آکادمی

جمعه, 12 ارديبهشت 1399 17:23

سوزاندن ارز دیجیتال (Coin Burn) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

شاید از بین بردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ایده خیلی بدی به نظر برسد. اما از بین بردن یا سوزاندن ارزهای دیجیتال یک رویداد پرتکرار است و آنطور که به نظر می‌رسد عجیب نیست.

با سوزاندن ارزهای دیجیتال ارزش کوین‌های باقیمانده بیشتر می‌شود چون بیشتر ارزهای دیجیتال تعداد محدود و مشخصی دارند. برای مثال در حال حاضر 16.7 میلیون بیت کوین در گردش وجود دارد و فقط 21 میلیون عدد از آن قابل تولید است. تصور کنید که 1 میلیون بیت کوین سوزانده شود و تقاضا برای آن ثابت باقی بماند، در این صورت کاهش موجودی بیت کوین منجر به بالاتر رفتن قیمت آن خواهد شد.

اما یک نگرانی در رابطه با سوزاندن ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ در این حالت شما دارایی خودتان را کاهش می‌دهید. اگر شخصی هزار بیت کوین داشته باشد و همه آنها را بسوزاند، ارزش بیت کوین تا حدی بیشتر می‌شود اما او دست خالی باقی خواهد ماند.

پس چه انگیزه‌ای برای سوزندان ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

پرداخت سود سهام به روشی جدید

پلتفرم Iconomi ارز دیجیتال خودش (ICN) را برای سرمایه گذاری در این کمپانی منتشر کرد. این یعنی داشتن ICN شما را تبدیل به سهامدار یا مالک جزئی این شرکت می‌کند. به عنوان مالک این کمپانی شما بر اساس میزان مالکیت خودتان در سود کمپانی سهیم خواهید بود.

در گذشته این کار از طریق سود سهام صورت می‌گرفت اما به دلیل وجود نگرانی‌های قانونی در رابطه با این موضوع در فضای کریپتو، Iconomi به روشی متفاوت و خلاقانه سهود سهام خود را پرداخت می‌کند. این کمپانی بر اساس سود پلتفرم Iconomi دائماً از بازار ICN خریده و آن را می‌سوزاند.

با سوزاندن این ارز دیجیتال ارزش آن به دلیل کمیاب شدن افزایش پیدا می‌کند. در واقع Iconomi به جای پرداخت سود سهام به سهامدارانش افزایش ارزش هدیه می‌دهد.

توجیه ایجاد کوین‌های جدید

یکی دیگر از دلایل سوزاندن کوین‌ها ارزش پیدا کردن توکن‌هایی است که تازه ایجاد می‌شوند.

هنگام ایجاد یک ارز دیجیتال جدید، برنامه نویسان آن اصطلاحاً از "هیچ چیز" ارزش ایجاد می‌کنند. آنها یک ارز دیجیتال ایجاد می‌کنند، افراد علاقمند با ارسال بیت کوین روی آن سرمایه گذاری می‌کنند و این سرمایه جذب شده یا حفظ و یا فروخته می‌شود. سپس سرمایه گذاران این ارز جدید را دریافت می‌کنند که حالا به خاطر تقاضا ارزشمند شده است و ارزشی مشابه در اختیار برنامه نویسان قرار می‌گیرد. این یعنی دو برابر کردن ارزشی که در بازار وجود دارد.

حالا برنامه نویسان با سوزاندن سرمایه دریافت شده به جای ایجاد ارزش آن را تبدیل می‌کنند. چون سوزاندن یک ارز دیجیتال باعث ارزشمندتر شدن آن می‌شود. اگر تقاضای بیت کوین ثابت بماند همه بیت کوین‌های سازنده شده منجر به افزایش قیمت بیت کوین می‌شوند. این یعنی ارزش جدید یک ارز دیجیتال بر حسب قیمت بیت کوین مشخص می‌شود. هیچ ارزشی بی دلیل و بی اساس ایجاد نمی‌شود و ارزش یک ارز دیجیتال جدید در اصل از ارزش بیت کوین ایجاد می‌شود.

Counterparty هم در ICO منحصربفرد خود از این تاکتیک استفاده کرد. برنامه نویسان Counterparty یک آدرس بیت کوین غیرقابل استفاده و غیرقابل خرج کردن ایجاد کردند که می‌توانید بیت کوین‌های خرج شده برای ICO را به این آدرس واریز کنید. به این ترتیب بیت کوین‌های دریافت شده دیگر قابل استفاده نیستند. این آدرس‌ها و فرایند سوزاندن کاملاً شفاف و از طریق اینترنت قابل مشاهده بودند. سوزاندن از طریق روش اثبات سوزاندن انجام می‌شد که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

انجام این کار منجر به ایجاد اعتماد می‌شود چون برنامه نویسان شبکه Counterparty از این ICO سود نمی‌برند و بنابراین برای فروش بیت کوین‌های دریافتی وسوسه نمی‌شوند.

