آکادمی

شنبه, 13 بهمن 777 13:35

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

 ساتوشی ناکاموتو واقعا کیست؟

اگرچه ما نمی دانیم که او که بود، به خوبی می دانیم که چه کار بزرگی به انجام رساند. ساتوشی ناکاموتو سرمایه گذار پروتکل بیتکوین بود و در نوامبر 2008، یک مقاله را با استفاده از Cryptography Mail List (فهرست پستی ارزهای رمزدار) منتشر کرد.

او سپس اولین نسخه از نرم افزار بیتکوین را در سال 2009 منتشر کرد و با سایرین بر روی پروژه ها از طریق فهرست های پستی همکاری کرد تا زمانی که نهایتا تا انتهای سال 2010 برای همیشه از جامعه ارزهای رمزدار ناپدید شد.

ناکاموتو با مردم در تیم های متن باز کار می کرد اما همیشه مراقب بود که هیچ چیزی در مورد زندگی شخصیش آشکار نکند و تنها چیزی که یکی از همکارانش در بهار 2011 از وی شنیده بود این بود که "او به سمت مسائل دیگری جذب شده است."

اما [هرچه باشد] او ملیت ژاپنی داشت، درست است؟

بهتر است که هیچ وقت یک کتاب را از روی طرح جلدش قضاوت نکنیم، حالا اما شاید بهتر است که این کار را بکنیم.

"ساتوشی" به معنی "تفکر واضح، هوشیار، حکیم" و "ناکا" به معنای "واسطه، درون یا رابطه"، "موتو" هم به معنی "اصل یا بنیان" است.

این تعاریف همگی به کسی که جنبشی را تنها با طراحی یک الگوریتم هوشمندانه راه اندازی کرد، قابل ربط است. مسئله البته این است که هر کلمه دارای معانی محتمل و مختلفی است.

ما نمی توانیم به قطع بدانیم که او ژاپنی بوده است یا خیر. در حقیقت، حتی این پیشفرض که او را یک "مرد" بدانیم، نیز حدسی گستاخانه است.

ما از این کلمه تنها برای روانی کلام استفاده می کنیم اما اگر به این موضوع فکر کنیم که شاید همه این ها یک لقب باشد، دیگر نمی توان به قطع و یقین گفت که او یک زن است یا مرد و یا حتی یک گروه از انسان ها،

آیا کسی ناکاموتو را به صورت شخصی می شناخته است؟

خیر، اما تکنیک های کارآگاهی که مردم در زمان حدس زدن استفاده می کنند، بیشتر ما را در معما فرو می برد تا سوالی به ما بدهد. جاشوا دیویس از روزنامه نیویورکر معتقد است که ساتوشی ناکاموتو ، مایکل کلیر ، یک دانشجوی فارغ التحصیلی رمزنگاری در ترینیتی کالجِ دوبلین بوده است.

او با تحلیل 80000 کلماتی که ناکاموتو در نوشته های آنلاینش استفاده کرده است و تلاش برای یافتن نشانه های زبان شناسی، به این نتیجه رسیده است. او علاوه براین شک دارد که جامعه شناس اقتصادی فنلاندی و توسعه دهنده ی سابق بازی های رایانه ایی به نام وی لدونویرتا، نیز ممکن است ساتوشی باشد.

اما این دو فرد، ادعای مبدع بودن بیتکوین را صریحاً رد کرده اند. مایکل کلیر در انظار مردم ساتوشی بودن را در گردهمایی وب (Web Summit) سال 2013 رد کرد است.

 آدام پننبرگ در FastCompany، این ادعا را به بحث گذاشت و این استدلال مخالف را کرد که ناکاموتو ممکن است در حقیقت سه فرد باشد: نیل کینگ، ولادیمیر اکسمن و چارلز بری. او با تایپ کردن عبارات منحصر به فرد از مقالات بیتکوین ناکاموتو در گوگل و مشاهده اینکه آیا آنها توسط کس دیگری نیز استفاده شده اند، به این نتیجه رسیده است. یکی از آنها عبارت " غیرعملی بودن بازگشت به لحاظ محاسباتی" است که در یک درخواست پاتنت که توسط این سه نفر برای یک به روزرسانی و توزیع کلید های رمزنگاری ثبت شده بود، استفاده شده است. نام دامنه ی سایت bitcoin.org در ابتدا  توسط ساتوشی برای انتشار مقاله اش استفاده شد که سه روز بعد از ثبت درخواست مجوز ثبت اختراع (پاتنت)، منتشر گشته است. البته همگی آنها این ادعا را رده کرده اند ، مایکل کلیر نیز به صورت عمومی اینکه ساتوشی است را در WebSummit در سال 2013 انکار کرد. به هر حال، وقتی که سایت bitcoin.org در 18 آگوست سال 2008 ثبت شد، فرد ثبت کننده از یک سرویس ثبت بی نام و نشان ژاپنی را برای این کار استفاده کرد و آن را با استفاده از یک Japanese ISP میزبانی کرد. ثبت نام برای سایت در 18 می سال 2011 به فنلاند منتقل شد. سایرین معتقدند که این کار مارتی مایمی، یک توسعه دهنده که در فنلاند زندگی می کند و از ابتدای امر درگیر توسعه بیتکوین بوده است و واسطه کاربری آن را خلق کرده است، بوده است.

