آکادمی

یکشنبه, 13 -2666 10:35

اتریوم ethereum چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

اتریوم چیست؟

قبل از اینکه در مورد اتریوم صحبت کنیم برای درک بهتر مفهوم آن بهتر است ابتدا یک توضیح کامل در مورد شبکه اینترنت بدهیم .

امروزه تمامی اطلاعات شخصی ما، پیام ها ،تماس ها ، پسوردها و اطلاعات مالی،عمدتا در رایانه های افراد دیگر در سرورهای متعلق به شرکت هایی نظیر تلگرام،اینستاگرام، آمازون،فیس بوک یا گوگل ذخیره می شود .حتی همین مقاله در سایت coinDEsk  بر روی یک سرور تحت کنترل شرکتی ذخیره می شود که این داده ها را بر روی خود نگه می دارد.

این تنظیمات شامل تعدادی تسهیلات است زیرا این شرکتها،تیم های متخصص جهت کمک به ذخیره و ایمن سازی این اطلاعات را گسترش می دهند و هزینه های ناشی از هاستینگ(میزبانی) و آپ تایم(دوره ی زمانی فعال بودن یک سیستم) را حذف می کنند

اما این سهولت با آسیب پذیری نیز همراه است.همانطور که آموختیم، یک هکر یا یک دولت می تواند بدون آگاهی شما به وسیله حمله یا نفوذ به  یک سرویس شخص ثالث به فایل هایتان دسترسی داشته باشد و اطلاعات مهمی را سرقت کند و آن اطلاعات را به نفع خود تغییر دهد.

 Brian Behlendorf ، خالق سرور Apache ، طراحی سرور اینترنت به صورت متمرکز را یک اشتباه بزرگ می داند و برخی از محققان نظیر  behlendorf  معتقدند که اینترنت به معنای یک سیستم غیر متمرکز است و در این حین ظهور تکنولوژِی بلاک چین سبب دستیابی به این هدف یعنی ایجاد یک سیستم غیر متمرکز شده است .اتریوم یکی از جدیدترین تکنولوژی ها در پیوستن به این جنبش برای ایجاد یک سیستم غیر متمرکز می باشد.
درحالیکه بیت کوین قصد دارد تا پی پال و بانکداری آنلاین را مختل کند هدف اتریوم استفاده از یک بلاک چین برای جایگزینی سرویس شخص ثالث یعنی کسانی که با ذخیره ی اطلاعات، انتقال وام های بانکی و محافظت از مسیر پیچیده ی ابزارهای مالی سروکار دارند ، است

کامپیوتر جهانی

بطور خلاصه اتریوم می خواهد یک کامپیوتر جهانی غیر متمرکز باشد و برخی می گویند که اتریوم خواهان دموکراتیزه سازی مدل client-server موجود می باشد. مدل client-server یک چارچوب ارتباطی از فرایندهای شبکه در میان مشتریان  و ارائه دهندگان خدمات است.

از طریق اتریوم، سرورها توسط هزاران node  هایی که به وسیله داوطلبان از سراسر دنیا اجرا شده اند ، جایگزین می شوند به این ترتیب یک کامپیوتر جهانی شکل می گیرد.

تصور بر این است که اتریوم، قابلیت مشابهی را برای افراد در سراسر دنیا فراهم می کند و آنها را قادر می سازد تا با خدمات پیشنهادی در اوج این زیرساخت ها رقابت کنند.

برای مثال شما با جستجو در یک اپ استور ، می توانید انواعی از اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف از برنامه های بانکداری گرفته تا ورزشی و حتی  اپلیکیشن های پیام رسانی را مشاهده کنید که این برنامه ها برای ذخیره ی اطلاعات کارت اعتباری،تاریخ خرید و سایر سوالات شخصی، متکی به یک سرویس شخصی ثالث هستند .همچنین گوگل و اپل نیز از این سرویس  شخص ثالث در هنگام دانلود اپلیکیشن ها استفاده می کنند همچنین سرویس های آنلاین ذخیره مدارک مانند Evernote   و   Google Docsنیز از این سرویس استفاده می کنند .

چنانچه تمامی امور مطابق برنامه اجرا شود، اتریوم کنترل داده ها را در این نوع خدمات به صاحب آن برمی گرداند.

هدف بر این است که دیگر یک نهاد کنترل بر اطلاعات شما  را به دست نخواهد گرفت هیچ کس شخصا نمی تواند بطور ناگهانی برنامه ای را متوقف کند و فقط کاربر می تواند تغییراتی را ایجاد کند و در این سیستم غیر متمرکز دیگر هیج نهادی امکان ایجاد این تغییرات را ندارد.

دراین  تئوری ، اطلاعاتی را که مردم قبلا در گذشته از آن استفاده می کرده اند را با دنیای دیجیتال امروزی ترکیب شده است.

هربار که ویرایش ها را ذخیره، یا اضافه کنید یا نکاتی را حذف کنید، هر  node در شبکه تغییراتی را انجام می دهد.

شایان ذکر است که این ایده با شک و تردید مواجه شده است.

اگرچه به ظاهر این برنامه ها امکان پذیر هستند، اما اینکه کدام یک از این بلاک چین ها بتواند خود را به عنوان یک بلاک چین امن ، مفید و مقیاس پذیر ثابت کند قابل پیش بینی نیست .