اخبار کریپتوکارنسی

دوشنبه, 23 تیر 1399 18:49

نقاط عطف مهم بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در سال 2020

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب مروری بر آپدیت‌های بلاک‌چین و کریپتو، تغییر قوانین، پیشرفت پروژه‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی این صنعت در سال 2020 خواهیم داشت که خوب است در جریان آنها قرار داشته باشید.

آپدیت‌های تکنولوژی

پیاده سازی Serenity در اتریوم (سه ماهه اول 2020)

Serenity (سرنیتی) نام یکی از حالت‌های شبکه اتریوم پس از پیاده سازی الگوریتم اثبات سهام (Proof-of-Stake یا به اختصار PoS) Casper در این شبکه است. الگوریتم PoS به امنیت بیشتر، کاهش ریسک و افزایش بهره وری انرژی شناخته شده است.

در حال حاضر هنوز هم یکی از پرکاربردترین بلاک‌چین‌های جهان از سیستم اثبات کار (Proof-of-Work یا به اختصار PoW) استفاده می‌کند اما این الگوریتم به اندازه کل کشور هندوراس انرژی مصرف می‌کند.

اولین فاز از حالت سرنیتی راه اندازی زنجیره بیکن است. محققان Ethereum Foundation Carl Beekhuizen گزارش داده اند که این "هسته اصلی اتریوم 2 است که اعتبارسنج‌ها و هماهنگی شاردها را برعهده دارد. زنجیره بیکن منبع اصلی واقعیت مبنا است که تمام جوانب دیگر اتریوم 2 بر مبنای آن ایجاد می‌شوند."

وقتی زنجیره بیکن راه اندازی شود، 2 زنجیره کلی وجود خواهد داشت. ممکن است ادغام نسخه قبلی شبکه با شبکه PoS چند سال زمان ببرد.

اما اولین گام به سمت حل این مشکل در سال 2020 طی می‌شود.

هالوینگ بیت‌کوین (اواسط سال 2020)

هالوینگ بیت‌کوین فرایندی است که در بلاک‌چین بیت‌کوین برنامه ریزی شده و اجرای آن باعث نصف شدن پاداشی می‌شود که ماینرها از ماین کردن یک بلاک به دست می‌آورند.

اولین هالوینگ بیت‌کوین در نوامبر 2012 رخ داد و باعث شد پاداش 50 بیت کوینی بلاک بیت‌کوین نصف شود. دومین هالوینگ در جولای 2016 اجرا شد. در این هالوینگ پاداش 25 بیت‌کوینی هر بلاک به 12.5 بیت‌کوین کاهش یافت. از اواسط سال 2020 ماینرها 50 درصد کمتر پاداش دریافت می‌کنند یعنی 6.25 بیت‌کوین.

تاریخ دقیق اجرای هالوینگ مشخص نیست چون طوری برنامه ریزی شده که در بلاک شماره 630 هزار اجرا شود اما هالوینگ در هر 210 هزار بلاک یک بار رخ می‌دهد و هالوینگ بعدی در سال 2020 است.

ساتوشی ناکاموتو مکانیزم هالوینگ را به این دلیل ابداع کرد تا به نوعی نرخ تولید کالاهایی مثل طلا را شبیه سازی کرده باشد. هر چه طلای باقی مانده در زمین کمتر شود، ارزش آن بیشتر خواهد شد.

این رویداد منجر به ایجاد این سوال می‌شود که آیا احتمال افزایش ارزش این دارایی بعد از اجرای هالوینگ وجود دارد؟

بخصوص این سوال با در نظر گرفتن این واقعیت که بعد از هالوینگ قبلی ارزش بیت‌کوین در سال 2017 به حدود 20 هزار دلار رسید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کارشناسان باور دارند به دلیل کاهش عرضه بیت‌کوین بعد از هالوینگ که باعث کمیاب تر شدن آن می‌شود، ممکن است قیمت این ارز دیجیتال پس از این رویداد بیشتر شود.

Anthony “Pomp” Pompliano یکی از بنیانگذاران Morgan Creek Digital Assets می‌گوید: "یکی از مهم ترین عوامل افزایش تقاضا یا کمیاب شدن بیت‌کوین، هالوینگ آن است که در ماه می‌ سال 2020 اجرا می‌شود و به نظرم لحظه بزرگی خواهد بود." وی بر این باور است که ممکن است تا سال 2021 قیمت بیت‌کوین به 100 هزار دلار برسد.

سرمایه گذار مشهور دیگری به نام Michael Novogratz هم می‌گوید تا زمانی که قیمت بیت کوین به 14 هزار دلار نرسد، بیت کوین‌های خودش را نمی‌فروشد.

Jesse Powell مدیرعامل Kraken قاطعانه باور دارد که تا انتهای سال 2021 قیمت بیت‌کوین به 100 هزار دلار می‌رسد.

