آکادمی

سه شنبه, 09 بهمن 777 12:23

آدرس بیت‌کوین چیست؟ و چطور می‌توان آدرس بیت‌کوین دریافت کرد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

آدرس بیت‌کوین چیست؟ و چطور می‌توان آدرس بیت‌کوین دریافت کرد؟

توجه: آدرس بیت‌کوین و آدرس BTC هر دو به یک موضوع اشاره دارند و BTC صرفاً علامت تیکر بیت‌کوین است. یک سمبل دیگر به نام XBT هم وجود دارد که به بیت‌کوین مربوط است. 

از زمان ایجاد بیت‌کوین بیشتر از 10 سال می‌گذرد. از آن زمان اتفاقات زیادی برای تکنولوژی بیت‌کوین و اکوسیستم ارزهای دیجیتال رخ داده است. دائما پیشرفت‌های خارق العاده و ابتکارات هیجان انگیزی در این عرضه ظهور پیدا می‌کنند. اما آیا بیت‌کوین به پذیرش گسترده دست پیدا کرده است؟ هر چند بیت‌کوین هنوز به این هدف نرسیده اما به تدریج به سمت آن حرکت می‌کند. هر ساله عده جدیدی وارد این فضا می‌شوند و سعی می‌کنند کار با بیت‌کوین را شروع کنند. اما یکی از نکاتی که برای بسیاری از کاربران سخت است، درک کامل بیت‌کوین و طرز کار آن است.

واقعیت این است که شروع کار با بیت‌کوین به هیچ وجه پیچیده نیست. برای استفاده از بیت‌کوین لزومی به درک کامل فناوری آن ندارید. فقط کافیست یک والت بیت‌کوین دانلود کرده و یک آدرس بیت‌کوین ایجاد کنید. بعد از آن قادر به دریافت، ارسال، ذخیره و استفاده از بیت‌کوین خواهید بود. برای شروع کار با بیت‌کوین پیش از هر چیزی نیاز به یک آدرس بیت‌کوین دارید. در این راهنما به شما خواهیم گفت که آدرس بیت‌کوین چیست و چطور می‌توانید یک آدرس بیت‌کوین دریافت کنید تا از آن برای دریافت، ارسال و ذخیره امن بیت‌کوین استفاده کنید.

اما قبل از شروع کار چند نکته وجود دارد که باید برای استفاده امن از بیت‌کوین و پیشگیری از مرتکب شدن اشتباه با آنها آشنا شوید.

بیت‌کوین و استفاده از آن

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال و یک سیستم پولی جهانی است که همه به آن دسترسی دارند. بیت‌کوین به همه امکان می‌دهد که بدون نیاز به وجود یک قدرت مرکزی، پول ارسال و دریافت کنند. می‌توانید هر مقدار بیت‌کوین را هر زمان و هر مکانی، برای هر فردی در جهان ارسال کنید.

یکسری از فروشگاه‌های آنلاین بیت‌کوین قبول می‌کنند. می‌توانید برای خرید آنلاین از بیت‌کوین استفاده کنید و اگر فروشگاه دارید می‌توانید برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات بیت‌کوین قبول کنید.

با بیت‌کوین فقط خود شما بر پولتان کنترل دارید و هیچ شخص ثالث و واسطی مثل بانک یا پی‌پال در تراکنش شما دخیل نیست.

حساب‌های بیت‌کوین قابل بلوکه شدن نیستند، نمی‌توان پرداخت‌ها را مسدود کرد، نمی‌توان تراکنش‌های بیت‌کوین را لغو کرد و نمی‌توان بیت‌کوین را جعل کرد. اما توجه داشته باشید که سیستم بیت‌کوین ناشناس نیست. همه تراکنش‌ها برای همه قابل مشاهده هستند و به صورت همیشگی روی بلاک‌چین بیت‌کوین ثبت می‌شوند. همه افراد قادر به مشاهده موجودی و تراکنش‌های هر آدرس بیت‌کوین هستند. اما به سختی می‌توان گفت که هر آدرس متعلق به چه شخصی است.

