اخبار کریپتوکارنسی

جمعه, 15 -2666 17:55

افت 3 درصدی بازارهای سنتی و بیت‌کوین با شیوع ویروس کرونا در ایتالیا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

روز دوشنبه بازار سهام امریکا و اروپا به دلیل ترس سرمایه گذاران از ویروس کرونای جدید دچار سقوط قابل توجهی شد.

در ابتدای این روز دولت ایتالیا دستور قرنطینه 10 شهر را صادر کرد چون تعدادی از افراد این شهرها به ویروس شدیداً مسری کرونا آلوده شده بودند که منجر به بیماری 152 تن و فوت 7 نفر شد.

به نظر می‌رسد خطرات اولیه ای که توسط این ویروس بازارهای جهانی را تهدید می‌کرد، کاهش پیدا کرده چون ظاهراً فعالیت‌های سوئیفت چین و قرنطینه‌های سختگیرانه کمتر شده و نشان می‌دهند خطر فراگیری جهانی این ویروس رفع شده باشد.

 

سرایت ویروس به بازارهای سنتی

نمودار روزانه شاخص‌های DJI و S&P 500

در حال حاضر ویروس کووید‑۱۹ در 30 کشور مختلف نفوذ پیدا کرده و شیوع آن طی چند هفته اخیر در کشورهایی همچون ایتالیا، ایران، کره جنوبی، بحرین و کویت باعث شده که سرمایه گذاران و دولت‌ها به بدتر شدن احتمالی شرایط فکر کنند.

شاخص میانگین صنعتی داو جونز دچار سقوط چشمگیری شد و با یک کاهش 1031 عددی به 27960.80 رسید. این کاهش 3.56 درصدی بیشترین سقوطی است که این بازار از ماه دسامبر و فوریه 2018 تجربه می‌کند و باعث از بین رفتن تمام سودی که در Dow در سال 2020 ایجاد کرده بود.

شاخص S&P 500 هم دچار سقوط مشابهی شد و با افت 3.4 درصدی به رقم 3225.89 رسید و شاخص ترکیبی نزدک هم با افت 3.7 درصدی به رقم 9221 رسید. بازارهای اروپایی هم شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند.

بسیاری از تحلیلگران حالا دچار این ترس شده اند که ممکن است این عقبگرد تند بازار منجر به یک افت 10 تا 15 درصدی شود چون احتمالاً قرنطینه سختگیرانه ای که در شهرهای بزرگ چین برقرار شده تاثیراتی منفی بر معاملات بین المللی و بازارهای جهانی دارد.

Jim Kramer مجری برنامه Mad Money از CNBC توضیح داد که در حال حاضر نزدیک شدن به بازار سهام خطرناک است چون شرکت‌های امریکایی وابستگی زیادی به کارخانجات چینی دارند. وی از سرمایه گذاران خواست در استفاده از این شرایط به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری احتیاط کنند و گفت:

"باز هم باید تاکید کنم که ریسک بزرگ ناشی از شیوع ویروس کرونا همچنان بر زنجیره تامین تاثیرگذار خواهد بود و باعث کاهش سرعت عملکرد کسب و کارها در سطح جهان خواهد شد."

افت قیمت بیت‌کوین همزمان با افزایش قیمت طلا و نقره

با افت قیمت‌های بازار نرخ بیت‌کوین در کل روز ثابت باقی ماند اما بالاخره در بعد از ظهر به وقت امریکا 3.28 درصد کاهش یافت و به 9473 دلار رسید.

بسیاری از حامیان بیت‌کوین بر این باورند که این دارایی دیجیتال برعکس بازارهای سنتی حرکت می‌کند و اغلب اعتقاد دارند که سرمایه گذاران برای پوشش در برابر نوسان بازارهای سنتی به سمت بیت‌کوین حرکت می‌کنند، اما امروز شرایط به این صورت نبود.

 

نمودار نرخ روزانه بیت‌کوین. منبع: Coin360

علیرغم افت 3.28 درصدی، در حال حاضر بیت‌کوین با قیمت 9400 تا 9900 دلار معامله می‌شود. همزمان قیمت طلا حدود 2 درصد افزایش یافت و به یک رکورد جدید در هفت سال اخیر دست پیدا کرد و نقره هم مسیر مشابهی را طی کرد.

 

نمودار روزانه قیمت طلا، نقره، بیت‌کوین. منبع: TradingView

بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران بیت‌کوین کنجکاو هستند که چرا بیت‌کوین مسیری مشابه طلا طی نکرد چون دائماً از بیت‌کوین به نام طلای دیجیتال یاد می‌شود.

قبل از این در مواقع ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و بی ثباتی بازارهای سنتی، بیت‌کوین به صعود قابل توجهی دست پیدا می‌کرد. در سال 2019 با شروع درگیری‌های تجاری امریکا و چین که تاثیری منفی بر بازار داشت و همینطور در ابتدای سال میلادی جدید وقتی تنش‌های بین امریکا و ایران شدت گرفت شاهد صعود بازار ارزهای دیجیتال بودیم.

حالا سرمایه گذاران منتظر هستند تا ببینند آیا با باز شدن بازارهای بورس جهانی در روز سه شنبه شرایط تغییری می‌کند و سرمایه گذاران حوزه کریپتو هم امیدوار هستند که قیمت بیت‌کوین دوباره روندی صعودی را آغاز کند.