آکادمی

شنبه, 13 بهمن 777 12:11

بررسی والت دسکتاپ Coinomi و راهنمای تنظیم و استفاده از آن

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مشاهده شده که بسیاری از کاربران بخصوص افراد مبتدی ارزهای دیجیتال خودشان در اکسچینج‌ها نگهداری می‌کنند. این افراد نه فقط برای معامله بلکه برای طولانی مدت، ارزهای دیجیتال خود را در اکسچینج‌ها نگه می‌دارند. به این دلیل که اکسچینج‌ها روش بسیار آسانی برای نگه داشتن، مدیریت و تبادل ارزهای دیجیتال در اختیار آنها قرار می‌دهند. پس از ایجاد اکانت در اکسچینج تولید آدرس والت برای هر ارز دیجیتالی به آسانی انجام می‌شود.

شاید شما هم برای پیشگیری از دشواری‌های کار تصمیم بگیرید که توکن‌ها و کوین‌های خودتان را در اکانت اکسچینج تان نگه دارید. اما در نظر داشته باشید که اکسچینج‌ها مثل بانک کار می‌کنند. هدف اصلی خلق بیت‌کوین ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز بود که بدون نیاز به یک موجودیت متمرکز کار کند. بیت‌کوین طوری طراحی شده بود که به کاربران امکان مدیریت و کنترل پول خودشان را بدهد. وقتی موجودی خودتان را در یک اکسچینج نگه می‌دارید باید توجه داشته باشید که شما به یک ارائه دهنده سرویس متکی شدید و کنترلی بر دارایی‌های خودتان ندارید.

نگه داشتن مقدار زیادی کوین یا توکن در اکانت اکسچینج حتی در صورت غیرمتمرکز بودن آن کار درستی نیست. همیشه احتمال هک شدن اکسچینج وجود دارد. همچنین از آنجایی که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال یک منبع ذخیره ارزش هستند، شما باید کوین‌ها و توکن‌های خودتان را در والتی نگه دارید که در آن بر کلیدهای خصوصی خودتان کنترل دارید.

اما آیا تصور می‌کنید افراد مبتدی می‌توانند برای همه کوین‌های خودشان والت‌های مجزایی ایجاد کنند؟ برای انجام این کار والت‌های چند ارزی مختلفی طراحی شده‌اند که در آنها شما می‌توانید به راحتی چندین ارز دیجیتال مختلف را ذخیره و مدیریت کنید. در این راهنما نحوه تنظیم و استفاده از والت دسکتاپ Coinomi را به شما آموزش می‌دهیم که یک کلاینت والت عمومی است و از بیت‌کوین، اتریوم و چندین آلت کوین و توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. اما قبل از آن با Coinomi و برخی از امکانات این والت آشنا می‌شویم.

والت Coinomi

Coinomi اولین والت بلاک‌چین برای چند دارایی است که در آن می‌توانید بیت‌کوین، اتریوم و بیشتر از 500 نوع ارز دیجیتال دیگر را ذخیره کنید. این والت که در سال 2014 بنیانگذاری شد قدیمی ترین والت چند ارزی موجود در فضای کریپتو محسوب می‌شود. این والت نه تنها قدیمی است بلکه کاربران بسیار زیادی هم دارد. دلیل محبوبیت این والت این است که Coinomi راه بسیار آسانی برای ذخیره و مدیریت چندین ارز دیجیتال فراهم می‌کند. بعلاوه کاربرپسند است و اینترفیس چند زبانه به همراه پشتیبانی از بیش از 500 نوع ارز دیجیتال مختلف دارد. بعلاوه تمرکز اصلی آن حریم خصوصی و امنیت کاربران است.  این والت امکاناتی قوی برای رمزنگاری دارد و علاوه بر آن امکانات پیشرفته ای برای حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن کاربران ارائه می‌دهد.

در ادامه برخی از ویژگی‌های کلیدی این والت را بررسی کرده و سپس نحوه تنظیم آن را توضیح می‌دهیم.

امکانات Coinomi

پشتیبانی از چند کوین و دارایی مختلف:

همانطور که قبلاً اشاره شد، Coinomi از بیشتر از 500 نوع ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. این والت از بیت کوین، اتریوم و بیشتر آلت کوین‌ها و توکن‌های مهم پشتیبانی می‌کند و بعلاوه امکان اضافه کردن هر نوع توکن ERC20 (توکن‌های اتریوم) به اپلیکیشن را برای کاربران فراهم کرده است. توسعه دهندگان این والت همچنان به ادغام و پشتیبانی از توکن‌ها و آلت کوین‌های کلیدی و مهم ادامه می‌دهند. می‌توانید فهرست توکن‌های تحت پشتیبانی این والت را در این مطلب مشاهده کنید.

