اخبار کریپتوکارنسی

یکشنبه, 31 تیر 777 15:56

تاریخچه اسرارآمیز بایت كوین: بنیان گذاران ناشناس و پیش استخراج غیرشفاف

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تاریخچه اسرارآمیز بایت كوین: بنیان گذاران ناشناس و پیش استخراج غیرشفاف

بایت كوین (Bytecoin) در عین حال كه به حریم خصوصی و معاملات بی‌نام و نشان خود افتخار می‌کند، به عنوان یك رمزارز سابقه خوبی ندارد. آغاز بایت كوین در سال ۲۰۱۲ رخ داد و نه ۲۰۱۴. توسعه دهندگان آن در ابتدا و با فریب ادعا كردند كه بایت كوین اولین رمزارز مبتنی بر لایه اپلیكیشن CryptoNote است.  روی هم رفته صرف نظر از نام آن كه شباهت زیادی به بیت كوین دارد، هدف بایت كوین بازگرداندن رمزارزها به ریشه‌های پنهان خود است كه این هدف را از طریق فراهم كردن یك پول دیجیتال كاملاً بی نام و امكان انتقال شخص به شخص آن به صورت كاملاً ناشناس، دنبال می كند​.

امروزه، بایت كوین را می توان در بیشتر بازارهای معاملاتی بزرگ یافت؛ اما تاریخچه این كوین حریم خصوصی، یک جهان كوچك از دنیای واقعی این صنعت را در بر می گیرد.  بنابراین ممکن است سرنخ‌هایی در مورد مسیری که رمزارزها در آینده طی می كنند، ارائه دهد​.

تاریخچه بایت كوین

برای صحبت در مورد منشا و پیدایش بایت كوین، ابتدا باید درباره منشا كوین اصلی و مشابه آن یعنی بیت كوین صحبت كنیم. درای  Whitepaper که توسط ساتوشی ناكاموتو در سال ۲۰۰۸ نوشته شده‌است، بیت كوین به عنوان جایگزین پوپولیستی برای سیستم سنتی واسطه ای مانند بانك ها برای انتقال پول از شخصی به شخص دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع، بیت كوین به عنوان یک سیستم کاملا همتا به همتا (شخص به شخص) طراحی شده‌بود كه این سیستم به پشتوانه كدهای تعبیه شده نیاز به وجود واسطه ها و شخص ثالث های مورداعتماد را از میان برده بود. حداقل به لحاظ تئوری، بیت كوین را می‌توان تقریباً به صورت بی‌نام از یک فرد به فرد دیگر منتقل کرد و تنها بلاكچین و افراد دخیل از آن آگاهی دارند.

این موضوع تصاویری از دادوستد اسرار كلیدی و تحول ساز توسط cypherpunkها را تداعی می كند​.

واقعیت کمی متفاوت بود. اصلی ترین نمونه كاربردی بیت كوین، بازار سیاه آنلاین Silk Road است كه در آن معاملات بی نام و نشان دارو، اسلحه و سایر موارد غیرقانونی توسط بیت كوین صورت می گرفت . شکست نهایی Silk Road و مصادره میلیون ها دلار توسط دولت آمریکا در قالب بیت كوین این مسئله را روشن ساخت كه پیگیری معاملات بیت كوین و شناسایی طرفین آن چندان هم كار غیرممكنی نیست. با كمی پیگیری و تحقیق می توان ارتباط آدرس و پرداخت های بیت كوین را با افراد آنلاین یافت.  سپس با استفاده از این افراد یا هویت های آنلاین، می توان افراد واقعی درگیر در آن را شناسایی نمود​.

ورود به CryptoNot​e

CryptoNote تلاشی برای پرداختن به این كوین های حریم خصوصی در درون بیت كوین بود. در Whitepaper سال 2013 CryptoNote به صراحت با بیت كوین مقایسه شده است و خود را به عنوان جایگزین پیشرفته ای برای كوین حریم خصوصی عنوان كردهه است. علت این ادعا نیز استفاده از چند امضا به جای سیستم ساده تر دفتر كل در بیت كوین است. ​

تحت حجم قابل‌توجهی از کدگذاری های پیچیده، مشکل به آدرس های قابل اتصال بیت كوین ختم شد . CryptoNote مستقیماً این مشکل  را حل كرد.

" هنگامی كه آدرس‌های کلاسیک بیت كوین، منتشر می‌شوند، تبدیل به شناسه‌های بدون ابهام برای پرداخت‌های ورودی می‌شوند و آن‌ها را به هم پیوند داده و تلاش می كند تا آن را به نام‌های مستعار دریافت‌کننده نیز پیوند می‌دهند اگر کسی بخواهد یک معامله "باز" دریافت کند، بایدد آدرس خود را از طریق یک کانال خصوصی به فرستنده منتقل کند. اگر او بخواهد تراکنش های مختلفی را که نمی‌تواند ثابت شود متعلق بهه همان مالک است، دریافت کند، باید تمام آدرس‌های مختلف را تولید كرده و هرگز آن‌ها را با نام مستعار خود منتشر نکند​."

توسعه دهندگان CryptoNote توضیح دادند​.

" ما یک راه‌حل پیشنهاد می‌کنیم که به کاربر امکان انتشار یک آدرس و دریافت پرداخت های غیر قابل اتصال و بی‌قید و شرط را می‌دهد مقصد هر خروجی CryptoNote (به طور پیش‌فرض) کلید عمومی است که از آدرس گیرنده و داده‌های تصادفی فرستنده گرفته شده‌است. مزیتت اصلی در برابر بیت كوین این است که هر کلید مقصد به طور پیش‌فرض منحصر به فرد است (مگر اینکه فرستنده از همین اطلاعات برای هرر یک از تراکنش های خود به همان گیرنده استفاده کند) از این رو، چنین در طراحی، مساله‌ای به عنوان "استفاده مجدد نشانی" وجود ندارد، و هیچ مشاهده كننده ای نمی‌تواند تعیین کند که آیا تراکنش ها به یک آدرس خاص فرستاده می‌شوند یا بتواند دو آدرس را به هم پیوند دهد."

