اخبار کریپتوکارنسی

پنج شنبه, 29 آبان 1399 18:13

هاردفورک بیت‌کوین کش و آنچه در این هاردفورک رخ داد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • بلاک‌چین بیت‌کوین کش به دو بخش تقسیم شد: بیت‌کوین کش نود (BCHN) و بیت‌کوین کش ABC (BCHA).
  • این تقسیم از آنجا رخ داد که جامعه کاربران این ارز دیجیتال از پذیرش "مالیات ماینرها" که توسط تیم توسعه دهنده ABC مطرح شده بود خودداری کرد.
  • در حال حاضر BCHN اکثریت نرخ هش این شبکه را در اختیار دارد.

روز یکشنبه بلاک‌چین بیت‌کوین کش (BCH) پس از بروز اختلاف نظر در جامعه کاربران آن به دو بخش – بیت‌کوین کش نود (BCHN) و بیت‌کوین کش ABC (BCHA) – تقسیم شد.

آخرین بلاک مشترک بین این دو نسخه رقیب از بیت‌کوین کش پانزدهم نوامبر ماین شد و پس از آن این بلاک‌چین به دو بخش تقسیم شد و هر یک از دو بخش جدید آن راه خود را به صورت مجزا در پیش گرفتند.

طبق گزارش سایت Decrypt، بیش از 80 درصد ماینرها قبل از رخ دادن این اتفاق با اضافه کردن پیام‌هایی – مثل PoweredbyBCHN – به بلاک‌هایی که تولید می‌کردند، حمایت خودشان را از BCHN اعلام کرده بودند.

بر اساس اطلاعات پلتفرم آماری Coin Dance، با توجه به اینکه مدتی پس از تقسیم این شبکه نرخ هش BCHN حالت صعودی به خود گرفت، ظاهراً ماینرها همین روند را در پیش گرفته‌اند. نرخ هش مجموع قدرت پردازشی است که در هر زمان به یک بلاک‌چین اختصاص یافته. هر چقدر نرخ هش بیشتر باشد، شبکه قوی‌تر و دارای پشتیبانی بیشتری است.

در حال حاضر شبکه BCHN، 121 بلاک جلوتر از BCHA است که این موضوع نشان دهنده حمایت ماینرها از بیت‌کوین کش است. نرخ هش BCHA هم روندی نزولی را طی می‌کند.

 

BCHN به وضوح از نظر نرخ هش جلوتر است.

Roger Ver، حامی سرشناس بیت‌کوین کش در مصاحبه‌ای با Decrypt گفت که از نظر او کاملاً مسلم است که کدام یک از این دو شبکه بر دیگری چیره می‌شود. وی افزود: "فکر نمی‌کنم در حال حاضر «انشعاب» نامیدن این اتفاق درست باشد. این اتفاق در اصل ایردراپِ رایگان کوین ABC برای همه کسانی بود که بیت‌کوین کش داشتند."

چه چیزی باعث شکاف در بیت‌کوین کش شد

چنین شکافی وقتی رخ می‌دهد که درصد قابل توجهی از جامعه – و مهم‌تر از همه، ماینرها – با تغییراتی که قرار است در آپدیت نرم‌افزاری جدید رخ بدهد موافق نیستند. در چنین شرایطی ممکن است یک بلاک‌چین به دو نسخه کمی (یا خیلی) متفاوت تقسیم شود.

در رابطه با BCH، بحث مورد اختلاف اعمال مالیات 8 درصدی بر همه سود ماینرها بود که به آن قانون کوین بیس گفته می‌شد. این پیشنهاد توسط تیم توسعه BCH ABC به سرپرستی Amaury Sechet مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد مقداری از پاداش هر بلاک مستقیماً به آدرسی کنترل BCH ABC واریز می‌شد.

همانطور که انتظار می‌رفت خیلی از کاربران و ماینرها با این ایده مخالفت کردند تا جایی که مثلاً Roger Ver آن را "تحقق رویای برنامه ریز مرکزیِ به سبک شوروی" نامید.

اکسچنج‌ها چه برخوردی با این هاردفورک داشتند

هر چند ممکن است در روزهای پیش رو در رابطه با این که کدام یک از این دو انشعاب بیت‌کوین کش واقعی هستند، ابهاماتی ایجاد شود، اما بعضی از اکسچنج‌ها همین حالا هم اعلام کرده‌اند که از انشعابی با بیشترین قدرت هش پشتیبانی می‌کنند – که ظاهراً در حال حاضر این انشعاب BCHN است.

مثلاً پلتفرم معاملاتی Crypto.com اعلام کرده که از آپگرید شبکه پشتیبانی می‌کند اما در صورت شکل گیری زنجیره‌های رقیب، Crypto.com فقط از زنجیره‌ای با بیشترین نرخ هش پشتیبانی خواهد کرد. Huobi هم پشتیبانی خودش از این آپگرید را اعلام کرده اما از طرفی بی ثباتی و قطعی نبودن شرایط را هم تصدیق کرده است.

به گفته این پلتفرم: "از آنجایی که عدم قطعیت زیادی درباره انشعاب فعلی وجود دارد، اگر یکی از دو طرف تصمیم به ترک این انشعاب بگیرند، HuobiGlobal به نظرات جامعه احترام خواهد گذاشت و برنده را BCH می‌نامد."

از طرفی، Kraken رویکرد بسیار صریح‌تری داشته و در مطلبی که 6 نوامبر منتشر شد اعلام کرد که صرف نظر از نتیجه این فورک از BCHN پشتیبانی می‌کند.

به گفته این اکسچنج: "در این پلتفرم، توکن‌های بیت‌کوین کش نود، بیت‌کوین کش نامیده شده و با تیکر BCH نمایش داده می‌شوند. ما تنها در صورتی از بیت‌کوین کش ABC حمایت می‌کنیم که نرخ هش شبکه ABC حداقل به اندازه 10 درصد نرخ هش شبکه بیت‌کوین کش نود باشد."

در حال حاضر به نظر می‌رسد جامعه کاربران و ماینرهای بیت‌کوین کش پیروز اصلی این اختلافات هستند.