آکادمی

دوشنبه, 22 ارديبهشت 1399 11:32

با کمک PoolTogether پس انداز کردن برای شما تبدیل به یک بازی می‌شود

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

مقدمه

عجایب و شگفتی‌های اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) بلاک‌های سازنده کاملاً جدیدی در اختیار توسعه دهندگان خلاق قرار داده که می‌توانند با آنها کار کرده و آنها را امتحان کنند. هدف سیستم DeFi ایجاد یک اکوسیستم سرویس‌های مالی جدید، اپن سورس، بدون نیاز به مجوز و شفاف است. در چنین مراحل اولیه ای از رشد و بلوغ است که همواره انواع جدیدی از اپلیکیشن‌ها متولد می‌شود. یک نمونه از چنین اپلیکیشن‌هایی PoolTogether است، یک سیستم لاتاری بر پایه اتریوم که در آن هیچ کس شکست نمی‌خورد. در این مطلب با این سیستم و طرز کار آن آشنا خواهیم شد.

PoolTogether چیست؟

PoolTogether در اصل یک اپلیکیشن اتریوم است که باعث می‌شود پس انداز کردن پول برای شما تبدیل به یک بازی شود. این کار با ترکیب قدرت تکنولوژی بلاک چین، قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود. این سیستم درواقع یک بازی پس انداز است که مزایای فوق العاده زیاد و معایبی حداقلی دارد.

بازیکنان می‌توانند با خرید بلیط‌های پس انداز به این بازی ملحق شوند که هر بلیط به آنها شانس برنده شدن یک جایزه را می‌دهد. در آخر هر هفته یک برنده انتخاب می‌شود که جایزه را دریافت کرده و بلیط‌ها به او برمی گردد. اما آنچه باعث منحصربفرد شدن این بازی شده این است که حتی بازیکنانی که برنده نمی‌شوند هم پولشان را پس خواهند گرفت. پس هر کسی در این بازی بوده پول خود را پس می‌گیرد. PoolTogether برای تامین بودجه جایزه از بهره به دست آمده روی بلیط‌های خریداری شده استفاده می‌کند. در ادامه عملکرد این سیستم را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

 

PoolTogether چطور کار می‌کند؟

بازیکنان کوین‌های باثبات را در یک قرارداد هوشمند (استخر) واریز می‌کنند تا بلیط خریداری کنند. هر بلیط به اندازه 1 دلار امریکا قیمت دارد. هر بازیکن می‌تواند هر تعداد بلیط که تمایل داشته باشد بخرد و هر زمان خواسته باشد وجه خود را برداشت کند. دارایی‌های داخل استخر به پلتفرم وام دهی DeFi (Compound Finance) ارسال می‌شود و برای یک دوره (در حال حاضر یک هفته) به آنها بهره تعلق می‌گیرد. در انتهای هفته یک برنده به صورت تصادفی انتخاب می‌شود که بهره به دست آمده توسط استخر را دریافت کرده و بلیط‌های خود را پس می‌گیرد. در عین حال همه بازیکن‌ها بلیط‌های خود را پس می‌گیرند و بازی ریستارت می‌شود.

معمولاً به PoolTogether لاتاری بدون بازنده گفته می‌شود و حالا دلیل این نام را متوجه شدید چون هیچ کدام از بازیکنان دارایی‌های خود را از دست نمی‌دهند. تنها ایراد ملحق شدن به این بازی این است که شما فرصت استفاده از پول خودتان در جاهای دیگر را از دست می‌دهید و باید برای تراکنش‌ها یک کارمزد کوچک پرداخت کنید.

علاوه بر بلیط‌های خریداری شده توسط بازیکن‌ها یک بخش از استخر به نام استخر اسپانسر شده هم وجود دارد. به این بخش از استخر هم بهره تعلق می‌گیرد اما این بخش واجد شرایط برنده شدن نیست در نتیجه باعث می‌شود شانس برنده شدن بلیط‌های معمولی افزایش پیدا کند.

تا زمان فعلی یعنی فوریه 2020 سازندگان PoolTogether از این بازی درآمد کسب نمی‌کنند. اما قصد دارند در آینده درصد کمی از بردها را برای خود بردارند. لازم به ذکر است قراردادهای هوشمندی که هر هفته برنده را انتخاب می‌کنند کاملاً اتوماتیک هستند. از آنجایی که این کد اپن سورس است، می‌توانید آن را در GitHub مشاهده کنید.

