آکادمی

شنبه, 19 خرداد 1403 03:36

Pre-Market چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • در معاملات سنتی، pre-market یا معاملات قبل از بازار، به فعالیت‌های معاملاتی گفته می‌شود که خارج از ساعات رسمی فعالیت بورس رخ می‌دهند.
  • در دنیای کریپتو، معاملات قبل از بازار به معامله توکن‌هایی گفته می‌شود که هنوز در اکسچنج‌های رسمی لیست نشده‌اند.
  • از جمله مزایای فعالیت‌های قبل از بازار می‌توان به فرصت تشخیص قیمت‌ها و تنظیم استراتژی‌های معاملاتی پیش از شروع فعالیت‌های معاملاتی اشاره کرد.

مقدمه

بازارهای سنتی، امکان خرید و فروش دارایی‌های مختلف را در ساعت‌هایی از پیش تعیین شده و رسمی فراهم می‌کنند اما امکان معامله خارج از این ساعت‌ها هم وجود دارد. در این مقاله، به شما توضیح می‌دهیم که منظور از pre-market چیست، این معاملات چطور انجام می‌شوند و چه مزایا و ریسک‌هایی دارند.

Pre-market چیست؟

قبل از بازار، به فعالیت‌های معاملاتی پیش از شروع ساعت‌های رسمی بازار گفته می‌شود. معمولاً چنین فعالیت‌هایی، در اوایل صبح و نزدیک به باز شدن بورس‌هایی مثل بورس نیویورک و نزدک انجام می‌شوند. لازم به ذکر است که لزوماً همیشه امکان اجرای معاملات قبل از بازار برای همه سهم‌های لیست شده وجود ندارد.

معاملات قبل از بازار، امکان آشنایی با جو احساسی بازار و پیش‌بینی افزایش احتمالی قیمت را بر اساس فعالیت‌های مختلف فراهم می‌کنند؛ از جمله بر اساس رویدادهای اقتصاد کلان یا انتشار گزارش‌های درآمدی که پس از بسته شدن بازار در روز قبل انجام شده‌اند.

معاملات قبل از بازار کریپتو چیست؟

از آنجایی که بازارهای کریپتو شبانه روز فعال هستند، اصطلاح قبل از بازار در چنین بازارهایی مفهوم دیگری دارد. قبل از بازار در بازار کریپتو، به پلتفرم‌های معاملاتی گفته می‌شود که تریدرها می‌توانند در آنها توکن‌هایی را که هنوز به صورت رسمی عرضه نشده یا بین عموم توزیع نشده‌اند، معامله کنند.

معمولاً، تریدرها از معاملات قبل از بازار برای گمانه زنی درباره ارزش توکن‌ها، خرید و فروش بر اساس قیمت پیش‌بینی شده استفاده می‌کنند. اما معاملات قبل از بازار کریپتو محدود به توکن‌ها نیستند. در برخی موارد، امکان به دست آوردن امتیازات لازم برای شرکت در ایردراپ‌های آینده هم در چنین بازارهایی وجود دارد.

معاملات قبل از بازار چگونه انجام می‌شوند؟

در بازارهای سنتی، معاملات قبل از بازار از طریق شبکه‌های ارتباطی الکترونیکی ([1]ECN) انجام می‌شود که ارتباط خریداران و فروشندگان را با هم برقرار می‌کنند. چنین معاملاتی، طبق قوانینی متفاوت با قوانین ساعت‌های معمولی انجام شده و از نظر ویژگی‌هایی مثل نقدینگی موجود و نوسان قیمت هم تفاوت دارند. قیمت‌های مقرر شده در معاملات قبل از بازار، می‌توانند بر قیمت سهام در ابتدای ساعت‌های کاری هم تأثیرگذار باشند که اغلب نقش یک شاخص نشان دهنده مسیر حرکت معاملات را هم بازی می‌کنند.

برای مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که قرار است پس از بسته شدن بازار، گزارش درآمد فصلی خودش را منتشر کند. درآمدهای این شرکت از آنچه که پیش‌بینی می‌شد بیشتر بوده در نتیجه سرمایه‌گذاران انتظار دارند که بازار نسبت به این موضوع واکنش مثبتی نشان دهد. پیش از باز شدن رسمی بازار در روز بعد، سرمایه‌گذاران می‌توانند در مدت زمان pre-market سهام شرکت مورد نظر را بخرند. به این ترتیب، تقاضا برای این سهام افزایش یافته و می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها پیش از شروع ساعت‌های رسمی معامله شود.

