آکادمی

دوشنبه, 07 مهر 1399 21:47

DeFi بیت‌کوین چیست و چطور کار می‌کند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

بیشتر پلتفرم‌های DeFi بر اساس اتریوم ساخته می‌شوند اما حالا شاهد ورود بیت‌کوینرها به اقتصاد غیرمتمرکز هستیم. حجم انبوهی بیت‌کوین وارد قراردادهای هوشمند می‌شود بنابراین می‌توان بیت‌کوین را توکنیزه کرده و در محصولات DeFi از آن استفاده کرد.

خلاصه

  • پلتفرم‌های اقتصاد غیرمتمرکز بر پایه اتریوم ساخته می‌شوند اما به تدریج مالکان بیت‌کوین هم وارد این عرصه می‌شوند.
  • Bitcoin DeFi یعنی قفل کردن بیت‌کوین در قراردادهای هوشمند که باعث می‌شود در قبال انجام این کار توکن‌های مبتنی بر اتریوم دریافت کنند.
  • بیت‌کوینرها با قفل کردن بیت‌کوین‌های خودشان در شبکه اتریوم، از DeFi برای درآمدزایی استفاده می‌کنند.

شاید نام اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) را شنیده باشید که جدیدترین بحث داغ در دنیای ارزهای دیجیتال است و تنها در سال 2020 میلیاردها دلار روی پروتکل‌های DeFi سرمایه گذاری شد.

اکنون شاهد ورود بیت‌کوینرها به عرصه DeFi با قفل کردن کوین‌های خودشان در قبال دریافت توکن‌هایی هستیم که امکان استفاده از آنها در پلتفرم‌های DeFi وجود دارد.

DeFi چیست؟

محصولات DeFi ابزارهایی هستند که عمدتاً بر روی اتریوم ساخته می‌شوند و هدف آنها متحول کردن روش‌های فعلی وام دهی، قرض گرفتن و بانکداری در اقتصاد سنتی است.

هدف DeFi این است که دنیای اقتصاد را در دسترس همه قرار دهد (یا هر شخصی که کانکشن اینترنت دارد).

دلیل استفاده از بیت‌کوین

بیشتر پلتفرم‌های DeFi بر اساس اتریوم ساخته شده اند اما اشخاص زیادی هستند که بیت‌کوین دارند و به مشارکت در این شبکه علاقمند هستند. بنابراین فراهم کردن این امکان باعث می‌شود که بیت‌کوینرها هم بتوانند به راحتی در پلتفرم‌های DeFi مشارکت کنند.

بیت‌کوین بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار است بنابراین فراهم کردن امکان استفاده از آن در محصولات DeFi یک امر ضروری محسوب می‌شود.

Bitcoin DeFi چطور کار می‌کند؟

Bitcoin DeFi با فراهم کردن امکان اجرای پروتکل بیت‌کوین بر روی یک بلاک‌چین کاملاً متفاوت و مجزا به نام اتریوم کار می‌کند.

نحوه انجام این کار کمی پیچیده است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، با توجه به متفاوت بودن این دو بلاک‌چین نمی‌توان مستقیماً از بیت‌کوین بر روی پلتفرم‌های اتریوم استفاده کرد. برای انجام این کار باید بیت‌کوین به ارزی تبدیل شود که معادل بیت‌کوین است اما در اصل یک توکن مبتنی بر اتریوم است.

سپس این بیت‌کوین در یک قرارداد هوشمند (یک قطعه کد که دستورالعمل‌های لازم برای پیاده سازی توافقنامه‌ها را پیاده سازی می‌کند) قفل می‌شود و می‌توان از آن در شبکه استفاده کرد.

استفاده از Bitcoin DeFi برای درآمدزایی

شاید این پرسش برای شما ایجاد شده باشد که وقتی امکان خرید مستقیم توکن‌های اتریوم وجود دارد، چرا اشخاص از بیت‌کوین در قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌کنند؟

یکی از دلایل انجام این کار، دستیابی به یک نوع درآمد منفعل است. خیلی از افراد بیت‌کوین را ابزاری برای ذخیره ارزش می‌دانند – نه خرید اقلام اینترنتی یا اجرای تراکنش‌های آنلاین.

اما ارزهای دیجیتال دیگری هم هستند که در حال حاضر همین کاربرد را دارند پس شاید منطقی نباشد که سرمایه گذاران به امید اینکه روزی قیمت بیت‌کوین به اوج برسد، از آن استفاده نکنند.

یک راه استفاده از بیت‌کوین برای ایجاد درآمد به صورت غیرفعال (یعنی بدون نیاز به فعالیت‌های سرمایه گذاری) استفاده از یک پلتفرم DeFi برای قرض دادن بیت‌کوین و دریافت نرخ بهره از آن است. مراحل کار به این صورت است که: بیت‌کوین به اتر یا مستقیماً Dai (کوین باثباتی که قیمت آن به دلار آمریکا میخکوب شده) تبدیل می‌شود و سپس در پلتفرمی که امکان وام دادن آن و دریافت نرخ بهره از این وام وجود دارد، به دیگران قرض داده می‌شود.

یک روش انجام این کار استفاده از پلتفرم MakerDAO است.

پیشگامان عرصه Bitcoin DeFi

با وجود جدید بودن این مفهوم در حال حاضر چندین کمپانی و محصول قابل توجه در این حوزه فعالیت دارند از جمله:

  • ? WBTC محصولی متمرکز که حاصل همکاری بین پروتکل‌های DeFi مختلف از جمله Maker، Compound، Kyber Network و Aave است. در این راهکار، بیت‌کوین در بلاک چین اتریوم قفل شده و در ازای آن توکن‌های  ERC-20 با ارزشی مشابه دریافت می‌شود.
  • ? RenVM شبکه‌ای است که بیت‌کوین (و ارزهای دیجیتال دیگر) را نگه داشته و توکن ERC-20 متناظر با آن را تولید می‌کند.
  • RSK   پلتفرم جهانی پیشگام در عرصه وام دهی که به کاربران کمک می‌کند با تبدیل بیت‌کوین به کوینی باثبات و قرض دادن آن، درآمدزایی داشته باشند.

آینده پیش روی Bitcoin DeFi

در حال حاضر حجم بیت‌کوین‌هایی که به سمت اکوسیستم اتریوم واریز می‌شود بسیار بیشتر از قبل است و تا سپتامبر 2020 ارزش آن به 1 میلیون دلار می‌رسد. بدون شک دلیل این موضوع افزایش محبوبیت DeFi است. با افزایش سطح محبوبیت این عرصه، روش‌های استفاده از بیت‌کوین در این پلتفرم‌ها هم گسترش پیدا می‌کنند.

کمپانی‌های فعال در این حوزه خبر از تبدیل حجم بی سابقه بیت‌کوین به توکن‌های ERC-20 می‌دهند.

تا زمانی که DeFi محبوبیت خود را حفظ کند، شاهد کار کردن کمپانی‌های جدید در این حوزه هستیم تا روش‌هایی ارزان تر و آسان تر برای کمک به کار کردن بیت‌کوین در پلتفرم‌های DeFi ابداع کنند.