آکادمی

شنبه, 19 مهر 1399 01:26

SuperRare چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 پلتفرمی است که در آن هنرمندان آثار هنری ایجاد می‌کنند که با یک توکن منحصربفرد جفت می‌شود.

خلاصه

  • SuperRare یک شبکه اجتماعی برای خالقان آثار هنری و کلکسیونرها با پشتوانه بلاک چین است.
  • هنرمندان می‌توانند آثار هنری خلق کنند و آنها را روی بلاک‌چین اتریوم توکنیزه کنند.
  • کلکسیونرها می‌توانند این آثار هنری را خریداری و معامله کنند تا با کمک قراردادهای هوشمند حقوق و امتیازات آن به خالقان این آثار هنری برگردد.

آیتم‌های قابل جمع آوری در حوزه کریپتو فراتر از گربه‌های کارتونی (بازی cryptokitties) هستند. SuperRare از قدرت بلاک‌چین اتریوم برای ایجاد آثار هنری نادر استفاده می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که پلتفرم این پروژه چگونه هنرمندان، کلکسیونرها و ارزهای دیجیتال را در اکوسیستمی جدید دور هم جمع می‌کند.

SuperRare چیست؟

در دنیای اشیا و آیتم‌های قابل جمع آوری مردم به دنبال پیشنهادهای خیلی خوب هستند و حتی به پرداخت پول زیاد برای این پیشنهادها تمایل دارند. هر جا که پول‌های بزرگی وجود داشته باشد، جعل و کلاهبرداری و هم وجود دارد. می‌توان با استفاده از بلاک‌چین اتریوم کل تاریخچه و مبدا یک اثر هنری را با استفاده از یک دفتر کل که هیچ کس کنترل آن را در اختیار ندارد و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، دنبال کرد.

در پلتفرم SuperRare هنرمندان می‌توانند آثار هنری خودشان را تبدیل به توکن کنند یعنی این آثار هنری را به یک توکن لینک کنند. این توکن‌ها معمولی نیستند بلکه باعث می‌شوند که این آثار هنری برای همیشه به یک توکن غیرقابل تعویض (NFT[1]) مرتبط شوند. این نوع توکن اتریوم مثل خود اثر هنری مورد نظر منحصربفرد است.

وقتی NFT وارد پلتفرم SuperRare شود می‌توان آن را خرید، فروخت یا به عنوان یک سرمایه بلندمدت حفظ کرد. هنرمندان می‌توانند آثار هنری خودشان را وارد فرایندی شبیه یک حراجی کنند یا اینکه آن را با قیمتی مشخص بفروشند. وقتی NFT به یک خریدار فروخته شود می‌توان دوباره آن را به هر قیمتی در پلتفرم‌های معامله NFT فروخت.

چه کسی SuperRare را ابداع کرد؟

SuperRare در سال 2017 توسط John Crain، Charles Crain و Johnathan Perkins، مدیرعامل، مدیر ارشد فناوری و مدیر ارشد تولیدات این پلتفرم تأسیس شد. همچنین این سه نفر بنیانگذار Pixura شرکت سازنده فناوری آیتم‌های قابل جمع آوری در این پلتفرم هستند.

ویژگی خاص این پلتفرم

SuperRare پلتفرمی است که در آن علاقمندان به هنرهای دیجیتال می‌توانند به یکدیگر وصل شده و اشیای هنری را جمع آوری کنند (به این فرایند “social collecting” گفته می‌شود). ایده کلی SuperRare این است که جمع آوری این کلکسیون‌ها اساساً یک اقدام اجتماعی است بنابراین هنرمندان و کلکسیون دارها باید بتوانند به راحتی در رابطه با علایق مشترکشان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کاربران می‌توانند در این پلتفرم بررسی کنند که چه هنرمندانی محبوبیت دارند و کلکسیونرها بزرگ چه اشخاصی هستند یا چه تعداد آثار هنری خریده، فروخته و ایجاد شده و چه مقدار اتر خرج یا جمع آوری شده است. می‌توانید خود اثر هنری را به همراه توضیحات و تاریخچه مالکان آن مشاهده کنید.

آیا می‌دانستید؟

SuperRare توانسته به ویژگی دست پیدا کند که در دنیای کریپتو کمتر مشاهده می‌شود و آن هم فعالیت و کاربرد واقعی است. این شبکه در کنار نام‌های بزرگی مثل CryptoKitties و Gods Unchained از نظر میزان ارزش مبادله شده برای NTF بین 10 پلتفرم برتر جهان قرار دارد.

سایر ویژگی‌های متفاوت SuperRare

سیستم قراردادهای هوشمند SuperRare به غیر از قابلیت دنبال کردن و احرازهویت به خالق اصلی اثر هنری امکان می‌دهد که با فروش مجدد این آثار کارمزد دریافت کنند. هر زمان یک NFT دوباره به فروش می‌رسد، خالق اثر مقداری کارمزد دریافت می‌کند. از آنجایی که کارمزدهای دریافتی تابعی از کد قراردادهای هوشمند هستند، خالقان آثار هنری می‌توانند تا مدت‌ها پس از ساختن آن کارمزد دریافت کنند.

برای اولین فروش یک قطعه هنری، خالق اصلی آن 85 درصد از کمیسیون را دریافت می‌کند و خود گالری 15 درصد. برای فروش‌های پس از آن، خالق اثر هنری 3 درصد کمیسیون دریافت می‌کند. تا به امروز بیشتر از 5 هزار اثر هنری ساخته شده و هنرمندان توانسته اند در SuperRare بیش از 500 هزار دلار کارمزد دریافت کنند.

نحوه تولید توکن‌های SuperRare

هر چند همه می‌توانند توکن‌های اتریوم مثل NFTهای تولید شده توسط SuperRare را خریداری کرده و بفروشند اما فقط هنرمندانی که به این پلتفرم دعوت شده باشند امکان ایجاد آثار هنری را دارند. برای درخواست پیوستن به این شبکه به عنوان هنرمند باید یک درخواست در این پلتفرم ثبت کنید با این الزام که همه آثار هنری ساخته شده برای SuperRare باید اصیل باشند و توسط شما به شکل دیجیتال ساخته شده باشند و نباید در هیج جای دیگر اینترنت توکنیزه شده باشند.

نحوه تهیه آثار هنری در SuperRare

همه تراکنش‌های SuperRare باید با استفاده از اتر ساخته شوند بنابراین کاربران نیاز به خرید اتر دارند که می‌توان این کار را در هر اکسچنجی انجام داد. کاربران برای تعامل در پلتفرم SuperRare نیاز به استفاده از MetaMask دارند.

آینده

در سال 2018، SuperRare در نشست بلاک‌چین Christie’s Art + Technology معرفی شد و مزایای بلاک‌چین را در اختیار کلکسیونرهای سنتی قرار داد. سال گذشته، این پروژه با همکاری DADA.art رویدادی در موزه هنرهای مدرن تیت در لندن برگزار کرد. این اولین باری بود که یک قطعه هنری که در موزه‌ای در سطح کلاس جهانی ساخته می‌شود در دسترس کلکسیونرهای سراسر جهان قرار می‌گیرد. اگر این فعالیت‌ها و همکاری‌ها با موسسات هنری شناخته شده و معتبر ادامه پیدا کند، قطعاً آینده این شبکه اجتماعی هم روشن خواهد بود.

 

[1] Non-Fungible Token