هر چند سرمایه گذاران خوش بینانه منتظر افزایش قیمت‌ها هستند اما گروهی هم هستند که ممکن است هالوینگ به نفع آنها نباشد. این گروه ماینرها هستند. در این نظر سنجی اعلام شده کسب و کارهایی که قدرت ماینینگ بیشتر و دسترسی به منابع انرژی ارزان تر دارند، باعث بیرون راندن سایر تشکیلات از این بازار می‌شوند چون آنها برای بقا در این بازار نیاز به حاشیه سود بیشتری دارند. در هر صورت حاشیه سود ماینرها از 12.5 بیت‌کوین در هر بلاک به 6.25 بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات قانونی

احتمال تشکیل صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین به 50 درصد افزایش یافت

همانطور که در این مقاله در رابطه با آینده صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوینی گفته شده، مفهوم صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوینی همچنان تا زمانی که توسط SEC مورد پذیرش قرار نگیرد، یک مفهوم بحث برانگیز باقی خواهد ماند.

اما با وجود پیش بینی‌های منفی از اواخر نوامبر 2019، در کمال تعجب قانونگذاران به صندوق NYDIG Bitcoin Strategy Fund چراغ سبز نشان دادند. این صندوق برای قراردادهای آتی بیت کوین که با پول نقد تسویه می‌شوند و در اکسچنج‌هایی مثل CME Group مبادله می‌شوند، سرمایه گذاری می‌کند.

همانطور که Mike McGlone استراتژیست کالاها در Bloomberg Intelligence می‌گوید تایید صندون سرمایه گذاری محدود فاصله‌ای (interval closed-end fund) و قرار گرفتن اولین محصول بیت کوینی در دسترس سرمایه گذاران که توسط SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) تایید شده، احتمال تایید راه اندازی صندوق قابل معامله در بورس بیت کوینی در سال 2020 را افزایش می‌دهد.

McGlone در ادامه این نکته را خاطر نشان می‌کند که همکاری شرکت‌هایی مثل VanEck و Bitwise در حال اثربخش شدن است.

پروژه‌های کریپتو و بلاک چین

لیبرا (اواخر سال 2020)

انجمن لیبرا یک سازمان سوئیسی غیرانتفاعی است که توسط شرکت فیسبوک راه اندازی شده و کوین باثبات لیبرا را طراحی خواهد کرد که ارزش آن به گروهی از دارایی‌های دارای نوسان کم میخکوب شده است. این دارایی‌ها شامل سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار دولتی در قالب ارزهای بانک‌های مرکزی معتبر و باثبات هستند.

با توجه به اینکه دولت‌ها از دسترسی میلیاردها کاربر فیسبوک به این کوین باثبات نگران هستند، ممکن است عرضه این کوین باز هم دچار تعویق شود. اما طبق آنچه Bertrand Pere مدیر و مدیر ارشد عملیات Association به یک رسانه خبری فرانسوی اعلام کرده: "ما قاطعانه به زمانبندی خودمان برای راه اندازی این پروژه بین اولین نیمه سال و انتهای سال 2020 پایبند هستیم."

خود زاکربرگ در مصاحبه‌ای با یک رسانه ژاپنی اعلام کرد: "مسلماً ما می‌خواهیم به زودی هر چه بیشتر در این پروژه پیشرفت کنیم و تمایلی نداریم که راه اندازی این پروژه چندین سال زمان ببرد اما در حال حاضر تمرکز من مطمئن شدن از این موضوع است که این کار به بهترین نحو ممکن انجام شود."

بلاک‌چین Telegram Open Network (آوریل 2020)

قبل از پرداختن به مشکلات قانونی پیش روی TON تلگرام، ابتدا با پتانسیل‌های این شبکه آشنا می‌شویم.

وقتی بلاک‌چین شبکه‌ی باز تلگرام یا به اختصار TON پیاده سازی شود، تراکنش‌های آن به سرعت مسترکارت و ویزا اجر می‌شوند. این پروتکل از نوع اثبات سهام است که متشکل از یک زنجیره اصلی و تعداد زیادی شبکه جانبی است که سرعت تولید بلاک‌های جدید را افزایش می‌دهد.

این بلاک‌چین متشکل از قابلیت‌های ذخیره فایل؛ ناشناس ساز شبکه که از آن برای مخفی کردن هویت استفاده می‌شود؛ پلتفرم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، مرورگر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، ماشین مجازی و سیستم پرداخت است.

اما این فقط سمت تکنیکی ماجراست. سایر جنبه‌های این پروژه موجب نگرانی قانونگذاران شده است.

ICO تلگرام بیش از 1.7 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده که این رقم آن را تبدیل به دومین ICO بزرگ تاریخ تا به امروز کرده است. رتبه اول مربوط به فروش توکن EOS Block.one بود که در سال‌های 2017 تا 2018 انجام گرفت. مسلماً این موضوع از دید مدیران SEC چندان جالب نیست.

