آکادمی

جمعه, 18 مهر 1399 13:23

NAME SERVICE اتریوم چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

Name Service اتریوم (ENS[1]) یک سیستم ارجاع (lookup system) است که اطلاعات را به نام‌های مربوطه لینک می‌کند. این سرویس یک روش غیرمتمرکز و امن برای آدرس دهی به منابع با استفاده از نام‌هایی که برای انسان خوانا هستند فراهم می‌کند.

خلاصه

  • Name Service اتریوم (ENS) یک نوع سیستم ارجاع است که اطلاعات را به یک نام لینک می‌کند.
  • این سیستم شبیه سیستم DNS اینترنت کار می‌کند و به کاربران کمک می‌کند وبسایت‌های را به جای اعداد با نام پیدا کنند.
  • ENS به عنوان جایگزین DNS طراحی نشده بلکه طوری طراحی شده که در کنار آن کار کند.

در اولین روزهای وب، برای دسترسی به یک سایت باید آی پی آن که رشته ای متشکل از اعداد بود را تایپ می‌کردید که حفظ کردن آن سخت و حدس زدن آن تقریباً غیرممکن بود. بعد از آن نام‌هایی که برای انسان‌ها خوانا بودند ابداع شدند تا کاربران راحت تر بتوانند دنیای وب را جستجو کنند. این تغییر باعث شد که آدرسی مثل 104.26.3.128 تبدیل به Decrypt.co شود. ارزهای دیجیتال هنوز در فاز آی پی قرار دارند و کاربران باید برای دسترسی به سرویس‌های مورد نیازشان آدرس‌هایی طولانی را حفظ کنند. اینجاست که Name Service اتریوم وارد عمل می‌شود. هدف این سرویس راحت تر کردن کار با ارزهای دیجیتال است.

در ادامه به شما خواهیم گفت که این سرویس چطور کار می‌کند، از کجا آمده و اینکه چگونه می‌توانید یک نام دامنه با ایموجی داشته باشید.

Name Service اتریوم چیست؟

Name Service اتریوم یک سیستم ارجاع است که اطلاعات را به یک نام پیوند می‌دهد. این سرویس نامگذاری فقط برای اتریوم نیست بلکه بر روی اتریوم ساخته شده و روشی امن و غیرمتمرکز برای آدرس دهی به منابع با استفاده از نام‌های خوانا فراهم می‌کند. این سرویس یک نوع ارائه دهنده نام دامنه به صورت توزیع شده هم هست که به همه امکان می‌دهد دامنه‌های مورد نظرشان را خریداری کرده و مدیریت کنند یعنی می‌توانید به جای آدرس 8e866f012fb8fb…، به آدرس realsatoshi.eth اتریوم یا ERC20 واریز کنید.

چه کسی ENS را ابداع کرد؟

Nick Johnson و Alex Van de Sande بنیانگذار بنیاد اتریوم، پیشگام توسعه اولیه ENS بودند.

آیا می‌دانستید؟

می توانید در نام دامنه خودتان از یونیکد استفاده کنید در نتیجه امکان داشتن آدرسی که حاوی ایموجی باشد وجود دارد. برای ثبت دامنه ایموجی دار خودتان همین امروز به ethmojis.com سربزنید.

ویژگی خاص این سرویس چیست؟

ENS بر پایه قراردادهای هوشمند ساخته شده که باعث افزایش امنیت، تقویت حریم خصوصی و مقاومت آن در برابر سانسور می‌شود. تیمی که ENS را طراحی کرده زیرساخت‌های نامگذاری در اینترنت را یکی از پایه‌های بسیار مهم اینترنت می‌داند که باید باز، غیرمتمرکز، مبتنی بر اجتماع و غیرانتفاعی باشد. از نظر تکنیکی ENS از اکوسیستم فعلی اتریوم استفاده می‌کند در نتیجه قابلیت برنامه نویسی زیادی دارد و می‌تواند با قراردادهای هوشمند دیگر به غیر از نامگذاری هم در تعامل باشد.

