دهنده بیشتر بودن ارزش دارایی‌های دیفای نسبت به قیمت کنونی آنها است.

بهترین و بدترین عملکرد بین آلت کوین‌ها

Gainer و loserها در بازار آلت کوین، به کوین‌هایی گفته می‌شود که در یک بازه زمانی بهترین و یا بدترین عملکرد را داشته‌اند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای رسم نمودار چنین کوین‌هایی به روش دستی، از ابزارهای خودکار مختلف استفاده کنند، از جمله:

  • CoinMarketCap
  • CoinCodex
  • CoinGecko

معیار جو احساسی بازار کریپتو چقدر قابل اطمینان است؟

جو احساسی بازار کریپتو می‌تواند ابزار بسیار مفیدی باشد. اما با توجه به حجم بی‌پایان دیدگاه‌ها، نگرش‌ها و چشم‌اندازهای موجود، نمی‌توان هیچ مدل دقیق و درستی را برای آن رسم کرد. می‌توانید برای رسیدن به یک تصویر واضح‌تر از پرایس اکشن، از تحلیل تکنیکال و بنیادی هم در کنار تحلیل احساسات استفاده کنید.

جمع بندی

تحلیل جو احساسی بازار به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا دیدگاه بهتری نسبت به هر معامله به دست آورند. مثل هر سرمایه‌گذاری مالی، در این حوزه هم هر چقدر با اطلاعات بیشتری اقدام کنید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. به هر حال، همه بازارها بر اساس عرضه و تقاضا کار می‌کنند و توازن بین این دو نیرو به شدت تحت تأثیر وضعیت روانشناختی قرار دارد. با در نظر داشتن جو احساسی بازار، می‌توانید برای تغییرات آینده بازار آماده شوید.