امنیت بالا:

با Coinomi می‌توانید کلیدهای خصوصی خودتان را کنترل کنید. همچنین این والت برای محافظت از کلیدها مکانیزم‌های رمزنگاری قوی ارائه کرده تا دارایی‌های شما همواره ایمن و تحت کنترل شما بمانند.

حریم خصوصی و امنیت پیشرفته:

یکی از مهم ترین نگرانی‌های کاربران ارزهای دیجیتال بحث حریم خصوصی است. برخلاف اکسچینج‌ها که در آن باید مراحل KYC (سیاست شناسایی مشتریان) را طی کنید؛ برای استفاده از والت Coinomi نیازی به طی کردن فرایندهای ثبت نام ندارید. این والت هیچ کدام از اطلاعات شخصی شما را جمع آوری نمی‌کند و هیچ گونه داده ای مثل آی پی یا اطلاعات تراکنش‌های شما را نیز جمع آوری نمی‌کند.

اکسچینج داخلی:

Coinomi با همکاری ShapeShift و Changelly سعی کرده در این اپلیکیشن روش آسانی برای معامله آلت کوین‌ها و تبدیل آن‌ها فراهم کند. استفاده از این والت برای معامله گران فوق العاده راحت است. این قابلیت‌ها باعث شده Coinomi یکی از چندکاره ترین والت‌های ارز دیجیتال محسوب شود.

پشتیبان گیری آسان:

Coinomi یک والت HD است (والت Hierarchical Deterministic - BIP44). وقتی که برای اولین بار این والت را تنظیم می‌کنید، یک عبارت عبور در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید از آن پشتیبان گیری کنید. در صورتیکه با مشکلی روبرو شدید می‌توانید به راحتی با استفاده از این عبارت یادآور (Seed word) آن را بازیابی کنید.

پشتیبانی شبانه روزی:

Coinomi برای حل مشکلات کاربران و ارائه توصیه و پیشنهاد به آنها بهترین سطح خدمات را ارائه می‌کند. این شرکت در زمینه ارائه پشتیبانی برای کوین‌های فورک شده بهترین عملکرد را دارد. مثلاً با ارائه مستندات گام به گامی که درک آن برای افراد مبتدی بسیار آسان است، به کاربران توضیح می‌دهد که چطور کوین‌های فورک شده خودشان را دریافت کنند.

سایر امکانات:

Coinomi مجهز به تکنولوژی سگویت است که باعث می‌شود تراکنش‌های بیت‌کوین، لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به سرعت بسیار زیاد و با قیمت کمتری اجرا شوند. Coinomi از زبان‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند از جمله: انگلیسی، چینی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، روسی و قرار است به زودی زبان‌های جدید زیادی به آن اضافه شود.

دسترس پذیری بین پلتفرمی:

Coinomi یک اپلیکیشن موبایلی چند ارزی محبوب است. قبلاً این اپلیکیشن فقط برای موبایل (اندروید و iOS) در دسترس بود. کاربرانی که ترجیح می‌دادند Coinomi را در دسکتاپ استفاده کنند از اپلیکیشنی مثل Bluestacks و سایر برنامه‌های شبیه ساز اندروید استفاده می‌کردند. اما اخیراً Coinomi نسخه والت دسکتاپ خود را عرضه کرد که برای ویندوز، لینوکس و مک قابل تهیه است.

والت دسکتاپ Coinomi

استفاده از والت Coinomi کاملاً رایگان است. این والت یک اینترفیس ساده و امن برای همه دستگاه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر در حال حاضر از اپلیکیشن موبایلی استفاده می‌کنید می‌توانید به راحتی عبارت seed والت را بازیابی کرده و والت را از طریق کامپیوترتان مدیریت کنید.

استفاده از اینترفیس والت دسکتاپ کاملاً ساده است. بعلاوه همه قابلیت‌ها و امکاناتی که در والت موبایل وجود دارند در نسخه دسکتاپ هم موجود هستند. فرایند نصب والت کاملاً ساده و آسان است. هیچ مرحله اضافه یا فرایند ثبت نامی در این والت وجود ندارد. پس از نصب، کاربران می‌توانند یا یک والت جدید ایجاد کنند یا با استفاده از عبارت بازیابی، والت قدیمی را بازیابی کنند. همچنین نسخه دسکتاپ هم مثل والت موبایلی از معامله کوین‌ها پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند به راحتی با استفاده از سرویس Changelly و ShapeShift کوین‌ها را معامله کنند. در ادامه نحوه نصب و استفاده از والت Coinomi را در کامپیوتر ویندوزی بررسی می‌کنیم. برای لینوکس و مک هم می‌توانید همین مراحل را طی کنید.