در اکتبر 2019 Stephanie Avakian یکی از بنیانگذاران Division of Enforcement در SEC دیدگاه SEC در رابطه با توکن بومی TON یعنی گرام را تکرار و اعلام کرد که این توکن بدون شک نوعی اوراق بهادار تلقی می‌شود. او گفت: "اقدام فوری ما پیشگیری از سرازیر شدن توکن‌های دیجیتال تلگرام در بازارهای آمریکا است که از نظر ما به صورت غیرقانونی فروخته شده اند. ما فروشنده این توکن‌ها را متهم به عدم ارائه اطلاعات مربوط به عملیات بیزنسی تلگرام، شرایط اقتصادی و عوامل خطر برای سرمایه گذاران و عدم رعایت اصول لازم برای مدیریت اوراق بهادار کردیم."

در اثر این پیگرد قانونی بیشتر سرمایه گذاران تلگرام موافقت کرده اند که راه اندازی توکن گرام از 30 اکتبر به 30 آوریل 2020 موکول شود.

پاول دورف و دو تن دیگر از کارفرمایان مربوط به این شبکه در ابتدای سال 2020 در دادگاه در پرونده‌ای که توسط SEC علیه این شرکت ثبت شده، از خود دفاع خواهند کرد.

بلاک‌چین به عنوان یک تکنولوژی

حیاتی شدن بلاک‌چین

بر اساس گزارش منتشر شده توسط دیلویت "حوزه فین تک امروزی همچنان یکی از پیشگامان بلاک چین است اما سازمان‌های بیشتری در بخش‌هایی بیشتر – از جمله تکنولوژی، رسانه، مخابرات، حکومت، علوم زیستی و مراقب‌های بهداشتی – در حال گسترش و تنوع بخشی به راهکارهای بلاک چین خودشان هستند."

53 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی دیلویت از صنایع اشاره شده، اعلام کرده اند که در سال 2019 تکنولوژی بلاک چین تبدیل به یکی از اولویت‌های مهم سازمان آنها شده است و 83 درصد کاربردهای متقاعده کننده‌ای برای این تکنولوژی می‌بینند (که این رقم برای سال 2018 74 درصد بود).

نظرسنجی این کمپانی درباره بلاک‌چین در سال 2019 هم افزایش علاقه به سرمایه گذاری در حوزه بلاک‌چین را از سوی اشخاصی نشان داد که طی 12 ماه آینده تمایل به سرمایه گذاری 5 میلیون دلاری یا بیشتر در حوزه راهکارهای بلاک‌چین جدید دارند.

رویدادهای بلاک‌چین در سال 2020

Consensus 2020 (11 تا 13 می)

طبق اطلاعات وبسایت این پروژه: "Consensus سعی می‌کند تا تبدیل به مهم ترین رویداد Big Tent جهانی برای صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال شود که با دنیاهای تجارت و اقتصاد سنتی تلاقی دارد."

این کنفرانس فرصت برقراری روابط کاری با دیگران و دریافت نظرات کارشناسانه را در اختیار شما قرار می‌دهد و جزئیات آن بعداً اعلام خواهد شد.

Blockshow 2020 (تاریخ دقیق این رویداد هنوز مشخص نیست)

طبق اطلاعات وبسایت این طرح، " BlockShow یک فستیوال سالیانه بین المللی با موضوع تکنولوژی غیرمتمرکز است. تیم این پروژه از سال 2016 تلاش داشته تا با جدیدترین ترندها، داغ ترین ابتکارات و سخت ترین مشکلات اکوسیستم جهانی بلاک‌چین و کریپتو همگام شده و جدیدترین و بهترین محتوا را در رابطه با تکنولوژی غیرمتمرکز در اختیار مخاطبین قرار دهد و از برجسته ترین پیشگامان این صنعت برای ارائه این محتوا استفاده کند."

در حال حاضر هنوز ترتیب سخنرانی‌ها مشخص نیست اما در سال 2019 Da Hongfei بنیانگذار نئو، Changpeng Zhao مدیرعامل بایننس و شخصیت‌های برجسته دیگری در این رویداد حضور داشتند.

نتیجه گیری

امسال باید منتظر چند رویداد جذاب باشیم. از نظر تکنولوژیکی، این رویدادها شامل هالوینگ بیت‌کوین و زنجیره بیکن هستند.

همچنین احتمالاً باید در رابطه با اخبار ETF بیت‌کوینی رسانه‌های مختلف را دنبال کرد چون احتمال پیاده سازی چنین صندوقی در سال جاری 50- 50 است.

نکته آخر این که نباید پروژه لیبرای فیسبوک و بلاک‌چین تلگرام را فراموش کرد همچنین چند کنفرانس جذابی که امسال شاهد برگزاری آنها خواهیم بود.

 

[1]  در سیاست به حزبی گفته می‌شود که از دیدگاه‌ها و ایدئولوژی‌های مختلف و متنوع عضوگیری می‌کند.