اما آدرس بیت‌کوین چیست و چرا اهمیت دارد؟

آدرس بیت‌کوین چیست؟

آدرس بیت‌کوین، که به آن آدرس عمومی یا آدرس هم گفته می‌شود یک شناسه منحصربفرد است که می‌توان بیت‌کوین را به آن ارسال کرد. گاهی اوقات به این آدرس، آدرس دریافت هم گفته می‌شود و می‌تواند مبدا و مقصد پرداخت‌های بیت‌کوین باشد. می‌توانید آدرس بیت‌کوین خودتان را در اختیار دیگران قرار داده و از آنها بخواهید که به آدرس شما بیت‌کوین ارسال کنند. کار آدرس بیت‌کوین دقیقاً شبیه شماره حساب بانکی است که از آن برای ارسال، دریافت و مدیریت پول استفاده می‌کنید.

آدرس‌های بیت‌کوین منحصربفرد هستند و از 26 تا 35 کاراکتر تشکیل شده اند و معمولاً آدرس با عدد 1 یا 3 شروع می‌شوند.

فرمت آدرس‌های بیت‌کوین

نیازی به آشنایی با مفاهیم فنی ندارید اما در ادامه یک نمونه از فرمت آدرس‌های بیت‌کوین را مشاهده می‌کنید:

  • آدرس‌های P2PKH (مخفف Pay-to-Pub key Hash) که با عدد 1 شروع می‌شوند:

125o9STtwEbefC9FZAcCn8fR1QMKGtwd2U

  • آدرس‌های P2SH (مخفف Pay to Scrypt Hash) که با عدد 3 شروع می‌شوند:

3GUHMnx47raxdKGyAvgQGHUYH8h1xhFA1P

علاوه بر این دو آدرس یک فرمت دیگر به نام Bech32 هم وجود دارد که فرمت آدرس SegWit است و به آن آدرس bc1 هم گفته می‌شود و با bc1 شروع می‌شود.

bc1qar0srrr7xfkvy5l643lydnw9re59gtzzwf5mdq


نکته: برخی نرم‌افزارهای والت و سرویس‌های آنلاین هنوز از فرمت آدرس bc1 پشتیبانی نمی‌کنند. در حال حاضر فرمت آدرس P2PKH و P2SH پرکاربردتر است. این فرمت‌ها را با فرمت سایر آلت کوین‌ها مثل BCH (بیت‌کوین کش) اشتباه نگیرید. همه این فرمت‌ها، فقط فرمت‌هایی مختلف از آدرس بیت‌کوین هستند. می‌توانید از هر فرمتی برای ارسال و دریافت بیت‌کوین استفاده کنید.

در ادامه چگونگی دریافت آدرس بیت‌کوین و محل دریافت آن را بررسی می‌کنیم.

چگونه می‌توان یک آدرس بیت‌کوین ایجاد کرد؟

روش‌های مختلفی برای دریافت آدرس بیت‌کوین وجود دارد. در این مطلب ساده ترین و امن ترین روش ایجاد آن را بررسی می‌کنیم. اما پیش از شروع باید به یک نکته در رابطه با کلیدهای خصوصی توجه کنید.

کلیدهای عمومی و خصوصی

آدرس‌های بیت‌کوین منحصربفرد هستند و هر آدرس حاوی یک قطعه اطلاعاتی رمزنگاری شده است که به آن کلید هم گفته می‌شود.

آدرس‌هایی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم کلید عمومی هستند. این آدرس‌ها شبیه شماره حساب بانکی هستند که می‌توانید برای دریافت بیت‌کوین آن را در اختیار دیگران قرار دهید. اما یک کلید خصوصی (یا آدرس خصوصی) هم وجود دارد که با کلید عمومی همراه می‌شود ولی با آن یکسان نیست. این کلید شبیه رمز حساب بانکی است که با استفاده از آن می‌توانید بیت‌کوین‌های خودتان را کنترل کنید. کلید خصوصی مالکیت بیت‌کوین را تعیین می‌کند و باید آن را محرمانه نگه داشت.

اگر قصد ارسال بیت‌کوین برای شخص دیگری را داشته باشید، کافیست آدرس بیت‌کوین (آدرس/کلید عمومی) خودتان را مشخص کنید. اما برای خرج کردن بیت‌کوین‌های موجود در آن آدرس باید با ارائه کلید خصوصی مربوط به آن آدرس عمومی ثابت کنید که شما مالک آن هستید. حالا که با اهمیت کلید خصوصی آشنا شدید، تنها چیزی که برای کنترل کلیدهای خصوصی خودتان نیاز دارید، یک والت بیت‌کوین است.