علاوه بر این انگشت های شک و شبهه به سمت جد مک کالب که یکی از عاشقان فرهنگ ژاپنی و مقیم ژاپن است، کشیده شد که سالن مبادله بیتکوین مشکل داری به نام Mt,Gox را خلق کرد و یکی از بنیان گذاران سیستم های پرداخت نامتمرکز Ripple و همینطور Stellar بوده است. نظریه دیگر در این باره بیان می کند که دانشمندان علوم کامپیوتر به نام دونال اُماتونی و مایکل پیرس، ساتوشی هستند که این نظریه مبنی بر مقاله ایی است که آنها در مورد پرداخت های دیجیتال به همراه هیتش تواری منتشر کردند که مبنی بر کتابی بود که با همراهی یکدیگر منتشر کرده بودند. اُمانتونی و تواری نیز در ترینیتی کالج درس خوانده بوندند که همان جایی بود که مایکل کلیر نیز در آنجا درس می خواند. محققان اسراییلی به نام های دوریت رون و آدی شامیر از موسسه ویزمان اتهاماتی که در یک مقاله آورده شده بود را رد کردند که در این مقاله چنین آمده بود که رابطه ایی بین ساتوشی و جاده ی ابریشم Silk Road – بازار سیاه وب که توسط FBI در اکتبر 2013 ضبط شد، وجود دارد. آنها پیشنهاد کرده اند که یک ارتباط بین یک آدرس که ظاهرا برای ساتوشی است و این سایت وجود دارد. محقق مسائل امنیتی، داستین دی. ترامل مالک این آدرس است و این ادعاها که او ساتوشی است را کاملا رد کرده است.

تد نلسون یکی از پیشروان حوزه ی اینترنت، در می سال 2013 این حلقه را تنگ تر کرد: یک ریاضیدان ژاپنی به نام پروفسور شینیچی موکیزوی، که البته وی ادعا کرد که این شواهد به هیچ عنوان به نتیجه واضحی نمی رسد.

در فوریه سال 2014، لیاه مک گراث گودمن از مجله نیوزویک در فوریه ی سال 2014 ادعا کرد که "ساتوشی ناکاموتوی واقعی" را رد زنی کرده است. دوریان اس. ناکاموتو از آن زمان، اینکه چیزی در مورد بیتکوین می داند را رد کرده است و در نهایت یک وکیل را استخدام کرد و یک بیانیه رسمی را در این مورد منتشر ساخت. هال فاینی، مایکل وبر، وِی دآی و چند توسعه دهنده ی دیگر در میان کسانی بودند که به شکل مکرر در گزارش های رسانه ایی و بحث های آنلاین به عنوان ساتوشی های بالقوه، نام برده شده اند. گروهی از زبان شناسان قانونی از دانشگاه آستون معتقدند که خالق اصلی بیتکوین، نیک اسزابو است که این تحلیل مبتنی بر تحلیل مقالات علمی بیتکوین به دست آمده است.