سایر ویژگی‌های متفاوت ENS

ENS بر خلاف رقبایش قرار نیست جایگزین DNS شود. اول و مهم تر از همه، ENS متمرکز بر ارائه یک سرویس تفکیک نام توزیع شده و قابل اطمینان برای منابع Web3 مثل آدرس‌های بلاک‌چین و محتوای توزیع شده است اما Namecoin، Blockstack و Handshake با هدف جایگزین شدن برای DNS طراحی شده اند.

درون ENS

ENS در اصل متشکل از دو قرارداد هوشمند است. رجیستری ENS همه دامنه‌ها و زیردامنه‌ها را به همراه اطلاعات مالکان ثبت می‌کند و به Resolver لینک می‌کند که یک قرارداد هوشمند دیگر است و کار ترجمه نام‌ها به آدرس یا سایر منابع را برعهده دارد (و بالعکس).

ENS شبیه DNS اینترنت کار می‌کند از این جهت که یک سیستم سلسله مراتبی دارد که به مالک دامنه امکان می‌دهد کنترل کامل همه زیردامنه‌ها را در اختیار داشته باشد. پس realsatoshi.eth می‌تواند wallet.realsatoshi.eth و email.realsatoshi.eth را هم بسازد.

نحوه دریافت دامنه ENS

می توانید با استفاده از یک والت اتریم مثل MetaMask به آدرس manager.ens.domains سربزنید و دامنه‌های موجود را جستجو کنید. پس از پیدا کردن نام دامنه سیستم شما را برای ثبت راهنمایی می‌کند که برای انجام این کار باید دو تراکنش با والت خودتان اجرا کنید. همچنین باید مشخص کنید که تمایل دارید این دامنه را برای چند سال ثبت کنید. هزینه ثبت دامنه برای یک سال 5 دلار است. به عنوان مالک دامنه می‌توانید اطلاعات یا آدرس‌های مختلفی که تمایل دارید به دامنه شما لینک شوند را به همراه زیردامنه‌های مورد نظرتان مشخص کنید.

کارهای قابل انجام با ENS

بهترین کاری که می‌توان با ENS انجام داد جایگزین کردن آدرس‌های طولانی و ناخوانای اتریوم با آدرس‌های ENS کاربرپسند و قابل حفظ کردن مثل realsatoshi.eth است. این کار باعث ساده تر شدن دسترسی به ارزهای دیجیتال و وارد کردن آدرس ENS در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم بدون نیاز به کپی و پیست آدرس‌های طولانی می‌شود.

علاوه بر این، وب غیرمتمرکز بر اساس همکاری بین ENS و سیستم ذخیره فایل IPFS طراحی شده است. برای شروع تحقیق در این زمینه می‌توانید از almonit.eth استفاده کنید که امکان جستجوی فهرست سایت‌های غیرمتمرکز در آن وجود دارد. می‌توانید به راحتی به این سایت دسترسی داشته باشید چون به شکلی نوشته شده که MetaMask برای آن فعال شده باشد و یا می‌توانید با اضافه کردن .link به وبسایت‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به MetaMask یا مرورگرهای خاص به آنها دسترسی پیدا کنید.

آینده

ENS فقط مربوط به پسوندهای .eth نیست بلکه یک نوع دامنه سطح بالا است که سعی دارد در سیستم فضای نام DNS ادغام شود تا مالک سایت‌هایی با سیستم DNS بتوانند سایتی با همان نام در سیستم ENS داشته باشند نه فقط به شکل .eth بلکه با پیوست‌هایی مثل .org بنابراین می‌توان realsatoshi.org را به realsatoshi.eth لینک کرد و بازدیدکنندگان می‌توانند محتوای سایت را مشاهده کرده و همزمان به همان آدرس پول واریز کنند.

 

1] Ethereum Name Service