والت یا کیف پول دیجیتال بیت‌کوین

برای ارسال، دریافت و ذخیره بیت‌کوین نیاز به آدرس بیت‌کوین دارید و برای مدیریت آدرس نیاز به والت بیت‌کوین دارید. والت نرم‌افزاری است که روش بسیار مناسبی برای رهگیری همه کلیدهای عمومی و خصوصی فراهم می‌کند. درست همانطور که کیف پول واقعی شما حاوی اسکناس و کارت بانکی است، والت بیت‌کوین شما هم حاوی مجموعه ای از آدرس‌های بیت‌کوین است.

هر کاربر می‌تواند بدون هیچ هزینه ای آدرس بیت‌کوین ایجاد کند. همچنین، از آنجایی که بیت‌کوین تقریباً ناشناس است همه می‌توانند هر تعداد آدرس که بخواهند ایجاد کنند. والت همه آدرس‌های شما و کلیدهای آنها را در محلی امن و راحت نگه می‌دارد.

والت‌های بیت‌کوین هم انواع مختلفی دارند.

والت‌ها شامل والت دسکتاپ، والت موبایلی، والت سخت‌افزاری و والت تحت وب هستند. نرم‌افزار همه این والت‌ها کارهای تولید آدرس را برای شما انجام می‌دهد و راهی آسان برای ایجاد و نگهداری از هر تعداد آدرس که خواسته باشید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

سوال بعدی این است که از چه نوع والتی استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال به چند فاکتور مختلف بستگی دارد.

والت کاغذی

اگر می‌خواهید هر چه سریع تر یک آدرس بیت‌کوین دریافت کنید پس باید از والت کاغذی استفاده کنید که ساده ترین راه برای دریافت آدرس بیت‌کوین در عرض چند ثانیه است.

وارد آدرس  https://www.bitaddress.org/ شده و دستورالعمل‌های نمایش داده شده را دنبال کنید تا آدرس بیت‌کوین برای شما ایجاد شود. این پلتفرم یک مولد والت بیت‌کوین سمت کلاینت جاوا اسکریپت اپن سورس است. در اینجا می‌توانید یک یا چند والت ایجاد کنید. این سرویس به سرعت آدرس بیت‌کوین و کلیدهای خصوصی مربوط به آن را برای شما ایجاد می‌کند. فقط توجه کنید که باید هر دو آدرس را کپی کنید و کلیدهای خصوصی خودتان را در اختیار هیچ کس قرار ندهید.

والت‌های کاغذی آفلاین هستند و ایمن ترین روش برای نگهداری از بیت‌کوین محسوب می‌شوند. اما فقط در صورتی که از نحوه محافظت از کلیدهای خصوصی اطلاع دارید از این والت‌ها استفاده کنید.

والت سخت‌افزاری

اگر به دنبال خرید بیت‌کوین و نگه داشتن آن برای طولانی مدت هستید، از والت سخت‌افزاری استفاده کنید.

والت‌های سخت‌افزاری انواع مختلفی دارند اما Ledger ایمن ترین والت سخت‌افزاری محسوب می‌شود. Ledger یک وسیله فیزیکی است که شباهت زیادی به فلش مموری دارد. اگر به دنبال یک محل دائم برای نگه داشتن بیت‌کوین هستید،  Ledger بهترین گزینه محسوب می‌شود.

والت دسکتاپ

اگر ترجیح می‌دهید که بیت‌کوین خودتان را از طریق کامپیوتر مدیریت کنید، والت دسکتاپ برای شما مناسب تر است. والت‌های دسکتاپ انواع مختلفی دارند اما پر کاربردترین آنها بیت‌کوین کور است که والت رسمی بیت‌کوین محسوب می‌شود. بعد از آن الکتروم است که یک والت دسکتاپ سبک است.

اما قبل از دانلود و استفاده از والت core توجه کنید که این نوع والت بشدت سنگین است؛ فضای زیادی اشغال می‌کند و اینترنت زیادی مصرف می‌کند.

