آکادمی

شنبه, 05 -2666 00:46

شناسه پرداخت مونرو چیست و چرا اکسچنج‌ها برای واریز XMR از آن استفاده می‌کنند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

اغلب مواقع وقتی در یک اکسینج مونرو (XMR) واریز کنید، از شما خواسته می‌شود که از شناسه پرداخت خودتان استفاده کنید.

Binance، Bitfinex، HitBTC، Huobi، Poloniex و سایر اکسچینج‌های کریپتو که از معاملات مونرو پشتیبانی می‌کنند، این نکته را به صورت واضح اعلام می‌کنند.

"برای واریز موفقیت آمیز XMR، به شناسه پرداخت و آدرس نیاز دارید."

شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که چرا اکسچینج‌ها فقط برای واریز مونرو شناسه پرداخت دریافت می‌کنند نه برای بیت‌کوین، لایت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال؟ به این دلیل که روش کار مونرو با بیت‌کوین و سایر آلت کوین‌ها تفاوت زیادی دارد.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که شناسه پرداخت چیست، دلیل استفاده از آن چیست و چه موقع باید از آن استفاده کرد. پیش از شروع یک بررسی جامع و سریع از قابلیت‌های حریم خصوصی مونرو خواهیم داشت که به شما برای درک بهتر دلیل استفاده از شناسه پرداخت کمک می‌کند.

چرا اکسچینج‌ها برای واریز مونرو از شما شناسه پرداخت درخواست می‌کنند؟

مونرو (XMR) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، ایمن، خصوصی و غیرقابل رهگیری است. ویژگی‌های اصلی این ارز دیجیتال ناشناس ماندن کامل کاربران و حفظ حریم خصوصی آنهاست. مونرو برای تضمین غیرقابل رهگیری بودن پرداخت‌ها از تکنولوژی به نام امضای حلقه‌ای (Ring Signatures) استفاده می‌کند. این تکنولوژی باعث می‌شود که مبدا، مقصد و مبلغ مورد استفاده در هر تراکنشی کاملاً مخفی بماند. برخلاف بیت‌کوین، تراکنش‌های مونرو در دسترس عموم قرار ندارند.

در رابطه با بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، اکسچینج‌ها معمولاً یک آدرس جدید برای هر حساب کاربری و حتی برای هر تراکنش ایجاد می‌کنند. اما در مونرو تولید آدرس جدید برای هر حساب کاربری کار ساده‌ای نیست. در نتیجه اکسچینج‌ها برای دریافت ارز از کاربران مختلف از یک آدرس مشترک استفاده می‌کنند.

همچنین، از آنجایی که مونرو آدرس‌های مخفی دارد نیازی به استفاده از آدرس‌های مجزا برای همه اکانت‌های کاربر وجود ندارد. بیشتر اکسچینج‌ها برای همه مشتریان خود از یک آدرس واحد استفاده می‌کنند. اما از آنجایی که همه واریزها به یک آدرس صورت می‌گیرد، اکسچینج‌ها از شناسه پرداخت برای تشخیص اینکه هر تراکنش مربوط به چه فردی بوده، استفاده می‌کنند.

اکسچینج‌ها به جای استفاده از آدرس‌های پرداخت متفاوت، یک شناسه پرداخت منحصربفرد در اختیار هر کاربر قرار می‌دهند. این شناسه برچسبی است که به اپراتورهای اکسچینج کمک می‌کند تا پرداخت کنندگان مختلف را شناسایی کنند.

اما شناسه پرداخت چیست و چه موقع باید از آن استفاده کنید؟

شناسه پرداخت مونرو چیست؟

در مونرو، شناسه پرداخت یک ضمیمه دلخواه برای تراکنش است. این ضمیمه به صورت یک رشته هگزادسیمال (مبنای 16) است که از 64 کاراکتر (32 بایت) تشکیل شده است و برای دریافت مونرو توسط اکسچینج تولید می‌شود.

