آکادمی

دوشنبه, 23 تیر 1399 02:10

هاوینگ Halving بیت‌کوین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

هر چهار سال یک بار رویدادی آرام اما حماسی به نام هاوینگ (نصف شدن) پاداش بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین اتفاق می‌افتد و قرار است هاوینگ بعدی در ماه می سال 2020 روی بلاک شماره 630 هزار اجر شود.

معمولاً درست بعد از هاوینگ ماینرها شاهد کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش قیمت کوین‌ها هستند.

اما هاوینگ چیست و چه تاثیری بر اقتصاد اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارد؟

هاوینگ بیت‌کوین چیست؟

تایمری که شمارش معکوس برای رسیدن به روز هاوینگ را نمایش می‌دهد جذابیت خاص خود را دارد. ریگ‌های چینی با قدرت تمام کار می‌کنند؛ صدها بیت‌کوین در روز تولید می‌کنند و هر 10 دقیقه یک بار یک بلاک جدید ایجاد می‌کنند. تعداد بیت‌کوین‌های قابل ماین تا هاوینگ بعدی از زمان نوشته شدن این مقاله 185 هزار عدد است.

با توجه به این واقعیت که ریگ‌هایی با نرخ هش حداکثر 16 تراهش بر ثانیه در بازار وجود دارند و 3 میلیون بیت‌کوین ماین نشده باقی مانده، صنعت ماینینگ با سرعت حرکت می‌کند. هر روز این سرعت افزایش پیدا می‌کند و کل فرایند تولید بلاک تبدیل به نبردی بین گروه‌های ماینر بزرگ شده است.

هاوینگ بیت‌کوین هر 210 هزار بلاک اجرا می‌شود و یک رویداد برنامه ریزی شده است که باعث نصف شدن پاداش دریافتی ماینرها برای حفظ جریان شبکه می‌شود. تا سال 2012 ماینرها برای هر بلاکی که کشف می‌کردند 50 بیت‌کوین دریافت می‌کردند و از سال 2012 تا 2016 این پاداش ابتدا به 25 و بعد به 12.5 بیت‌کوین کاهش یافت. بعد از هاوینگ ماه می سال 2020 این پاداش به 6.25 کوین می‌رسد.

اما سوال اینجاست که آیا هاوینگ بعدی باعث تعطیلی تشکیلات ماینینگ خواهد شد؟

پاسخ این سوال از چند بخش تشکیل می‌شود. اگر قرار باشد تشکیلات ماینینگی بعد از این هاوینگ هم به کار خودش ادامه بدهد، باید به زیرساخت‌ها، نیروی برق، هزینه‌های عملیاتی و ارزش بیت‌کوین توجه داشت.

بر اساس ماشین حساب آنلاین می‌توان گفت که یک ماینر ASIC از نوع DragonMint T1 با نرخ هش 16 تراهش بر ثانیه می‌تواند در هر سال 0.1043 بیت‌کوین ماین کند.

مصرف برق ماینر DragonMint T1 1205 وات است. فرض کنید هزینه هر کیلووات ساعت برق 0.03 دلار باشد؛ این یعنی هزینه‌های سالیانه شما 312 دلار خواهد بود در نتیجه با در نظر گرفتن قیمت 9452 دلاری برای بیت کوین، شما به اندازه 985 دلار ماین کردید.

اما درآمد سالیانه شما 673 دلار خواهد بود و قیمت DragonMint T1 هم 2729 دلار است. این یعنی برگشت سرمایه‌ای که خرج این کار کردید 2 تا 3 سال زمان می‌برد. اما اگر چند Dragon داشته باشید چطور؟ یا مثلاً برای کارخانه‌های مجهز به این ریگ‌ها چطور؟ آیا پاداش 6.25 بیت کوینی به اندازه‌ای هست که این خسارت را پوشش بدهد؟

ماینرها ماشین آلات خودشان را طوری تنظیم می‌کنند که پس از هاوینگ هم برایشان سودآوری داشته باشد اما آنها تنظیمات دیگری هم انجام می‌دهند.

به گفته Andreas Antonopoulos از جمله شخصیت‌های شناخته شده حوزه ارزهای دیجیتال، در اثر هاوینگ کارمزدها جایگزین پاداش می‌شوند اما این کارمزدها باید از سمت تراکنش‌ها ایجاد شوند که روی لایه دوم تجمیع می‌شوند.