نحوه استفاده از PoolTogether

ورود و ثبت نام به راحتی انجام می‌شود. برای این کار نیاز به یک والت دارید که از کوین‌های باثبات پذیرفته شده (Dai یا USDC) پشتیبانی کند مثل Trust Wallet. همچنین برای پرداخت گس هم نیاز به اتر دارید.

  1. وارد اپلیکیشن PoolTogether شوید.
  2. والت را متصل کنید. اگر از Trust Wallet استفاده می‌کنید، گزینه WalletConnect را انتخاب کنید.
  3. روی Account کلیک کنید.
  4. استخری که تمایل دارید وارد آن شوید را انتخاب کنید.
  5. روی گزینه Join Pool کلیک کنید و تعداد بلیط‌هایی که می‌خواهید خریداری کنید را وارد کنید.
  6. خرید را تایید کنید. وقتی تراکنش شما وارد بلاک چین شود، کار تکمیل شده است.

وقتی بلیط‌های شما در استخر باشند، نیازی نیست هر بار یک جایزه جدید اهدا می‌شود وارد سیستم شوید. بلیط‌های شما به صورت خودکار واجد شرایط برنده شدن هستند تا وقتی که برداشت را انجام دهید. در صورت برنده شدن، جایزه شما به صورت خودکار به بلیط تبدیل شده و احتمال برنده شدن مجدد شما افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است که هر زمان بلیطی می‌خرید، این بلیط واجد شرایط جایزه فعلی نیست بلکه برای جایزه بعدی ثبت می‌شود. این کار برای پیشگیری از سوء استفاده از بازی با خرید بلیط قبل از پایان دوره بهره تعهدی (هفته) جاری انجام می‌شود.

می‌توانید در بلاک اکسپلورر اتریوم و وبسایت‌های تحلیلی مثل Etherscan خودتان آدرس قرارداد را بررسی کنید. همچنین می‌توانید سایز فعلی استخر، تخمین میزان جایزه، تعداد بلیط‌ها و آمار مختلف دیگری را در سایت PoolTogether مشاهده کنید.

 

 

ایراد استفاده از PoolTogether

یکی از استدلال‌هایی که علیه این بازی مطرح شده این است که از نظر آماری باعث می‌شود ثروتمندان ثروتمندتر شوند. در طراحی این بازی بازیکنی که 1000 بلیط بخرد، همیشه نسبت به بازیکنی که فقط 10 بلیط می‌خرد شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت. در این حالت بازیکن ثروتمندتر با به دست آوردن بهره از ثروت خود و همچنین ثروت بازیکن فقیرتر ثروتمندتر می‌شود. به این ترتیب برای بازیکنانی که برنده نمی‌شوند، بهتر بود که این وجوه را به یک پلتفرم وام دهی واریز می‌کردند.

طبق اعلام PoolTogether قرارداد مورد استفاده در این بازی توسط چندین شرکت بازرسی مستقل بازبینی شده است. با این حال بهتر است توجه داشته باشید که قراردادهای هوشمند یک تکنولوژی جدید هستند و قطعاً احتمال خطا و آسیب پذیری در آن وجود دارد.

نگه داشتن دارایی‌ها در یک قرارداد هوشمند ریسک بیشتری نسبت به نگهداری آن با روش‌هایی مثل والت خودتان دارد. ورود به PoolTogether با مسئولیت خود شما انجام می‌شود.

صحبت‌های پایانی

PoolTogether یکی از نمونه‌های امیدبخش اولیه از کارهایی است که می‌توان با سیستم اقتصادی باز و بدون مجوزی که تکنولوژی بلاک چین فراهم کرده، انجام داد. ایده برگزاری لاتاری که در آن حتی بازیکنان بازنده هم دارایی خودشان را از دست نمی‌دهند، مفهوم کاملاً جدیدی است که قبلاً وجود نداشت.

پیشرفت این ایده و استفاده از آن برای کاربردهای دیگر هم می‌تواند نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد. بلوکه کردن دارایی‌ها در استخرهایی که به کاربران بهره می‌دهند برای کارهایی مثل خیریه، جذب سرمایه یا کاربردهای دیگری که قبلاً به آن فکر نشده بود بسیار مفید است. جنبش اقتصاد غیرمتمرکز تازه شروع شده و PoolTogether یکی از اولین نمونه‌های آشکار شدن قدرت آن است.