آکادمی

دوشنبه, 30 تیر 1399 03:02

آیا DeFi آینده‌ای دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در حال حاضر بیش از 3 میلیون اتریوم در اقتصاد غیرمتمرکز یا DeFi بلوکه شده است اما کدامیک از آنها آینده درخشانی دارند و از کدامیک باید اجتناب کرد؟

نکته جالب توجه در رابطه با DeFi این است که در این اکوسیستم می‌توانید ارزهای مختلف را قرض داده و قرض بگیرید و بخش عمده‌ای از این امکانات توسط قراردادهای هوشمند اتریوم فراهم شده که در این قراردادها، دارایی‌های شما که می‌توانند شامل طلا یا کالاهای مختلف دیگر باشند، در قراردادهای هوشمند بلوکه می‌شوند.

در واقع DeFi به همه امکان می‌دهد در این اکوسیستم مشارکت داشته باشند. اگر سیستم بانکی ندارید، جای نگرانی نیست. اگر والت ندارید، می‌توانید به راحتی یک والت بسازید و در سیستم بانکداری مشارکت کنید، دارایی‌های خودتان را به دیگران قرض بدهید و سود دریافت کنید یا با گرو گذاشتن مقداری وثیقه، از دیگران قرض بگیرید.

چندین پروتکل وجود دارند که امکان دسترسی به این گزینه‌ها را برای همه فراهم کرده اند. به عنوان مثال، Compound که یک پروتکل بازار پولی اپن سورس است.

DAI یک کوین باثبات است که می‌توانید آن را مثل تتر استفاده کنید اما به اتریوم متصل شده است در نتیجه حالا کاربران می‌توانند از اتریوم استفاده کنند نه اینکه فقط آن را نگه دارند.

محصولات و دارایی‌های مختلف دیگری هم وجود دارند مثل ETHLend، Bancor و Ampleforth. بنابراین می‌توانید به روش‌های مختلفی از این توکن‌ها برای ایجاد ثروت در اقتصاد غیرمتمرکز استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توان به Nexo (NEXO) اشاره کرد که رشد قابل توجهی داشته است: می‌توانید با استفاده از این ارز دیجیتال سود کسب کنید یا به دیگران قرض بدهید و وام دریافت کنید. خیلی از کاربران در رابطه با این ارز دیجیتال نظرات مثبتی دارند.

روی چه کوین‌های DeFi باید سرمایه گذاری کرد؟

بدون اینکه در رابطه با توصیه‌های اقتصادی صحبت کنیم، دو نوع کوین DeFi را بررسی می‌کنیم. یک گروه از این کوین‌ها آینده روشنی دارند و نوع دیگر چندان توصیه نمی شوند.

از جمله کوین‌های مناسب می‌توان به 0x (ZRX)، Ripio Credit Network (RCN)، iExec (RLC)، Aave (LEND)، Nexo (NEXO) و Basic Attention Token (BAT) اشاره کرد. بعضی از این کوین‌ها بریک اوت کوموی روزانه داشته یا آماده چنین رخدادی هستند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، ZRX در حال بریک اوت از کوموی روزانه است (کلود). این یعنی روند حرکتی آن به حالت صعودی تغییر کرده است.

از نظر من، این یعنی یا می‌توانم دوباره وارد معامله شده یا همین حالا هم در این معاملات هستم. در خیلی از معاملاتی که به آنها وارد شدم، یک سطح پایاپای مشاهده می‌شود یعنی ممکن است روند معکوس شود یا من با بریک اوت کومو و یا ترکیب آن با Retest معامله کردم.

RLC یک معامله لبه به لبه بود

سایر پروژه‌هایی که توصیه می‌کنیم آنها را دنبال کنید شامل Chiliz (CHZ) و Chainlink (LINK) هستند. Aave (LEND) هم چشم انداز خیلی خوبی داشته و حتی از انتظارات فراتر رفته و در حال حاضر نرخ آن در حدود 160 ساتوشی است و ممکن است به 203 ساتوشی هم حرکت کند.

کوین مورد علاقه من (نویسنده مطلب) iExec (RLC) است که آن را به نرخ 2400 ساتوشی خریدم و در حال حاضر با قیمت 8300 ساتوشی معامله می‌شود. ماه جاری برای آلت کوین‌ها ماه پر تلاطمی بود و اگر سه هفته پیش از من سوال می‌شد باز هم می‌گفتم که ما در فصل آلت کوین‌ها قرار داریم!