آکادمی

دوشنبه, 23 تیر 1399 08:19

آشنایی با نحوه خرید و فروش لایت کوین (LTC)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

لایت کوین (LTC) یکی از مشهورترین کوین‌هایی است که می‌توانید تقریباً در هر اکسچنج مشهوری آن را پیدا کنید. خرید و فروش و ذخیره این کوین بسیار راحت است.

اغلب مواقع افراد در مقایسه با بیت‌کوین که طلای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، لایت کوین را به نقره ارزهای دیجیتال تشبیه می‌کنند. در این مطلب با اپلیکیشن‌های موبایلی مفید برای دارندگان لایت کوین آشنا می‌شوید، همچنین اکسچنج‌هایی که می‌توانید لایت کوین را در آن‌ها خرید و فروش کنید و اینکه چرا باید استفاده از این ارز دیجیتال را امتحان کنید.

پیش از هر چیزی یک بررسی اجمالی از این کوین خواهیم داشت.

منشا پیدایش

لایت کوین یکی از قدیمی ترین ارزهای دیجیتال است که منشا آن بیت‌کوین است و چارلی لی که یکی از توسعه دهندگان شرکت MIT بوده، این کوین را طی یک هاردفورک ایجاد کرد تا نسخه‌ای سبک تر از سیستم پرداخت توزیع شده ایجاد کند.

امروزه لایت کوین یک ارز دیجیتال مستقل و یکی از پیشروترین پروژه‌های این حوزه است که سگویت و شبکه لایتنینگ در آن پیاده سازی شده اند.

در مجموع همه چیز با چند بهبودی شروع شد که چارلی لی قصد داشت آنها را در پروتکل بیت‌کوین پیاده سازی کند.

در مقابل بیت‌کوین، تولید بلاک در بلاک‌چین لایت کوین 2.5 دقیقه زمان می‌برد که چهار برابر سریع تر از بیت‌کوین است. در مجموع 84 میلیون کوین در شبکه لاین کوین قابل تولید است که چهار برابر بیشتر از بیت‌کوین است. قرار است هالوینگ بعدی در حدود سال 2023 اجرا شود که البته هالوینگ بیت‌کوین در سال 2020 انجام می‌شود.

چند بخش از فرایند ماینینگ در این دو بلاک‌چین یکسان نیست. توابع هش مورد استفاده در این الگوریتم اثبات کار متفاوت هستند چون قصد و هدف اصلی چارلی لی کاهش سطح رقابت ماینینگ و افزایش سرعت تراکنش‌ها در شبکه بود.

به عبارت دیگر، لایت کوین به این دلیل نقره ارزهای دیجیتال نام گرفته که سعی دارد چند مورد از نواقص بیت‌کوین را پوشش دهد.

مروری بر فراز و نشیب‌های لایت کوین در طول زمان

قیمت لایت کوین در هنگام راه اندازی آن کمتر از 0.10 دلار بود اما در جولای 2013 شرایط تغییر کرد.

قیمت این ارز دیجیتال از نوامبر 2013 تا اواسط سال 2014 از 9.7 دلار به 48 دلار افزایش یافت و یک صعود 395 درصدی را تجربه کرد.

دلیل اصلی این جهش قیمت رشد بیت‌کوین و محبوبیت روزافزون آن بود و اینکه مردم حس می‌کردند از پروژه ساتوشی عقب مانده اند.

بعد از آن سه سال پشت سر هم اتفاق خاصی برای قیمت کوین چارلی لی رخ نداد اما در سال 2017 و هنگامی که افزایش قیمت و محبوبیت تمام ارزهای دیجیتال اوج گرفت، قیمت لایت کوین هم 8200 درصد افزایش یافت.

همین شرایط در سال‌های 2014 تا 2017 برای قیمت بیت‌کوین هم مشاهده شد. در ژوئن 2014 قیمت بیت‌کوین 595 دلار بود اما تا ماه دسامبر سال 2017 قیمت آن 2252 درصد افزایش پیدا کرد و ارزش هر کوین به رقم 14 هزار دلار رسید.

در دوره اوج شور و هیجان ارزهای دیجیتال قیمت لایت کوین به 360 دلار هم رسید که در مقایسه با نرخ 4.40 دلاری آن در سال 2016 یک صعود چشمگیر محسوب می‌شد.

از آن زمان به بعد بازار شاهد سقوط پیوسته قیمت لایت کوین تا 114 دلار در ماه ژوئن 2019 و بعد 43 دلار در ژانویه 2020 بودیم.