اگر این ویژگی‌ها مورد پسند شما نیست، می‌توانید از والت الکتروم استفاده کنید که یک کلاینت والت دسکتاپ بیت‌کوین سبک است.

والت‌های موبایلی

اگر قصد ایجاد آدرس و استفاده از بیت‌کوین برای کارهای روزمره را دارید والت‌های موبایلی مختلفی هم برای iOS و هم برای اندروید وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. نصب اپلیکیشن روی موبایل ساده و آسان است. پس از نصب، آدرس شما آماده نگه داری بیت‌کوین و اجرای تراکنش در شبکه خواهد بود.

لیست کامل والت‌های موبایل در این لینک ارائه شده است: https://bitcoin.org/en/wallets/mobile/android/

در مجموع توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب نوع والت تحقیقات کامل را انجام دهید تا بتوانید تصمیم بگیرید چه نوع والتی برای شما مناسب تر است.

اما قبل از شروع ارسال و دریافت بیت‌کوین و اجرای تراکنش باید چند نکته امنیتی را در نظر داشته باشید.

حفظ امنیت آدرس بیت‌کوین

برای حفظ امنیت بیت‌کوین و آدرس‌های واقعی تنها نکته ای که باید در نظر داشته باشید، حفظ امنیت کلیدهای خصوصی خودتان است. هر کسی می‌تواند با دسترسی به کلیدهای خصوصی شما به آدرس شما دسترسی پیدا کرده و کوین‌های شما را به سرقت ببرد. بنابراین همیشه مطمئن شوید که هیچ کس جز خود شما به این کلیدها دسترسی ندارد.

همه کلاینت‌های والت بیت‌کوین که در این مطلب معرفی شده اند امکان کنترل کامل کلیدهای خصوصی را فراهم می‌کنند اما برای محافظت از والت خودتان باید چند کار مهم را انجام دهید.

والت‌ها را به صورت رمزنگاری شده حفظ کنید و هر از گاهی از آنها پشتیبان گیری کنید.

مراقب اکسچینج‌ها و والت‌های آنلاین باشید

به غیر از والت‌های بیت‌کوین می‌توانید آدرس بیت‌کوین را هم از یک اکسچینج دریافت کنید. این آدرس‌ها سریع هستند و راهی آسان برای تبدیل کوین‌های شما به پول نقد در اختیارتان قرار می‌دهند. اما فقط به صورت موقتی و برای تراکنش از آدرس‌های اکسچینج استفاده کنید. نگه داشتن حجم زیادی بیت‌کوین در یک آدرس اکسچینجی توصیه نمی‌شود چون کلید خصوصی این آدرس در اختیار شما نیست. همچنین حتماً احرازهویت 2 مرحله ای را برای اکانت اکسچینج خودتان فعال کنید تا سطح امنیت آن تقویت شود.

اگر از یک والت آنلاین استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که هیچ کس به کلیدهای خصوصی یا عبارت یادآور شما دسترسی ندارد.

آدرس بیت‌کوین به حروف کوچک یا بزرگ حساس است

ایجاد آدرس بیت‌کوین بسیار ساده است. در بیشتر والت‌ها بخشی به اسم Receive وجود دارد که آدرس عمومی در آن قسمت قرار دارد. این آدرس کاملاً قابل مشاهده و کپی است.

قبل از اینکه آدرس خودتان را برای دریافت بیت‌کوین در اختیار کسی قرار دهید و قبل از اجرای هر تراکنشی با آدرس خودتان مطمئن شوید که این آدرس معتبر باشد و آدرس درست را کپی کرده باشید. همچنین توجه کنید که آدرس‌های بیت‌کوین به کوچک یا بزرگی حروف حساس هستند. پس حتماً آدرس را به صورت دقیق بنویسید. اگر حتی یک کاراکتر را جابجا بنویسید بیت‌کوین‌های شما برای همیشه از دست می‌روند.

قبل از ارسال بیت‌کوین هم آدرس را دو یا سه بار چک کنید. از آنجایی که تراکنش‌های بیت‌کوین غیرقابل برگشت هستند انجام این کار بسیار ضروری است در نتیجه هنگام اجرای تراکنش با بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری بسیار مراقب باشید.