یک نمونه شناسه پرداخت:

e2db21395931e0e1b1d59320fbb41b666ad10f8d72e8553459e3a72a5b330fd6

شناسه پرداخت فقط در سرویس‌هایی استفاده می‌شود که تراکنش‌های دریافتی آنها برای یک آدرس مونرو زیاد است مثل اکسچینج‌ها، وبسایت‌ها و فروشنده‌هایی که مونرو قبول می‌کنند.

اکسچینج‌ها و شرکت‌ها هنگام دریافت تراکنش‌های مونرو، یک شناسه پرداخت منحصربفرد برای فردی که پرداخت را انجام می‌دهد، ایجاد می‌کنند. از آنجایی هر شناسه پرداخت مربوط به یک حساب کاربری خاص است، اکسچینج‌ها می‌توانند به راحتی تراکنش‌های ورودی را تفکیک و شناسایی کنند.

به عبارت دیگر، شناسه پرداخت به دریافت کننده کمک می‌کند تا واریز کننده را شناسایی کند. اما به شناسایی هویت دریافت کننده کمک نمی‌کند.

اما چطور می‌توان از شناسه پرداخت استفاده کرد؟

استفاده از شناسه پرداخت برای واریز مونرو

پیش از واریز XMR به حساب اکسچینج، مطمئن شوید که شناسه پرداخت را درج کرده باشید.

در بیشتر اکسچینج‌ها، هنگام ایجاد آدرس واریز مونرو یک شناسه پرداخت برای شما ایجاد می‌شود. دقت کنید که این دو را اشتباه نگیرید.

آدرس‌های مونرو (XMR) از یک رشته 95 کاراکتری تشکیل شده و معمولاً با عدد 4 شروع می‌شوند (آدرس‌های فرعی با عدد 8 شروع می‌شوند).

نمونه‌ای از آدرس‌های مونرو:

496aKKdqF1xQSSEzw7wNrkZkDUsCD5cSmNCfVhVgEps52WERBcLDGzdF5UugmFoHMm9xRJdewvK2TFfAJNwEV25rTcVF5Vp

اما شناسه پرداخت تصادفی است و از 64 کاراکتر تشکیل می‌شود.

نمونه‌ای از شناسه پرداخت:

e2db21395931e0e1b1d59320fbb41b666ad10f8d72e8553459e3a72a5b330fd6

در حال حاضر تمام والت‌های مونرو مثل GUI، CLI، والت Cake و MyMonero از قابلیت شناسه پرداخت پشتیبانی می‌کنند (که در آینده منسوخ خواهد شد).

رابط کاربر گرافیکی مونرو:

به بخش تنظیمات و سپس layout رفته و گزینه Enable transfer with payment ID label را فعال کنید.

حالا به تب ارسال بروید؛ در این قسمت گزینه درج شناسه پرداخت را مشاهده می‌کنید.

CLI مونرو:

هنگام ارسال مونرو از والت CLI مطمئن شوید که آدرس شما این فورمت را داشته باشد:

transfer [address] [amount] [paymentID]

توجه: اگر پیغام خطای زیر را مشاهده می‌کنید، والت CLI را با فرمان --long-payment-id-support باز کنید.

Error: Long payment IDs are obsolete. Use –long-payment-id-support if you really must use one, and warn the recipient they are using an obsolete feature that will disappear in the future.

درهر صورت همانطور که اعلام شده، شناسه پرداخت یک قابلیت منسوخ است و در آینده ناپدید خواهد شد.

آدرس‌های ادغام شده

مونرو از نسخه 9 از آدرس‌های ادغام شده استفاده می‌کند که به نام شناسه پرداخت فشرده یا شناسه پرداخت کوتاه هم شناخته می‌شود.

آدرس‌های ادغام شده مونرو شبیه آدرس‌های معمولی XMR با یکسری داده‌های اضافه هستند. این آدرس‌ها شامل کد رمز نگاری شده شناسه پرداخت نیز می‌شوند.