قیمت بیت‌کوین هم از ژانویه 2018 تا ژانویه 2019 از 16 هزار دلار به 4 هزار دلار افت کرد.

مزایا و معایب معامله با لایت کوین

مزایا

  • بر خلاف هیئت مدیره ریپل که بر موجودی این ارز کنترل زیادی دارند، چارلی لی در سال 2017 تمام لایت کوین‌های خودش را فروخت تا از ایجاد هر گونه تضاد منافع پیشگیری کند.
  • ذخیره کردن لایت کوین به صورت انبوه کار آسانی است چون تمام والت‌ها از این ارز دیجیتال محبوب پشتیبانی می‌کنند.
  • کوین چارلی لی یکی از قدیمی ترین کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. بعید است که لایت کوین از بازار ارزهای دیجیتال حذف شود. از سال 2011 سرمایه گذاران مشکلی در زمینه پیدا کردن خریدار برای لایت کوین نداشته اند.

معایب

  • هر چند نوسان از جمله ویژگی‌هایی است که باعث کسب درآمد برای معامله گران ارزهای دیجیتال می‌شود اما ممکن است این ویژگی برای معامله گران تازه کار خطرناک باشد. درست مثل هر دارایی دیگری از جمله اتریوم و بیت‌کوین، نوسان لایت کوین هم می‌تواند برای معامله گرانی که انتظار این حجم از نوسان را ندارند، مشکل آفرین شود.

اکسچنج‌های لایت کوین

هر اکسچنجی را که در نظر بگیرید، احتمال پشتیبانی از معاملات لایت کوین در آن اکسچنج وجود دارد. به عنوان مثال HitBTC، Bittrex، OKEx، Huobi، UPbit به معامله گران امکان خرید و فروش این ارز دیجیتال را می‌دهند. کافیست لپ تاپتان را روشن کرده، یک اکانت بسازید و خرید و فروش را شروع کنید!

اپلیکیشن‌های موبایلی هم وجود دارند که امکان خرید و فروش لایت کوین را برای شما فراهم می‌کنند.

  • بایننس

نیازی به گفتن نیست که بایننس یکی از محبوب ترین اکسچنج‌های ارز دیجیتال با بیش از 430 جفت ارز است. بایننس یک اپلیکیشن موبایلی هم دارد که امکان خرید، فروش و مشاهده تاریخچه معامله را برای کاربران فراهم می‌کند.

با این اپلیکیشن می‌توانید از این امکانات به همراه امکاناتی همچون سفارش محدود، سفارش بازار و سفارش stop-limit استفاده کنید. این اپلیکیشن هم برای اندروید و هم برای iOS قابل استفاده است.

  • کوین بیس

این اکسچنج که در سانفرانسیسکو مستقر شده، یکی از محبوب ترین گزینه‌ها بین سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و دارای یک پلتفرم معاملاتی حرفه‌ای و یک کارگزاری مخصوص کاربران شخصی است.

همچنین یک اپلیکیشن موبایلی دارد که در بیشتر از 190 کشور قابل استفاده است و هم برای اندروید و هم برای iOS قابل استفاده است.

بنابراین هر پلتفرم معاملاتی را که در نظر بگیرید احتمال پشتیبانی از معاملات لایت کوین در آن وجود دارد. با توجه به محبوبیتی که این پروژه به مرور زمان کسب کرده، جای تعجب نیست که امکان خرید و فروش لایت کوین در اکسچنج‌ها و همچنین از طریق اپلیکیشن موبایلی وجود دارد.

جمع بندی

لایت کوین که به آن نقره دیجیتال هم گفته می‌شود یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال است و همیشه در رتبه‌های بالای سایت CoinMarketCap قرار دارد.

احتمالاً اگر ساتوشی محبوبیت پروژه خودش را پیش بینی می‌کرد، بیت‌کوین هم همین ویژگی‌ها را داشت – بزرگتر بودن سایز بلاک، بالاتر بودن سرعت تراکنش‌ها و دسترسی یکسان به ماینینگ برای همه.

یکی از نقایص مهم لایت کوین مثل هر ارز دیجیتال دیگری نوسان آن است. از مزایای مهم آن هم قرار نداشتن آن تحت کنترل یک موجودیت واحد است بر خلاف آنچه که مثلاً برای ریپل (XRP) وجود دارد.

همچنین خرید و فروش این ارز دیجیتال محبوب با استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ هم بسیار آسان است چون بیشتر اکسچنج‌ها این ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند و البته خیلی از این اکسچنج‌ها اپلیکیشن موبایلی هم دارند.