تنظیمات والت دسکتاپ Coinomi

نکته امنیتی:

توجه داشته باشید که نرم‌افزار والت Coinomi از وبسایت‌ها و حتی تورنت‌های مختلف قابل دانلود است. هرگز این والت را از جایی به غیر از وبسایت رسمی آن دانلود نکنید. والتی که از سایر وبسایت‌ها دانلود می‌کنید ممکن است یک نرم افزار مخرب باشد که برای سرقت دارایی شما برنامه نویسی شده است.

آخرین نسخه این والت را از https://www.coinomi.com/en/downloads/  دانلود کنید. قبل از نصب اپلیکیشن چک سام SHA256 را اعتبارسنجی کرده و مطمئن شوید نرم‌افزار والت مورد استفاده شما مجاز است. پس از تایید می‌توانید کار را ادامه داده و نرم‌افزار را روی کامپیوترتان نصب کنید.

فرایند نصب بسیار آسان است و کمتر از 1 دقیقه زمان می‌برد. کافیست فایل را دانلود کرده و دستورات صفحه را دنبال کنید. توافقنامه مجوز را قبول کرده، دایرکتوری والت را انتخاب کرده و فرایند نصب را کامل کنید.

همانطور که اشاره شد والت Coinomi به صورت بین پلتفرمی هم قابل استفاده است. اگر در حال حاضر از والت موبایلی استفاده می‌کنید، کافیست والت را با استفاده از عبارت یادآوری که در موبایل وجود دارد بازیابی کنید. پس از بازیابی، والت روی کامپیوتر شما import می‌شود و همه کوین‌هایی که روی موبایل داشتید در والت هم قابل دسترس خواهند بود.

اگر برای اولین بار با Coinomi کار می‌کنید، روی گزینه ایجاد والت جدید کلیک کنید تا عبارت یادآور والت در اختیار شما قرار بگیرد.

نکته امنیتی:

عبارت یادآور والت مهم ترین بخش آن است. در صورتی که کامپیوتر شما با مشکل روبرو شود یا داده‌های آن پاکسازی شود، فقط با استفاده از عبارت یادآور می‌توانید اطلاعات را بازیابی کنید. بنابراین این عبارت را روی یک تکه کاغذ نوشته و در محلی امن قرار دهید. هیچ وقت این اطلاعات را در اختیار کسی قرار ندهید چون با این کار ممکن است والت شما هک شود.

پس از کپی عبارت یادآور روی گزینه “I have safely stored my recovery phrase” و سپس روی next کلیک کنید.

در صفحه بعد از شما خواسته می‌شود که عبارت بازیابی را تایید کنید. کلمات را به ترتیب انتخاب کنید؛ در صورت انتخاب درست، به صفحه بعد هدایت می‌شوید. در غیر این صورت یک پیام خطا دریافت می‌کنید که اعلام می‌کند کلمه یادآور شما درست نیست.

پس از تایید عبارت بازیابی به صفحه بعد رفته و یک پسورد قوی برای والت خودتان انتخاب کنید. توصیه می‌شود که این پسورد بیشتر از 8 کاراکتر داشته باشد و حتماً در آن از اعداد، حروف و نمادها استفاده کنید. حتماً این رمز را خوب به خاطر بسپارید چون هر زمان که قصد اجرای تراکنش داشته باشید یا وقتی از سرویس معاملاتی والت استفاده کنید این پسورد از شما خواسته می‌شود. در صورت فراموشی این پسورد می‌توانید از عبارت بازیابی جهت بازیابی اطلاعات والت استفاده کنید.

پس از رمزنگاری والت به صفحه بعد رفته و کوین‌ها یا توکن‌هایی که قصد استفاده از آنها در والت را دارید انتخاب کنید. این گام اختیاری است و می‌توانید بعداً از طریق داشبورد این کوین‌ها را اضافه کنید. در نهایت شرایط استفاده از خدمات Coinomi را خوانده و قبول کنید تا بتوانید استفاده از والت را آغاز کنید.

نحوه استفاده از والت دسکتاپ Coinomi

پس از باز کردن اپلیکیشن متوجه می‌شوید که این والت اینترفیسی جذاب با قابلیت مرور آسان دارد که حتی افراد مبتدی هم آن را به خوبی درک می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید در این داشبورد فقط سه گزینه مهم در منو موجود است یعنی overview، wallet و exchange. بخش overview لیست همه کوین‌ها و توکن‌هایی که به والت خودتان اضافه کرده اید را نمایش می‌دهد. برای مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها و موجودی خودتان به بخش wallet مراجعه کنید که از آنجا می‌توانید توکن‌ها و کوین‌های لازم را هم اضافه کنید. برای معامله کوین‌ها از بخش exchange استفاده کنید. کوین‌های تبدیل شده به صورت خودکار به والت شما اضافه می‌شوند.

