آکادمی

جمعه, 27 تیر 1399 08:37

آشنایی با نحوه خرید و فروش بیت کوین (BTC)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ممکن است به دلایل مختلفی این مقاله را انتخاب کرده باشید.

شاید قصد سرمایه‌گذاری و دستیابی به سود را داشته باشید. شاید مثلاً با اصول معامله در فارکس آشنا هستید و قصد تنوع بخشیدن به سبد سهام خودتان را دارید.

یا مدت‌هاست بیت‌کوین دارید و حالا که قیمت آن بهتر شده، قصد معامله با آن را دارید.

اگر می‌خواهید به سرعت به سود برسید، باید رویکرد خودتان را دوباره ارزیابی کرده و درباره اندیکاتورها و استراتژی‌ها اطلاعات کسب کنید. حالا که شور و هیجان اضافه تا حدودی از بین رفته حتی برای معامله گران با تجربه هم رسیدن به کمی سود کار دشواری شده است.

برای گروه دوم سرمایه‌گذاران، معاملات بیت‌کوین به دلیل سطح بالای نوسان این ارز دیجیتال گزینه خوبی جهت معاملات روزانه محسوب می‌شود و می‌توانند با این روش تجربه خودشان را به کار ببندند.

اگر هم جزء گروهی هستید که مدتهاست بیت‌کوین دارند و حالا قصد کار کردن با آن را پیدا کرده اند، با ما همراه باشید.

در این راهنما شما را با موانع و اشتباهاتی که ممکن است هنگام خرید و فروش بیت‌کوین با آنها روبرو شوید و مزایای خرید و فروش این طلای دیجیتال آشنا خواهیم کرد. همچنین برای شروع این فرایند چند پلتفرم معاملاتی، اپلیکیشن و نرم‌افزار را به شما معرفی خواهیم کرد.

مزایا و معایب معاملات بیت‌کوین

وقتی درباره معامله بیت‌کوین صحبت می‌کنیم، بهتر است این فرایند را با چند بازار مثل فارکس، بورس سنتی و آلت کوین‌هایی مثل EOS و اتریوم مقایسه کنیم.

اما بازار آلت کوین‌ها بحث کاملاً مفصلی است که در این مطلب به آن نمی‌پردازیم.

مزایا

  • نوسان

در مقایسه با بازار بورس و فارکس، بیت‌کوین یک ارز پرنوسان تر است در نتیجه این نوسان شرایط را برای اوج گیری‌های روزانه قابل توجه آن فراهم کرده است و همین امر به نوبه خود فرصت سرمایه‌گذاری در زمینه معاملات ریزه‌خواری (scalping) و معاملات روزانه را فراهم کرده است.

به عنوان مثال نوسانات قیمت بیت‌کوین طی سه ماه از جولای تا نوامبر 2019 را در نظر بگیرید. قیمت بیت‌کوین از حداکثر نرخ 14 هزار دلار به حدود 8 هزار دلار افت کرد که این یعنی افتی حدود 50 درصد.

  • عدم نیاز به کارگزاری

 همانطور که در مطلب نحوه معامله اتریوم توضیح دادیم، هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صورت تمایل می‌توانید یک کارگزاری مثل eToro یا RoboForex را انتخاب کنید.

اما نکته خوب درباره ارزهای دیجیتال این است که برعکس بازار سنتی یا فارکس نیازی به استفاده از کارگزاری‌ها ندارید.

این ویژگی باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های تراکنش می‌شود. اگر مستقیماً و از طریق یک اکسچنج مثل Kraken، Bitfinex یا HitBTC با بازار کار کنید برای شروع معاملات نیازی به داشتن یک حداقل موجودی ندارید.

تنها چیزی که به آن نیاز خواهید داشت، اینترنت، کمی پس انداز و چند برگه برای تایید هویت خودتان است اما باز هم یک گزینه بهتر نسبت به این پلتفرم‌ها که در آنها باید برای واریز و برداشت وجه کارمزد پرداخت کنید، وجود دارد. این گزینه اکسچنج‌های نظیر به نظیر است که در آنها می‌توانید بیت‌کوین را به صورت مستقیم و با پرداخت کارمزدی کم برای تایید تراکنش خریداری کنید.

