آکادمی

پنج شنبه, 29 خرداد 1399 19:38

سلفیش ماینینگ Selfish Mining چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

درک انگیزه‌های بیت کوین

بیت‌کوین یک بازی انگیزشی است که با دقت متعادل شده است. در یک اکوسیستم غیرمتمرکز هماهنگ کردن منافع اعضا برای دوام طولانی مدت شبکه ضروری است. انگیزه‌هایی که نودها را به ایمن سازی شبکه تشویق می‌کنند عمدتاً اقتصادی هستند – در صورتی که نودها درست و صادقانه عمل کنند، به آنها پاداش تعلق می‌گیرد. تلاش برای تقلب باعث ایجاد احتمال از دست رفتن درآمد می‌شود.

این امر در ماینینگ کاملاً مشهود است. اعضا سرمایه زیادی برای تهیه برق و سخت‌افزارهای تخصصی صرف می‌کنند به این امید که با اضافه کردن بلاک به بلاک‌چین بتوانند سرمایه خودشان را پس گرفته و به سود برسند. ماینرها به دنبال حداکثر کردن بازده هستند و راحت ترین روش رسیدن به این هدف، عمل کردن طبق قواعد است.

اگر ماینری بلاکی به زنجیره اضافه کند، کل کارمزد پرداخت شده برای تراکنش‌های آن بلاک را به همراه مقداری از کوین‌های ماین شده دریافت می‌کند که به آن پاداش بلاک گفته می‌شود و بعد از هر 210 هزار بلاک (تقریباً هر چهار سال) تعداد این کوین‌ها نصف می‌شود. در زمان نوشتن این مقاله پاداش بلاک 12 و نیم بیت‌کوین است اما ظرف چند ماه آینده به 6.25 بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند.

انگیزه مالی برای ماین کردن بیت‌کوین باعث رقابتی شدن این کار شده و منجر به ارتقای امنیت و تمرکززدایی شبکه می‌شود. عده‌ای باور دارند که ممکن است این انگیزه‌ها به بازی گرفته شود. در این مقاله نگاهی به مفهوم سلفیش ماینینگ داریم.

سلفیش ماینینگ چطور کار می‌کند؟

جامع ترین بررسی درباره سلفیش ماینینگ در مقاله سال 2013 "اکثریت کافی نیست: ماینینگ بیت‌کوین آسیب پذیر است" ارائه شده که توسط Ittay Eyal و Emin Gun Sirer نوشته شده است. نظریه این مقاله این است که بر خلاف باور عموم انگیزه ماینرهای بیت‌کوین مشکلاتی دارد و ممکن است در نهایت منجر به متمرکز شدن شبکه شود.

برای درک سلفیش ماینینگ این مثال را در نظر بگیرید. فرض کنید که نرخ هش به صورت یکنواخت بین 4 ماینر (A، B، C و D) تقسیم شده باشد (هر کدام 25 درصد). A، B و C طبق قواعد شبکه کار می‌کنند اما D سعی دارد از سیستم به نفع خود بهره برداری کند.

در شرایط معمولی انتظار داریم ماینری که بلاکی پیدا می‌کند بلافاصله آن را به زنجیره الحاق کند و این همان کاریست که A، B و C که اعضای صادق شبکه هستند انجام می‌دهند اما اگر D بلاکی را پیدا کند آن را نگه می‌دارد (در واقع یک راهکار معتبر پیدا کرده اما به زنجیره اضافه نمی‌کند). ممکن است D خوش شانس باشد و قبل از دیگران دو بلاک پشت سر هم پیدا کند.

فرض کنیم که 100 هزار بلاک ماین شده است. حالا A، B و C سعی دارند صد و یک هزارمین بلاک را پیشنهاد بدهند. D این بلاک را پیدا کرده اما اعلام نمی‌کند. حالا دو زنجیره ایجاد می‌شود، یک زنجیره عمومی و زنجیره مخفی (و طولانی تر) D. در حالیکه دیگران همچنان سعی دارند بلاک صد و یک هزارم را پیدا کنند، D بلاک صد و دو هزارم را پیدا می‌کند.