این والت دارای حالت روز و شب هم هست که می‌توانید بر حسب نیاز آنها را انتخاب کنید. همانطور که پیش از این اشاره شد، امکانات و منوهای والت کاملاً مشخص هستند و برای نگه داشتن و معامله ارزهای دیجیتال روش بسیار مناسب است. کافیست منوها را بررسی کنید تا کاملاً با این والت آشنا شوید.

استفاده از Coinomi کاملاً رایگان است و هیچ هزینه اضافه ای از شما دریافت نمی‌شود به غیر از کارمزد تراکنش‌ها که باید به ماینرها پرداخت کنید.

اما امنیت این والت چقدر است و آیا می‌توان به آن اعتماد کرد؟

امنیت کلاینت والت دسکتاپ Coinomi چقدر است؟

Coinomi از سال 2014 فعال است و ادعا می‌کند که هزاران مشتری رضایتمند دارد که هیچ وقت والت آنها هک نشده است. این ادعا کاملاً درست است چون همانطور که مشاهده می‌کنید کاربران چندانی درباره این اپلیکیشن یا سرویس نظر منفی ثبت نکرده اند. اما همه آنها کاربر موبایلی بودند. پس شرایط کلاینت دسکتاپ به چه صورت است؟

در فوریه 2019 یک کاربر گزارش داد که والت او به دلیل نقص امنیتی Coinomi هک شده, این مشکل فقط در والت دسکتاپ مشاهده شده و هیچکدام از والت‌های موبایلی تحت تاثیر آن قرار نگرفته اند. این کاربر گزارش داده که وقتی عبارت یادآور را وارد می‌کنید، Coinomi آن را به صورت متن ساده به API بررسی کننده املای گوگل ارسال می‌کند.

یک آسیب پذیری امنیتی در @CoinomiWallet مشاهده شده که وقتی عبارت یادآور را وارد می‌کنید، آن را به صورت متن ساده به APIی ریموت spellchecker گوگل ارسال می‌کند! این شوخی نیست!

در ادامه ویدیوی اثبات این ادعا را مشاهده می‌کنید.

این آسیب پذیری توسط @warith2020  شناسایی شده، می‌توانید در این لینک اطلاعات بیشتر را مشاهده کنید: https://t.co/tCZ0hDPyJ3 pic.twitter.com/hdaPOb84A9

در هر صورت برنامه نویسان کاملاً این آسیب پذیری را رفع کردند و می‌توانید در این لینک کل ماجرا را مطالعه کنید: https://medium.com/coinomi/official-statement-on-spell-check-findings-547ca348676b

اما باید توجه داشته باشید که Coinomi اپن سورس نیست. از آنجای که این نرم افزار کلوزسورس است کسی انتظار ندارد که توسعه دهندگان بتوانند کد را بازبینی کنند. این نکته به معنای مشکوک بودن کد نیست اما به این معناست که امکان ایجاد شفافیت درباره آن وجود ندارد و به همین دلیل والت Coinomi از سایت Bitcoin.org حذف شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید: https://github.com/bitcoin-dot-org/bitcoin.org/issues/1622

به هر حال بیشتر والت‌های چند ارزی محبوب مثل Jaxx و Exodus هم کلوز سورس هستند.

نتیجه گیری نهایی

هر چند والت‌های چند ارز مختلفی وجود دارند اما Coinomi تنها والتی است که فرایند نگهداری و معامله ارزهای دیجیتال را ساده تر کرده است. کاربران در هر سطحی می‌توانند به راحتی و بدون مشکل ارزهای دیجیتال را ذخیره، مدیریت و معامله کنند. این والت بهترین سطح امنیت و حریم خصوصی و پشتیبانی را برای کاربرانش ارائه می‌کند. Coinomi یکی از قدرتمندترین و قابل اطمینان ترین والت‌های موجود در بازار است.

وجود اینترفیسی ساده، پشتیبانی گسترده از انواع آلت کوین‌ها و قابلیت‌های مبادله ارزهای دیجیتال به همراه وجود یک جامعه قوی و تیم برنامه نویسی فعال باعث محبوبیت Coinomi شده است. با توجه به موارد ذکر شده Coinomi برای افراد مبتدی و کاربران موبایلی گزینه فوق العاده ای محسوب می‌شود و برای کاربردهای روزانه بسیار مناسب است اما برای نگه داشتن حجم زیادی کوین و توکن مناسب نیست. توصیه می‌کنیم که یا از والت کور استفاده کنید یا برای افزایش سطح امنیت از والت‌های سخت افزاری که از چندین ارز پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید.