آکادمی

جمعه, 06 تیر 1399 00:24

تعدیل مجدد سبد خرید Portfolio

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ارزهای دیجیتال هر روز، هر ماه و هر سال درآمدهای متفاوتی ایجاد می‌کنند در نتیجه معمولاً لازم است اختصاص سهم پورتفولیوی خودتان را تغییر دهید. به این کار تعدیل مجدد پورتفولیو گفته می‌شود. اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

تعدیل مجدد پورتفولیو چیست؟

تعدیل مجدد به فرایند تنظیم هر ارز دیجیتال در پورتفولیو طبق حالت اصلی آن گفته می‌شود. معامله گران می‌توانند به جای حداکثر کردن میزان بازده، تعدیل مجدد پورتفولیو را انجام دهند تا میزان ریسک را نسبت به یک الگوی تخصیص دارایی تنظیم کنند.

مثال: فرض کنیم پورتفولیوی اصلی شما متشکل از 30 درصد اتریوم (ETH) و 70 درصد بیت‌کوین (BTC) است. اتریوم در این بازه عملکرد خوبی داشته و سهم وزن آن به 50 درصد می‌رسد. سرمایه گذار برای حداقل کردن ریسک ممکن است 20 درصد از اتریوم خودش را بفروشد، 20 درصد بیت‌کوین بخرد و دوباره پورتفولیوی او به تخصیص 30 درصد اتریوم و 70 درصد بیت‌کوین برمی گردد.

آیا استراتژی برتری برای تعدیل مجدد پورتفولیو وجود دارد؟

بر اساس مطالعه Vanguard که حدود نیم قرن را بررسی کرده بود چیزی به نام بهترین استراتژی برای تعدیل مجدد سرمایه گذاری وجود ندارد اما استراتژی‌هایی هستند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:

فقط حد آستانه

در حوزه ارزهای دیجیتال معمولاً این احتمال وجود دارد که تخصیص دارایی پورتفولیوی شما نسبت به ارقام هدف تغییر کند. می‌توان از قبل یک حد آستانه برای تعدیل مجدد تنظیم کرد که می‌تواند معیار روانی شخصی شما برای تعدیل مجدد باشد. مهم نیست که این اتفاق یک بار در روز یا یک بار در سال رخ دهد. هر زمان که تخصیص دارایی‌ها از این حد آستانه گذر کرد، می‌توانید تعدیل مجدد را انجام دهید.

فقط زمان

با این روش خاص تنها پارامتری که در نظر گرفته می‌شود، زمان است و مهم نیست که تخصیص دارایی نسبت به حالت هدف چقدر تغییر کرده باشد.

هنگام استفاده از استراتژی "فقط زمان" شما پورتفولیوی خودتان را در فواصل زمانی خاص – هفتگی، ماهیانه، فصلی، سالیانه و غیره – تعدیل مجدد می‌کنید.

زمان و حد آستانه

این استراتژی ترکیبی از دو رویکرد قبلی است: تعدیل مجدد طبق زمانبندی انجام می‌شود اما تنها در صورتی که تخصیص دارایی به اندازه حد آستانه تعیین شده مثلاً 10، 20 یا 30 درصد نسبت به هدف تغییر کرده باشد.

بنابراین اگر در تاریخ زمانبندی شده، تخصیص دارایی پورتفولیو نسبت به حالت هدف کمتر از حد آستانه تعیین شده تغییر کرده باشد، تعدیل مجدد انجام نمی‌شود.

به همین صورت اگر تخصیص دارایی پورتفولیو قبل از رسیدن به زمان تعیین شده بیشتر از آستانه تغییر کند، باز هم تعدیل مجدد انجام نمی‌شود.

نرم‌افزار تعدیل مجدد پورتفولیوی ارزهای دیجیتال

ابزارهایی برای تعدیل مجدد پورتفولیوی ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌توانند به خودکار کردن کل این فرایند کمک کنند. معمولاً این ابزارها یک داشبورد دارند که به والت‌ها و اکسچنج‌های ارز دیجیتال متصل می‌شوند.

ابزارهای تعدیل مجدد پورتفولیو اطلاعات ارزشمندی درباره هر آنچه که نیاز دارید از تخصیص دارایی گرفته تا گروه بندی سرمایه گذاری‌های شما ارائه می‌دهند و معمولاً این داده‌ها به صورت نمودار و متن نمایش داده می‌شوند.

در صورت تمایل می‌توانید مقالاتی را که شامل توضیحاتی جامع درباره ابزارهای کریپتو مثل Blockfolio یا Coinstats است، مطالعه کنید.

خلاصه

توجه داشته باشید که مزیت اصلی تعدیل مجدد پورتفولیو حفظ سطح ریسک سرمایه گذاری خودتان در بازه زمانی مورد نظر است نه دستیابی به حداکثر بهره از آن.

استراتژی‌های مختلفی برای تعدیل مجدد پورتفولیو وجود دارد که عبارتند از: فقط حد آستانه، فقط زمان و زمان به همراه حد آستانه. می‌توانید با انتخاب یک نرم‌افزار تعدیل مجدد پورتفولیو از این استراتژی‌ها استفاده کنید.