بهترین راه، خرید بیت‌کوین از دوستان خودتان است که در این روش حداقل کارمزد را پرداخت می‌کنید و روش کاملاً ایمنی است.

معایب

  • هک

 قبل از شروع، باید توجه داشته باشید که برای نگهداری از بیت‌کوین‌های خودتان چندین راه دارید.

می‌توانید از یک والت سخت‌افزاری مثل Ledger Nano یا Trezor استفاده کنید که به آنها والت سرد هم گفته می‌شود چون به اینترنت متصل نیستند.

همچنین برای انجام این کار والت‌های فیزیکی مثل والت‌های کاغذی هم وجود دارند.

البته به غیر از این والت‌ها والت‌های دیگری مثل والت کامپیوتری، اپلیکیشن موبایلی و اکسچنج‌های ارز دیجیتال هم وجود دارد.

احتمالاً شما هم ارزهای دیجیتال خودتان را در یک اکسچنج نگه داری می‌کنید چون این روش برای اشخاصی که قصد معامله را دارند، ساده و راحت است.

اما توجه داشته باشید که این اکسچنج‌ها زیر ذره بین هکرها قرار دارند هر چند اکسچنج‌های بزرگ همواره اقدامات زیادی برای بهبود سطح امنیت خودشان انجام می‌دهند اما بعضی از آنها سرقت‌هایی را تجربه کرده اند که منجر به خسارت‌های میلیونی شده است.

برای مثال در سال 2019 هکرها بیش از 30 میلیون دلار از اکسچنج کره ای Bithumb به سرقت بردند. این هک والت‌های گرم یا به عبارتی اکانت‌های آنلاین کاربران در این اکسچنج را تحت تاثیر قرار داد.

توجه داشته باشید که راهکارهای ذخیره سرد مثل والت‌های کاغذی یا هارددرایو که در آنها بیت‌کوین‌های شما دور از اینترنت نگهداری می‌شوند، امنیت بیشتری دارند.

پس از هک شدن، هیچ تضمینی وجود ندارد که باز هم به پولتان دسترسی پیدا کنید. در واقع هیچ محافظتی ندارید و فقط می‌توانید امیدوار باشید که اکسچنج هک شده تمایل به پوشش خسارت شما داشته باشد.

  • نبود مقررات قاطع

 در کشورهایی که هنوز وضعیت قانونی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در آنها مشخص نیست، تعیین مالیات بیت‌کوین کار آسانی نیست.

مثلاً در کشور چین اکسچنج‌ها مسدود شدند در نتیجه نمی‌توانید مالیات درآمد حاصل از فعالیت‌های معاملاتی خودتان را مشخص کنید.

در اسرائیل از ارزهای دیجیتال هم مثل یک دارایی مالیات دریافت می‌شود. بنابراین شرایط در هر کشوری متفاوت است.

پلتفرم‌های معامله بیت کوین

بدون مشخص کردن دلیل عضویت کاربر در اکسچنج نمی‌توان بهترین اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های معامله بیت‌کوین را برای وی مشخص کرد.

ممکن است شما چندین هدف داشته باشید.

شاید قصد شما امتحان و تجربه کردن بیت‌کوین باشد و قرار نیست خیلی در این حوزه فعال باشید.

یا ممکن است صرفاً به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری باشید چون در زمینه معاملات سنتی تجربه دارید. در این صورت باید اکسچنجی را انتخاب کنید که برای معاملات روزانه شما مناسب باشد.

اگر مبتدی هستید و قصد خرید بیت‌کوین با ارز فیات را دارید یا به عبارتی با کارت یا حساب بانکی، در این صورت می‌توانید از CEX.IO یا Coinbase استفاده کنید. در آمریکا Coinbase محبوبیت بیشتری دارد.

اما کاربرانی که قصد فعالیت معاملاتی جدی را دارند، باید اطلاعات لازم را درباره گزینه‌های پیشرفته ای که اکسچنج‌هایی مثل UPbit، Kraken یا HitBTC در اختیار معامله گران قرار می‌دهند کسب کنند از جمله سفارشات محدود، حد توقف، اندیکاتورهای معاملاتی، استراتژی‌های معاملاتی، معاملات مارجین و ابزارهای دیگر.