روش استفاده از آدرس‌های ادغام شده شبیه استفاده از شناسه پرداخت است. اکسچینج شما در جریان است که کوین‌ها از طرف چه کاربری ارسال شده اند. اما مزیت آدرس‌های ادغام شده این است که همه اطلاعات را در یک رشته واحد به همراه دارد.

کاربران می‌توانند به جای وارد کردن شناسه پرداخت و آدرس پرداخت، از قابلیت آدرس ادغام شده استفاده کنند. در نتیجه جعل کردن شناسه پرداخت سخت تر می‌شود. با این حال هنوز بسیاری از اکسچینج‌ها (حتی اکسچینج بزرگی مثل بایننس) از آدرس‌های ادغام شده یا قابلیت شناسه پرداخت فشرده پشتیبانی نمی‌کنند. این اکسچینج‌ها فقط از شناسه‌های پرداخت سبک قدیمی پشتیبانی می‌کنند و هنوز در بسیاری از مواقع، کاربران XMR را بدون شناسه پرداخت واریز می‌کنند.

اما اگر شناسه پرداخت را فراموش کرده یا حین واریز از شناسه نادرستی استفاده کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

عدم استفاد از شناسه پرداخت معادل از دست رفتن XMR است

چه شناسه پرداخت را فراموش کرده باشید و چه به اشتباه از یک شناسه نامعتبر استفاده کنید، XMR به همان آدرس مقصدی که شما تعیین کردید، واریز می‌شود. اما همانطور که اعلام شد، بدون شناسه پرداخت اکسچینج قادر به تشخیص اینکه این پرداخت توسط چه کسی صورت گرفته نخواهد بود. بنابراین برای پرداخت، اعتباری به حساب شما در اکسچینج اضافه نمی‌شود.

اما برای ارزهای واریز شده چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا شما این ارزها را از دست می‌دهید؟ پاسخ این سوال بستگی به پشتیبانی اکسچینج دارد. اگر تیم پشتیبانی تمایل داشته باشد که به شما کمک کند، باید یک تیکت برای پشتیبانی ارسال کرده، چند روز منتظر بمانید و ثابت کنید که پول را واریز کردید.

در مجموع در بیشتر مواقع در صورتیکه شناسه پرداخت را درج نکنید، مونروی واریز شده را از دست خواهید داد. در این مطلب، کاربران رددایت در رابطه با تجربیات خودشان در چنین شرایطی صحبت کرده اند.

آیا برای برداشت وجه از اکسچینج، نیاز به شناسه پرداخت داریم؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که مبالغ مورد نظر را از کجا برداشت می‌کنید. اگر برداشت وجه را از والت شخصی خودتان انجام می‌دهید، نیازی به درج شناسه پرداخت ندارید. این گزینه کاملاً اختیاری است و می‌توانید آن را خالی بگذارید. در هر صورت مبلغ برداشتی وارد والت شما می‌شود. همچنین اگر مبلغی را به حساب دوستتان یا یکی دیگر از آدرس‌های متعلق به خودتان واریز می‌کنید، نیازی به شناسه پرداخت نخواهید داشت و فقط باید آدرس والت را درست وارد کنید.

اما اگر مبالغی را از یک اکسچینج به اکسچینج دیگر جابجا می‌کنید، استفاده از شناسه پرداخت الزامی است. همچنین توجه داشته باشید که برخی اکسچینج‌ها مثل Karen از آدرس ادغام شده استفاده می‌کنند نه شناسه پرداخت. بنابراین حتماً پیش از ارسال مونرو، سرویس یا شرکت ارائه دهنده خدمات والت مورد نظرتان را بررسی کنید. شاید درک این مفهوم در ابتدا برای شما سخت باشد اما حتماً به مرور زمان با آن آشنا خواهید شد.