آکادمی

سه شنبه, 24 تیر 1399 08:24

آشنایی با نحوه معامله ریپل (XRP)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

قبلاً هم در مقاله ای به بررسی جامع ریپل پرداختیم و اگر قصد یادگیری تمام نکات مهم درباره این ارز دیجیتال را دارید، توصیه می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید. در مقاله فعلی بیشتر به موضوع خرید و فروش و معامله این ارز دیجیتال می‌پردازیم.

در این مطلب تغییرات قیمت XRP در سال‌های اخیر را بررسی می‌کنیم. همچنین مزایا و معایب خرید و فروش XRP را بررسی می‌کنیم.

بعلاوه پلتفرم‌های معاملاتی برای این ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که کجا می‌توانید ریپل را با مارجین معامله کنید.

مروری بر ریپل (XRP)

شبکه ریپل از بیشتر از 300 موسسه مالی تشکیل شده و یک سیستم پرداخت بر پایه یک بلاک‌چین متمرکز و بدون مجوز خصوصی با توکن ریپل (XRP) است. نهادهایی مثل Interbank، MoneyGram، American Express و غیره که در این شبکه فعالیت می‌کنند باعث جذابیت هر چه بیشتر این ارز برای سرمایه گذاران شده و آن را تبدیل به یکی از سه پروژه حوزه بلاک چین با بیشترین حجم معاملات کرده اند.

مفهوم سیستم پرداخت ریپل در اواخر سال 2004 منجر به جلب توجه شد و شبکه ریپل یکی از قدیمی ترین شبکه‌های پرداخت در حوزه ارزهای دیجیتال است. برنامه نویسی به نام Ryan Fugger تصمیم به راه اندازی یک سیستم پولی غیرمتمرکز گرفت که به اشخاص و جوامع امکان می‌داد تا پول خودشان را بسازند.

در سال 2012، Fugger این سیستم را در اختیار Jed McCaleb قرار دارد که یک سال بعد از ریپل جدا شد و استلار (XLM) را تاسیس کرد.

دفتر کل توزیع شده ریپل در سال 2012 منتشر شد و کمترین قیمت این دارایی 0.002802 دلار در هفتم جولای 2014 بود.

بیشترین نرخ این ارز دیجیتال در چهارم ژانویه 2018 رخ داد، زمانی که قیمت آن به 3.84 دلار آمریکا رسید.

در حال حاضر حجم معاملات روزانه XRP حدود 157370 بیت‌کوین است.

میزان نوسان XRP از سال 2013 تا سال 2019 – CoinMarketCap

امروزه ریپل یک سرویس پرداخت متعلق به کمپانی Ripple Labs است.

در ماه مارس سال 2018، Ripple Labs کنسرسیوم بانک‌های ژاپنی متشکل از 61 بانک را برای راه اندازی یک اپلیکیشن موبایلی مبتنی بر ریپل تشکیل داد.

هفت ماه بعد، Santander گروه بانکی اسپانیایی یک اپلیکیشن موبایلی برای مشتریان خود راه اندازی کرد تا از این طریق به خارج از مرزها پول منتقل کنند. این اپلیکیشن مبتنی بر دفتر کل ریپل بود.

در مجموع XRP جایگاه نسبتاً ثابتی بین 3 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار دارد و روزبروز موسسات مالی بیشتری در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب ریپل (XRP)

مزایا

  • نوسان

طبق گزارش رسمی این کمپانی، نوسان XRP در سه ماهه سوم سال 2019 حدود 3.6 درصد بود. این نوسان کمتر از سطح نوسان سایر ارزهای دیجیتال برتر است چون نوسان بازده روزانه بیت‌کوین در سه ماهه سوم 3.9 و نوسان اتر 4.3 درصد بود.

در حال حاضر این کوین در خیلی از پلتفرم‌های معاملاتی لیست شده به عنوان مثال پلتفرم CEX.io که امکان خرید مستقیم این ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

در نتیجه موانع ورود به این حوزه برای سرمایه گذاران ریپل کمتر شده است.

معایب

  • این کمپانی بر سلامت اقتصادی XRP نظارت دارد

در گزارش اشاره شده آمده است: "در واقع، در سه ماهه سوم سال تصمیم گرفتیم که فروش برنامه ریزی شده را متوقف کرده و بر فروش فرابورس برای چند شریک استراتژیک متمرکز شویم که سودمندی و قابلیت نقد شوندگی بیشتری برای XRP در مناطقی ایجاد می‌کنند که برای رشد جهانی کسب و کار ما اهمیت دارند از جمله در منطقه آسیا و اروپا ، خاورمیانه و آفریقا."