او در ادامه می‌گوید: ممکن است ماینرها بتوانند از این طریق هزینه‌های خودشان را جبران کنند.

همچنین یک راه دیگر هم برای جبران هزینه‌ها وجود دارد یعنی افزایش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال.

اما سوال این است که آیا واقعاً بعد از هاوینگ قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و اینکه احتمال وقوع این شرایط چقدر است؟

قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ

تا امروز شاهد دو هاوینگ در سال‌های 2012 و 2016 بوده ایم که هر دو باعث افزایش قیمت بیت‌کوین شدند.

در ادامه یک نمودار بیت‌کوین را مشاهده می‌کنید که می‌تواند بیش از هر چیزی بیانگر تاثیر هاوینگ در قیمت‌ها باشد.

منبع تصویر: BlanB

در سال 2012 قیمت بیت‌کوین از 5 دلار به 12 دلار افزایش یافت و 2 ماه قبل از هاوینگ به حداکثر قیمت خود رسید. در مجموع این نمودار بیانگر افزایش قیمت 2.3 برابری است.

هر چند چهار سال بعد قیمت‌ها کاملاً تغییر کردند اما مشاهده می‌کنید که تاثیر هاوینگ در این سال هم مثل سال 2012 مشهود است. یک ماه قبل از هاوینگ بیت‌کوین به 650 دلار رسید و یک صعود 1.7 برابری از خود نشان داد.

اما آیا در سال 2020 هم قیمت‌ها مثل دو رویداد قبلی تغییر خواهند کرد؟

به گفته Anthony “Pomp” Pompliano یکی از بنیانگذاران Morgan Creek Digital Assets "یکی از مهم ترین عوامل افزایش این تقاضا یا کمیاب شدن بیت‌کوین، هاوینگ آن در سال 2020 است که به نظر من لحظه خیلی بزرگی است."

با گذشت سال‌ها، ارزش بازار بیت‌کوین هیچ وقت کمتر از یک سطح خاص نبوده است. در سال 2017 این شاخص به عدد 300 میلیارد دلار رسید. هر چند این عدد در ابتدای سال 2020 به 171 میلیارد کاهش پیدا کرد، اما حجم پولی که به بازار بیت‌کوین سرازیر شده بود، در کنار اصل کمیاب سازی که در این شبکه پیاده سازی شده، باعث شد افراد بانفوذ در این حوزه پیش بینی‌های قابل توجهی انجام دهند.

به گفته Bobby Lee، بیت‌کوین بیشتر و بیشتر مثل طلا خواهد شد. تا سال بیستم، تولید روزانه فقط حدود 255 بیت‌کوین خواهد بود و تورم سالیانه کمتر از 0.5 درصد؛ کمیاب تر از طلا!

و کمیاب شدن همیشه به منزله افزایش ارزش است. صرفاً برای درک هر چه بیشتر این موضوع توجه داشته باشید که اگر هر اونس طلایی که از ابتدای تاریخ بشر استخراج شده را کنار هم قرار دهید، هر بعد از مکعب حاصل تنها حدود 21 متر خواهد بود.

بنابراین ممکن است بیت‌کوین از طلا هم کمیاب تر باشد – این یک واقعیت شگفت انگیز و جالب است که ممکن است بر مدل اقتصادی سنتی در سال 2020 تاثیرگذار باشد، چون یکی از عواملی که این کمیابی را بیشتر می‌کند، هاوینگ پیش روی بیت‌کوین است.

Andreas Antonopulos دنیای پس از این رویداد را به این شکل پیش بینی می‌کند: "به نظر من قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و بعد کاهش و بعد دوباره افزایش و کاهش" همچنین او همه را دعوت به آرامش می‌کند و می‌گوید این هیجان را برای بعد از هاوینگ حفظ کنید.

ممکن است به عنوان یک سرمایه گذار این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که آیا باید قبل از هاوینگ در بازار بیت‌کوین سرمایه گذاری کنید یا خیر اما هیچ کس نمی‌تواند پاسخ مناسب را برای شما تعیین کند چون تصمیم در نهایت با خود شماست.