آکادمی

جمعه, 04 مهر 1399 08:26

دامنه بلاکچینی.crypto چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

دامنه بلاک‌چین هم مثل a.com یا .org است با این تفاوت که رکوردهای آن روی یک بلاک‌چین ثبت می شوند.

دامنه های بلاک‌چین قادر به انجام دو کار خاص هستند که در دامنه های معمولی امکان انجام آن وجود ندارد: کمک به اجرای تراکنش های کریپتو و ایجاد وبسایت های مقاوم در برابر سانسور.

دامنه های بلاک‌چین آدرس های ارزهای دیجیتال را با نامی که برای انسان ها خوانا باشد جابجا می کنند. می توانید آدرس انواع ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین، اتریوم، لایت کوین و آدرس هر ارز دیجیتال دیگری را به یک دامنه اضافه کنید.

حالا دیگران می توانند فقط نام دامنه شما را در یک والت تایپ کنند و برای شما ارز دیجیتال ارسال کنند – بدون اینکه لازم باشد آدرس های طولانی را به خاطر بسپارند.

می توان از همین دامنه ها برای وبسایت ها استفاده کرد. دامنه های سنتی که به آن ها DNS گفته می شود جزء یک سیستم متمرکز هستند که تحت کنترل ICANN قرار دارد – سازمانی بین المللی که رکوردهایی از اینکه چه شخصی مالکی چه چیزی است نگه می دارد.

دامنه های بلاک‌چین جزء سیستم دامنه سنتی نیستند، بلکه چیزی موسوم به مسیرهای جایگزین هستند. این دامنه ها توسط شما در والت خودتان ذخیره می شود، درست مثل یک ارز دیجیتال – هیچ شخص دیگری نمی تواند بدون در اختیار داشتن کلید خصوصی به آنها دسترسی پیدا کند.

می توان از دامنه های بلاک‌چین برای ساختن وبسایت های غیرقابل سانسور هم استفاده کرد. در این روش محتوای ذخیره شده در یک شبکه ذخیره غیرمتمرکز به دامنه شما اشاره می کند.

برای استفاده از دامنه های بلاک‌چین روی مرورگرهای معمولی باید یک پلاگین مخصوص نصب شود چون این دامنه ها جدید هستند و هنوز سیستم سنتی از آن پشتیبانی نمی کند.

محتوای وبسایت های سنتی بر روی سرورهای متمرکزی ذخیره می شود که تحت کنترل شرکت های بزرگ قرار دارند. این شرکت ها می توانند در صورت اعتراض به محتوای سایت یا درخواست دولت ها، وبسایت شما را به راحتی تعطیل کنند.

وقتی شبکه های غیرمتمرکز مثل IPFS محتوا را ذخیره می کنند، فقط شما قادر به برداشتن و از کار انداختن آن هستید.

دامنه های بلاک‌چین + ذخیره غیرمتمرکز = اینترنتی که هیچ دولت یا شرکتی قادر به سانسور آن نیست. این تکنولوژی توان گسترش آزادی بیان به سطح جهان را دارد.

همین امروز در سایت www.unstoppabledomains.com دامنه بلاک چین خودتان را پیدا کنید.