حالا زنجیره D دو بلاک جلوتر است. اگر خوش شانسی او ادامه پیدا کند و بتواند همیشه با این فاصله از زنجیره دیگر جلوتر بماند، به پیشروی ادامه خواهد داد. وقتی بقیه پیشرفت کنند تا حدی که فقط یک بلاک از او عقب باشند، او هم از زنجیره خودش رونمایی می‌کند.

زنجیره D که حالا عمومی شده طولانی تر از زنجیره‌ای است که سایر اعضا روی آن کار می‌کنند. طبق قانونی که به آن "قانون طولانی ترین زنجیره" گفته می‌شود، زنجیره‌ای درست است و باید روی آن کار کرد که بیشترین اثبات کار (معیاری که به آن chainwork هم گفته می‌شود) روی آن انجام شده باشد. بنابراین اگر یک نود زنجیره‌ای را شناسایی کند که در مجموع کار بیشتری روی آن انجام شده، به آن سوئیچ می‌کند و قدرت ماینینگ را به زنجیره طولانی تر اختصاص می‌دهد.

حالا A، B و C زنجیره ماینر D را مشاهده می‌کنند و متوجه می‌شوند که باید از آن تبعیت کنند. به این ترتیب هر پاداشی که از زنجیره دیگر به دست آورده اند دیگر وجود خارجی نخواهد داشت و از آنجایی که D این بلاک‌ها را ماین کرده کل پاداش به او تعلق می‌گیرد.

آیا سلفیش ماینینگ خطری برای بیت‌کوین محسوب می‌شود؟

بدون شک برای همه اعضا رفتار کردن به همان صورتی که از آنها انتظار می‌رود، هزینه کمتری در پی دارد. سلفیش ماینینگ منجر به تلفات زیادی می‌شود اما افرادی که چنین کاری را انجام می‌دهند باید یک برتری استراتژیک نسبت به سایر اعضای شبکه داشته باشند. در نتیجه ممکن است مهاجم به ماینرها ملحق شود و این منجر به بدتر شدن شرایط خواهد شد.

Eyal و Sirer در مقاله خودشان این شرایط را یک خطر مهم تلقی کرده اند چون ممکن است سلفیش ماینینگ به مرور زمان باعث شود نرخ هش استخرهای ماینینگ افزایش پیدا کند به این دلیل که اعضا می‌توانند با یکدیگر برای سلفیش ماینینگ ائتلاف تشکیل بدهند تا درآمدشان را به حداکثر برسانند. وقتی یک استخر ماینینگ خاص بیشترین میزان قدرت را در اختیار گرفت، می‌تواند حمله 51 درصد را اجرا کند.

عده دیگری چنین رفتاری را تهدید تلقی نمی‌کنند و به ملاحظات ایدئولوژیک و انگیزه حفظ عملکرد شبکه به روش غیرمتمرکز اشاره می‌کنند. تخریب این اکو سیستم باعث می‌شود که ماینرها نتوانند سرمایه‌ای که صرف نیروی برق و تجهیزات کرده بودند را برگردانند و به سود برسند.

صحبت‌های پایانی

اگر اجتماعی از ماینرها بتوانند با موفقیت سلفیش ماینینگ را اجرا کنند، قطعاً این استراتژی برای ارتقای درآمد آنها بسیار جذاب خواهد بود. در بدترین شرایط ممکن است این انگیزه باعث شود که ماینرهای صادق هم به ماینرهای سلفیش بپیوندند و به تمرکززدایی شبکه آسیب وارد کنند.

اما در چشم انداز کلی هماهنگ شدن برای انجام چنین کاری فایده خاصی ندارد. به هر حال تلاش برای تضعیف شبکه می‌تواند منجر به افت قیمت بیت‌کوین شود و مستقیماً به سودآوری ماینینگ خدشه وارد کند.