پرداخت کارمزد تراکنش‌ها

کاربرد دیگر سوزاندن ارزهای دیجیتال پرداخت هزینه تراکنش‌ها است.

ریپل یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال است که این کار را انجام می‌دهد. برای هر تراکنش ریپل مقداری از آن تراکنش سوزانده می‌شود. به این ترتیب شما هزینه تراکنش را پرداخت می‌کنید و شبکه ریپل از استفاده از ریپل سود می‌برد چون این کار باعث کمتر شدن و افزایش قیمت آن خواهد شد. بنابراین به جای پرداخت کارمزد تراکنش به ماینرها یا هر شخص دیگری شما آن را به کل شبکه پرداخت می‌کنید.

حذف کوین‌های فروخته نشده ICO

خیلی از ICOها تعداد کوین‌هایی که قرار است در برنامه ICO فروخته شود را مشخص می‌کنند. وقتی بعد از پایان مدت ICO این کوین‌ها فروخته نشد، مبلغ باقیمانده در برخی موارد وارد والت‌های کمپانی می‌شود. این یعنی به خاطر ICO ارزش این کوین‌ها افزایش پیدا می‌کند و کمپانی به سود می‌رسد. امکان فروش کوین‌های باقیمانده در بازار و دستیابی به سود از این طریق هم وجود دارد.

برخی ICOها همه کوین‌های فروخته نشده را می‌سوزانند. یک نمونه از چنین ICOهایی Neblio است که وعده خود برای سوزاندن کوین‌هایی که حین ICO سوزانده نشدند را محقق کرد. به این ترتیب این کمپانی اطمینان داد که فقط از درآمد حاصل از فروش واقعی ارز خودش برای توسعه اپلیکیشن بلاک چین این شرکت استفاده می‌شود. بنابراین درآمد این ICO مبتنی بر میزان تقاضایی که برای ارز آن وجود داشت خواهد بود که کاملاً عادلانه است.

سوزاندن کریپتو و اثبات این فرایند

هنگام سوزاندن ارزهای دیجیتال، کوین‌ها به آدرسی ارسال می‌شوند که امکان دسترسی یا استفاده از آن وجود ندارد. معمولاً این آدرس نامعتبر است که باعث غیرقابل استفاده شدن این کوین‌ها می‌شود. وقتی بیت کوین به آدرسی ارسال کنید که در بلاک چین بیت کوین وجود ندارد همین اتفاق می‌افتد و این کوین‌ها برای همیشه در فضای مجازی گم خواهند شد.

بنابراین شما برای سوزاندن این ارزها آنها را به آدرسی که غیرقابل مصرف بودن آن قابل تایید باشد ارسال می‌کنید. به این ترتیب این کوین‌ها برای همیشه از گردش خارج می‌شوند چون هیچ کس امکان دسترسی و استفاده از آنها را نخواهد داشت.

برای ارائه شواهدی که نشان دهد این کوین‌ها واقعاً سوزانده شده اند از روشی به نام اثبات سوزاندن استفاده می‌شود. در این روش هم از همان منطق کلی تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌شود یعنی اعتماد توسط سیستم ایجاد می‌شود و نیازی به وجود اشخاص ثالث برای انجام کارها یا اجرای تراکنش‌ها وجود ندارد. اثبات سوزاندن شواهدی تجربی و غیرقابل دستکاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد که نشان می‌دهد این کوین‌ها واقعاً سوزانده شده اند.

با افزایش هر روزه‌ی ارزش ارزهای دیجیتال بعید است که کاربران معمولی مایل به سوزاندن آنها باشند اما این اقدام برای کمپانی‌ها سیستمی ایجاد می‌کند که ایجاد ارزش را توجیه کرده، هزینه تراکنش‌ها را پرداخت و ابزاری برای عرضه سود سهام به سرمایه گذاران خواهد بود.

وقتی یک کمپانی ادعا می‌کند که قرار است ارز دیجیتال بسوزاند باید بررسی کنید که از روش اثبات سوزاندن استفاده شده باشد و امکان رهگیری این فرایند وجود داشته باشد.