در سه ماهه سوم سال 2019، فروش XRP 66.24 میلیون و در سه ماهه قبل فروش آن 251.51 میلیون دلار بود.

  • وضعیت قانونی XRP

درست مثل ارزهای رمزپایه دیگری که ادعا می‌کنند دارایی آنها اوراق بهادار نیست، ریپل هم سعی دارد خود را در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده تبرئه کند. در سپتامبر 2019، Bradley Sostack به عنوان شاکی اصلی پرونده‌ای انتخاب شد که این کمپانی را محکوم به فروش غیرقانونی اوراق بهادار برای سرمایه گذاران شخصی می‌کرد.

اگر دادگاه حکم بدهد که این دارایی جزء اوراق بهادار محسوب می‌شود، امکان اعمال سایر قوانین بازار به این ارز دیجیتال وجود خواهد داشت.

پلتفرم‌های معاملاتی ریپل (XRP)

برای شروع خرید و فروش ریپل (XRP) باید یک اکسچنج از لیست اکسچنج‌های ارائه شده در وبسایت این کمپانی انتخاب کرده و این ارز را یا با ارز فیات یا با یک ارز دیجیتال دیگر خریداری کنید.

می توانید ریپل را در UPbit، Huobi، Bittrex و خیلی دیگر از پلتفرم‌های کریپتو خرید و فروش کنید که باید اول یک اکانت ساخته، اکانتتان را تایید کنید و سپس وجوه را به آن واریز کنید.

برای مثال در UPbit Global می‌توانید XRP را با دلار، بیت‌کوین یا دلار سنگاپور خرید و فروش کنید. در Bitfinex می‌توانید این ارز را با دلار یا بیت‌کوین بخرید. Binance XRP را با دلار، یورو، دلار کانادا، یوآن، پوند استرلینگ، روبل، EOS، XLM و چند ارز دیگر می‌فروشد. می‌توانید این کوین را به بیت‌کوین، دلار آمریکا، TRX، XZC و غیره بفروشید.

بنابراین گزینه‌های در دسترس بسیار متنوع هستند و انتخاب محل خرید و فروش این دارایی بر عهده خود شماست.

معاملات مارجین ریپل (XRP)

در مجموع اگر تصمیم به انجام معاملات مارجین XRP دارید، گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارند که در این مقاله معرفی شده اند. مثلاً می‌توانید این معاملات را در Binance، Kraken، Delta، Poloniex و BitMEX انجام دهید.

به عنوان مثال جفت ارزهای قابل مارجین در بایننس عبارتند از XRP/BTC، XRP/USDT، XRP/ETH و لوریج شما بستگی به موجودی و سطح اکانت شما دارد که به صورت خودکار توسط اکسچنج مشخص می‌شود.

در Kraken این جفت ارزها شامل XRP/BTC، XRP/USD، XRP/EUR هستند و می‌توانید از لوریجی تا 5 برابر استفاده کنید.

همچنین می‌توانید در Huobi Global XRP را با دلار آمریکا و لوریج 5 برابری معامله کنید.

در مجموع میزان لوریج در هر اکسچنج جدیدی متفاوت است.

نتیجه گیری

در سال‌های اخیر قیمت XRP نوسان زیادی داشته و بیشترین و کمترین نرخ آن به ترتیب 3.84 و 0.002802 دلار بوده است. حجم معاملات روزانه این ارز دیجیتال حفظ جایگاه آن بین 5 ارز برتر بازار را تضمین می‌کند.

مزایای این ارز شامل کم بودن نوسان آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال و پشتیبانی آن در چندین اکسچنج است که باعث کاهش موانع ورود به این بازار برای سرمایه گذاران می‌شود.

از طرفی شرکت ریپل این کوین را تحت کنترل داشته و بر قیمت آن نفوذ دارد. بعلاوه به دلیل وجود یکسری مشکلات قانونی مشخص نیست که این ارز را باید در فرم مالیاتی به چه صورت ثبت کرد.

با توجه به اینکه ریپل یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، امکان معامله آن در پلتفرم‌های محبوب مثل Bittrex، Huobi و انواع پلتفرم‌های دیگر وجود دارد.

همچنین امکان انجام معاملات مارجین با این ارز دیجیتال برای معامله گران حرفه‌ای هم فراهم شده است که می‌توانند در Binance، Kraken یا BitMEX از این امکانات استفاده کنند.