تولد بایت كوی​ن

بایت كوین اولین رمزارزی بود که استاندارد CryptoNote را انتخاب کرد و بلافاصله خود را به عنوان جایگزین بیت كوین معرفی کرد​.

یكی از نخستین توسعه دهندگان بایت كوین با نام Harry Ullman، در مصاحبه‌ای ایمیلی (برای حفظ حریم خصوصی اش مصاحبه از طریق ایمیل انجام دهش است)، به ccn گفته که الگوریتم بیت كوین با استفاده از CryptoNote و به عنوان مبنای ایجاد CryptoNight، بهبود داده شده است هدف نهایی دستیابی به تراكنش های کاملا غیرقابل اتصال بود. Ullman گفت: "بلاكچین بیت كوین، یک دفترکل است كهه برای عموم باز است و همین امر امكان ردیابی و اتصال همه پرداخت ها را فراهم می كند. " با این حال، ما معتقدیم که حریم خصوصی مالیی یکی از ویژگی‌های مهم پول الکترونیکی است. تاریخچه تراکنش های شما نباید برای اشخاص ثالث قابل دسترس باشد، مهم نیست که آنن شخص سوم دولت باشد یا بازاریاب برای رفع این مسئله، بایت كوین تنظیمات پیچیده‌ای را برای طرح اصلی رمزارزها ایجاد کرده‌است. ما ابتداا می خواهیم امضای ring signature و one-time private key را مطرح كنیم.​"

تولد واقعی بایت كوین

اینجاست كه همه چیز دشوار می شود دقیقا از زمانی که بایت كوین ایجاد شد، در جامعه كوین های حریم خصوصی اختلاف‌نظرهایی به وجود آمد. این امر با ماهیت كاملاً مبتنی بر حریم خصوصی بایت كوین، دشوارتر نیز شد​. در سال 2014، Riccardo Spagn خالق Monero كوین رقیب، اهم موارد مطرح شده در مناظره را بیان كرد. ​

گفته می‌شود بلاكچین بایت كوین در سال ۲۰۱۲ آغاز شده‌است و در طی این مدت بیش از ۸۰ درصد كوین ها پیش استخراج شده است - حدود 151 میلیارد از ۱۸۴ میلیارد كوین احتمالی​.

چگونه این امکان وجود دارد، با توجه به اینکه Whitepaper CryptoNote در اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شده است​؟

​چندین احتمال وجود دارد.

ممکن است بلاكچین بایت كوین جعل شده‌ باشد، یا توسعه دهندگان CryptoNote بایت كوین را در خفا شکل داده و پیش استخراج كرده باشند و سپس فن‌آوری منبع باز را برای بقیه جهان در سال ۲۰۱۴ ارائه كرده باشند​.

fluffyponyza نوشت: " در آن دو سال، بلاكچین برای عموم قابل مشاهده نبود. "ما دلیلی برای باور کردن آن نداریم، و حتی اگر حقیقت  داشته باشد،

به این معنی است که ۱۵۱ میلیارد از ۱۸۴ میلیارد BCN قبل از انتشار عمومی استخراج شده‌ است.​"

این توسعه دهنده اضافه کرد که سوالات بیشتری حول اینکه چه کسی چه چیزی را نوشته و چرا​.

fluffyponyza همچنین می گوید: " " اگر شبکه BCN در نوامبر (۲۰۱۳) شروع به کار می كرد، هیچ‌کس آن را مورد سوال قرار نمی داد در عوض، بنا به دلایلی، فرد یا افرادی كه پشت whitepaper CryptoNote بودند یا کد اولیه آن را نوشته اند، آن را به توسعه دهندگان بایت كوین دادند، یك بلاكچین را جعل كرده و پس از تكمیل آن را در ماه مارس، منتشر کردند."

نه تنهاعجیب‌غریب است یا توسط یك رمزنگار كه بهینه كردن آن را بلد نبوده ، نوشته شده است بلكه عمداً به گونه ای ناقص شده كه استخراج كند انجام شود… آیا واقعاً در طی دو سال، کسی توجهی به بهینه‌سازی کد هش آن نكرده است؟ یا حتی برای بهبود مقدار زمان لازم برای دانلود و تایید بلاكچین از پایه اقدامی نكرده اند؟ من آن را بعید می‌دانم." ​

بایت كوین، امروز و فرد​ا

در فوریه سال ۲۰۱۹، قیمت هر كوین بایت كوین معادل 0.000586 دلار و كپ بازار آن حدود 107 میلیون دلار است​.

معروف‌ترین رقیب آن، Monero، در قیمت ۴۳.۷۴ دلار با كپ نزدیک به ۷۳۳ میلیون دلار، قیمت‌گذاری شده‌است​.

این مسئله خود گویای داستان است و به طرز شگفت آوری در مورد گذشته مبهم بایت كوین یا تسلط اخیر Monero نیست این بازاری را  توصیف می‌کند که هدف كوین ها انتقال بی نام و نشان میلیون ها یا حتی میلیاردها دلار پول است.

این سوال که آیا جنجال پیرامون بایت كوین عادلانه است، همچنان به قوت خود باقیست با این حال، روشن است که كوین های حریم  خصوصی، جایگاه مهمی را در دنیای رمزنگاری را از آن خود كرده اند و تاثیر آن‌ها افزایش خواهد یافت.