معاملات پیش از بازار کریپتو چگونه انجام می‌شوند؟

معاملات قبل از بازار کریپتو، شبیه به پلتفرم‌های معاملاتی نظیر به نظیر کار می‌کنند اما تمرکز اصلی چنین معاملاتی، توکن‌هایی است که هنوز رونمایی نشده‌اند. معاملات پیش از بازار کریپتو، به تریدرها فرصت می‌دهند که توکن‌ها را در بازه بین اعلام سهم‌ها، توزیع توکن و لیست شدن رسمی در یک پلتفرم معاملاتی، داد و ستد کنند.

مثلاً پروژه جدیدی را در نظر بگیرید که قرار است به زودی توکن خودش را از طریق عرضه اولیه در اکسچنج (IEO) رونمایی کند. پیش از توزیع رسمی توکن و ثبت شدن آن در اکسچنج‌ها، یک مرحله‌ی «قبل از بازار» در یک پلتفرم غیرمتمرکز برای آن باز می‌شود که سرمایه‌گذاران اولیه می‌توانند توکن‌های عرضه نشده را در آن معامله کنند. این فعالیت معاملاتی، امکان تشخیص قیمت اولیه و ارزیابی نقدینگی توکن مورد نظر را فراهم کرده و به تریدرها امکان می‌دهد که جو احساسی بازار را ارزیابی کرده و ارزش احتمالی توکن مورد نظر را مشخص کنند. اکسچنج‌های متمرکز هم می‌توانند امکان اجرای معاملات قبل از بازار را فراهم کنند.

مزایای معاملات پیش از بازار

تشخیص قیمت

معاملات پیش از بازار، به تشخیص زودهنگام قیمت‌ها کمک کرده و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که تأثیر احتمالی عوامل خارجی را ارزیابی کنند. به این ترتیب، فعالان بازار می‌توانند نوساناتی را که خارج از ساعت معامله معمولی رخ می‌دهند، تفسیر کرده و درباره مومنتوم بازار و روند کلی تغییر قیمت‌ها در ساعت‌های رسمی، گمانه زنی کنند.

تنظیم استراتژی

معاملات پیش از بازار به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند که استراتژی‌های معاملاتی خودشان را تنظیم کرده و به رویدادهایی که خارج از ساعت‌های معامله معمولی رخ می‌دهند، واکنش نشان دهند. تنظیم استراتژی پیش از باز شدن بازار، به کاهش ریسک ناشی از نوسان بازار کمک می‌کند.

دسترس پذیری

معاملات قبل از بازار، امکان اجرای معامله را در ساعت‌هایی خارج از ساعت معمولی بازار فراهم می‌کنند و برای اشخاصی که نمی‌توانند زمانبندی خودشان را با ساعت‌های رسمی معاملات تنظیم کنند، مفید هستند. به این ترتیب، تریدرها می‌توانند در زمانی که برایشان راحت‌تر است، معامله انجام دهند.

ریسک‌های معاملات پیش از بازار

کمبود نقدینگی

معمولاً نقدینگی در ساعت‌های قبل از بازار، نسبت به ساعت‌های معمولی کمتر است. در چنین شرایطی، ممکن است اسپرید Bid-Ask بیشتر شده و سرمایه‌گذاران نتوانند به راحتی و بدون تأثیر گذاشتن بر قیمت بازار، معاملات بزرگ را اجرا کنند.

فعالیت کم در بازار

به طور کلی، تریدرها و مؤسسات کمتری در ساعت‌های قبل از بازار فعالیت دارند. ممکن است این شرایط باعث ایجاد تغییراتی در قیمت‌ها شود که منعکس کننده شرایط کلی بازار نیستند و تریدرها را گمراه کند. بعلاوه، ممکن است روندی که در معاملات پیش از بازار مشاهده می‌شود، به محض شروع فعالیت‌های اصلی و ورود تریدرهای بیشتری به بازار، تغییر کند.

جمع بندی

معاملات پیش از بازار سنتی، به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در ساعت‌های پیش از باز شدن رسمی بازار بورس انجام می‌شوند. در بازار کریپتو، این کار در پلتفرم‌هایی انجام می‌شود که امکان معامله توکن‌ها را پیش از ورود و عرضه رسمی در بازار فراهم می‌کنند. آشنایی اولیه با قیمت‌ها، دسترس پذیری بیشتر و فرصت تنظیم استراتژی‌های معاملاتی، از جمله مزایای معاملات قبل از بازار هستند.

 

[1] Electronic communication network