توجه داشته باشید که این یک لیست مختصر است و می‌توان اکسچنج‌هایی مثل Poloniex، Binance، Bitfinex و غیره را به آن اضافه کرد. Coinmarketcap یک وبسایت آماری مشهور در این حوزه است که 100 اکسچنج برتر جهان از نظر میزان نقدینگی را معرفی می‌کند.

Binance امکان معامله توکن بومی این اکسچنج با سایر ارزهای دیجیتال را فراهم کرده و در صورت استفاده از این روش کارمزد تراکنش‌های کاربران کمتر می‌شود.

Bitfinex یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که امکاناتی مثل مارجین را در اختیار کاربران قرار داد و حالا با معرفی راهکارهای DeFi (اقتصاد غیرمتمرکز) این گزینه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

Poloniex که اخیراً توسط Circle خریداری شد یک اکسچنج نظیر به نظیر است یعنی امکان خرید و فروش فیات در آن وجود ندارد.

بنابراین بسته به اینترفیس‌ها و قابلیت‌های مورد انتظارتان می‌توانید هر یک از این بسترها را انتخاب کنید.

اپلیکیشن‌های معاملاتی بیت کوین

اگر در آمریکا زندگی می‌کنید می‌توانید برای انجام معاملات بورس و همچنین بیت‌کوین از Robinhood استفاده کنید. قابلیت خاص این اپلیکیشن معاملات بدون کمیسیون آن است.

البته این اپلیکیشن برای ثبت سفارشات فروش سهام از سمت SEC مقدار کمی کارمزد دریافت می‌کند اما برای افتتاح حساب، نگهداری از آن یا انتقال وجه به آن کارمزدی دریافت نمی‌شود.

اگر در آمریکا زندگی نمی‌کنید اما قصد استفاده از یک اپلیکیشن معاملاتی را دارید می‌توانید از eToro یا ZuluTrade استفاده کنید.

نرم افزارهای معاملاتی بیت کوین

پس از کسب تجربه می‌توانید به مرحله بعدی یعنی معاملات خودکار حرکت کنید.

این گزینه برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که کاملاً از کاری که انجام می‌دهند مطمئن هستند. می‌توانید با نرم‌افزارهای معاملاتی مثل TradeSanta سفارشات هوشمند اجرا کنید، سود و زیاد هدفتان را مشخص کنید و با خرید و فروش دارایی‌ها سود کنید.

ربات‌های کریپتو می‌توانند همه این کارها را برای شما انجام دهند اما این کار به کمی تجربه و توانایی محاسبه سود و زیان نیاز دارد به صورتی که سود شما بیشتر از زیانتان باشد – که به آن نسبت ریسک به پاداش هم گفته می‌شود.

هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند سود شما را تضمین کند و صرفاً فرایند معاملاتی شما را ساده تر کرده و به شما برای صرفه جویی در وقت کمک می‌کنند.

خلاصه

امیدواریم که حالا دیدگاه بهتری نسبت به معاملات بیت‌کوین پیدا کرده باشید. این کار به اندازه ای که ممکن است تصور کنید تکنیکی نیست اما نیاز به وقت و تلاش و پیشگیری از گیر کردن در دام جزئیات مختلف دارد.

مثلاً ممکن است عدم وجود کارگزاری یا سطح نوساناتی که امکان انجام معاملات روزانه را برای شما فراهم می‌کنند، از نظر شما جذابیت داشته باشد اما مراقب معایب ذکر شده درباره این ارز دیجیتال باشید، قوانین کشوری که در آن زندگی می‌کنید را بررسی کنید و مراقب باشید طعمه هکرهایی نشوید که به دنبال فریب دادن کاربران والت‌های گرم هستند.

اگر با در نظر گرفتن همه مزایا و معایب تصمیم به معامله بیت‌کوین گرفتید، چند گزینه برای انجام این کار در اختیار دارید.

اکسچنج‌های کریپتو که می‌توانید در آنها با ارز فیات، معامله را شروع کنید، برای شروع این سرمایه‌گذاری مناسب هستند.

پس از به دست آوردن ارزهای دیجیتال جدید می‌توانید از یک پلتفرم پیشرفته تر برای معامله بیت‌کوین با سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

در نهایت پس از کسب تجربه، می‌توانید از چند ربات معاملاتی برای اتوماسیون معاملات بیت‌کوین استفاده کنید.