دومینیک فریزبی، یک کمدین و نویسنده نیز معتقد است که خالق BitGold یعنی اسزابو منطقی ترین کاندید برای ساتوشی بودن است که همین امر را در کتابش با نام "بیتکوین: آینده ی پول" آورده است. تحلیل تشریحی وب شامل زبان شناسی نوشته های ساتوشی می باشد که سطح مهارت فنی در زبان برنامه نویسی C++ و حتی تاریخ احتمالی تولد ساتوشی را قضاوت کرده است. ناتانایل پوپر در کتابش به نام "طلای دیجیتال" در ماه می 2015 منتشر شده است. پوپر در این کتاب آشکار می کند که در یک برخورد نادر در یک گردهمایی، اسزابو دوباره اینکه ساتوشی است را انکار کرده است. سپس در اوایل دسامبر سال 2015، گزارش ها توسط Wired و GIzmodo  با نوعی از ابهام ادعا کردند که ناکاموتو را به عنوان کارافرین استرالیایی به نام Craig S. Wright شناسایی کرده اند. مجله Wired نقل قول می کند که " یک منبع ناشناس نزدیک به Wright برای ما مقداری از ایمیل ها، دست نوشته ها و سایر اسنادی که به نقش رایت در خلق بیتکوین اشاره می کند را فراهم کرده است."Gizomodo به یک مجموعه از اسناد که از کسی که ادعا می کرد ایمیل کاری رایت را هک کرده است و همینطور تلاش ها برای مصاحبه با افراد نزدیک به وی، اشاره کرده است. این فکر که رابطه ی ساتوشی-رایت چیزی بیشتر از یک شایعه نیست، نوسط مشاهده گران بررسی شده است اگرچه رد طبیعت منابع و اسناد منتشر شده نیز بدون شک گمانه زنی ها را برای مدت زمانی طولانی، تقویت خواهد کرد. به صورت کلی می توان گفت که تمامی این ساتوشی های بالقوه تاکید داشته اند که آنها ناکاموتو نیستند.

پس ما چه چیزی در مورد وی می دانیم؟

یکی از چیزهایی که به قطع می دانیم، مبتنی بر مصاحبه ها با افرادی که با وی در دوران اولیه توسعه بیتکوین نزدیک بوده اند، این است که وی به سیستم به شکلی کامل فکر می کرد.

مهارت کد نویسی وی، از حالت سنتی دنباله روی نمی کرد، این را جف گرزیک، توسعه دهنده ی هسته بیتکوین می گوید که او آزمایش های دقیقی که توقع می رود که از یک مهندس نرم افزار سنتی ببینید را استفاده نمی کرده است.

ثروت وی چقدر است؟

یک تحلیل انجام شده توسط سرجیو لِمِر که یکی از افراد معتبر در حوزه بیتکوین و ارزهای رمزدار به شمار می آید، نشان می دهد که ساتوشی بسیاری از بلاک های اولیه ی شبکه ی بیتکوین را معدن کاری کرده است و با این حساب وی ثروتی بالغ بر 1 میلیون بیتکوین هزینه نشده را جمع آوری کرده است. این سرمایه اکنون ارزشی 1 بیلیون دلاری [در نرخ مبادله 1000 دلاری نوامبر سال 2013] دارد.

 او امروزه به چه کاری مشغول است؟

هیچ کسی نمی داند که ساتوشی امروزه به چه کاری مشغول است اما در یکی از آخرین ایمیل هایی که او به یک توسعه دهنده نرم افزار در تاریخ 23 آوریل سال 2011 ارسال کرده است، آورده شده است "من به چیزهای دیگر جذب شده ام. این [بیتکوین] دیگر در دستان توانای گوین و سایرین قرار دارد." آیا او برای حکومت کار می کند؟

البته شایعاتی در این باره وجود دارد. مردم نام وی را به معنای "امنیت مرکزی"(برگرفته از CIA) دانسته اند اما مردم برای این شایعات بنیان و اساسی ندارند، چنین چیزی طبیعت کار نظریه پردازان توطئه است.

سوال واضح در این باره این خواهد بود که چرا یکی از آژانس های سه حرفی در خلق یک ارز رمزدار که می توان از آن به صورت گسترده به عنوان یک مکانیسم تجارت بینام و نشان استفاده کرد،علاقه مند باشد. این مکانیسم تنها باعث می شود تا سناتورها و FBI  دستانشان را به سمت تروریسم بالقوه و سایر تلاش های جنایی مرتبط با آن، اشاره برند. هیچ شکی نیست که نظریه پردازان توطئه در این باره نیز دیدگاه های خاص خود را خواهند داشت.

اما، احتمالا این موضوع اهمیت خاصی ندارد. جف گرزیک، توسعه دهنده ی هسته بیتکوین به خوبی این را بیان می کند:« ساتوشی یک سیستم منبع باز را برای این هدف خلق کرد ، دیگر نیازی نداریم که بدانیم او که بوده است و یا اینکه مجبور باشیم تا به او اعتماد کنیم یا حتی در مورد دانشش اهمیتی قائل شویم». کد متن باز باعث می شود که پنهان کردن رمزورازها غیرممکن شود «کد منبع این سیستم خودش گواهی بر این امر است.»

علاوه بر این، استفاده از یک لقب از طرف وی، عمل هوشمندانه ایی بود. او معتقد است که این کار باعث شد تا مردم بر خود فناوری تمرکز کنند تا بر شخصیتی که آن را خلق کرده است. در نهایت باید گفت که بیتکوین امروزه بسیار بزرگتر از شخص ساتوشی ناکاموتو است.