اخبار کریپتوکارنسی

جمعه, 17 مرداد 1399 17:50

به راه‌اندازی اتریوم 2 نزدیک تر می‌شویم

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پس از سال‌ها کار کردن اتریوماتریوم 2 یا سرنیتی جایگزین آن می‌شود که تغییراتی مثل شاردینگ، اثبات سهام و به گفته خود ویتالیک بوترین "فرصت مشارکت در شبکه با هر مقیاسی" را برای کاربران فراهم می‌کند.

از نظر تئوری سرنیتی باعث می‌شود هر شخصی بتواند بدون نیاز به داشتن تجهیزات ماینینگ حرفه‌ای و فارم staking تبدیل به یک اعتبارسنج شود.

اگر 32 اتر داشته باشید و آن را گروگذاری کنید، پس از تغییر سیستم شبکه می‌توانید فقط با استفاده از لپ تاپ یا کامپیوتر معمولی خودتان در شبکه مشارکت کنید و از مزایای staking بهره مند شوید.

اما عملکرد اصلی اتریوم به چه صورت است؟

چهارم آگوست

همانطور که احتمالاً شما هم در جریان هستید، آپگرید شبکه و تغییر آن به اتریوم 2 به صورت یکباره رخ نمی‌دهد. برای رسیدن به سرنیتی چندین فاز باید اجرا شود که شامل فاز صفر، فاز یک، فاز دو هستند و فاز صفر یعنی سرنیتی اجرا شده است.

لازم به ذکر است که این فازها طی چندین سال پیاده‌سازی می‌شوند.

دلیل اینکه در چند ماه اخیر همه شروع به حرف زدن درباره اتریوم کرده اند این است که قرار است در چهارم آگوست تست‌نت چند کلاینته عمومی و نهایی Medalla راه‌اندازی شود که ما را یک مرحله به فاز صفر نزدیک تر می‌کند.

این نکته اهمیت زیادی دارد چون در فاز صفر زنجیره بیکن پیاده‌سازی می‌شود که کل پروتکل اثبات سهام را مدیریت می‌کند از جمله زنجیره‌های شارد و اعتبارسنج‌ها. یکی از امکانات کلیدی بلاک‌چین جدید اتریوم 2 این شاردها است که فقط باید وضعیت خودشان و تراکنش‌های بسیار کمتری را ذخیره کنند و این موضوع باعث بهبود توان عملیاتی جهت اجرای تراکنش‌ها می‌شود.

مدتهاست که تیم اتریوم در حال تست عملکرد زنجیره بیکن – روی تست‌نت‌های دیگر – است. اما حالا برای اولین بار تست‌نت Medalla که حجم زیادی از پول آزمایشی در آن بلوکه شده امکان مشارکت را برای کل دنیا فراهم کرده است.

احتمال زیادی وجود دارد که این مقاله را زمانی مطالعه کنید که دوره جدیدی برای اتریوم شروع شده باشد. اما این شبکه همیشه به همین صورت نبوده است.

اولین مولفه

هر پروژه‌ای یک نقشه راه دارد و به گفته ویتالیک بوترین تحقیق و توسعه برای حرکت به فاز سرنیتی از همان ابتدا وجود داشته است.

اعضای تیم پروژه در جریان بوده اند که این تحول چندین سال زمان می‌برد و یک طرح عملی برای آن پیاده‌سازی کرده اند.

فاز Frontier (2014-2015) اولین پیاده‌سازی اتریوم بود که در نهایت باعث پیاده‌سازی محصول نهایی در سال 2015 شد.

هدف فاز Homestead (2016-2017) تثبیت شبکه و فاز Metropolis (2017-2020) آماده سازی برای سرنیتی بود.

فاز آخر یعنی Metropolis جذابیت خاصی داشت. علاوه بر چندین آپدیت امنیتی، اتوماسیون و مقیاس پذیری بیشتر شاهد چندین تست‌نت بودیم که شبکه را برای آپگرید زنجیره بیکن آماده کردند و به عنوان اولین مولفه از اتریوم 2 هم در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه نگاهی به برخی از تست‌نت‌هایی خواهیم داشت که حالا پیاده‌سازی شده اند.

تست‌نت‌های اتریوم

زنجیره بیکن در آوریل 2020 روی تست‌نتی به نام Sapphire اجرا شد و از واریزهای کوچک 3.2 اتریومی در آن استفاده می‌شد. سپس در ماه می‌ نودهای کامل 32 اتری در شبکه تست Topaz شروع به کار کردند.

در ماه ژوئن تست‌نت Onyx اجرا شد و حدود 20 هزار اعتبارسنج تا انتهای ماه در آن گردآوری شدند.

Altona تست‌نتی که قبل از راه‌اندازی عمومی Medalla منجر به تضمین ثبات شبکه می‌شود، در ماه جولای به صورت پایدار اجرا شد.

حالا جامعه کاربران اتریوم منتظر مرحله بعدی هستند که چهارم آگوست اجرا می‌شود.

می‌توان نسبت به این موضوع مطمئن بود چون در حال حاضر سقف تامین 524288  GöETHفراهم شده است. بعلاوه تعداد اعتبارسنج‌های مورد نیاز یعنی 16384 عدد تامین شده است.

اما GöETH چیست؟ تیم اتریوم از این کلمه جهت توصیف پول غیرواقعی برای تست‌نت استفاده می‌کند که امکان تولید آن از طریق ابزارهایی در وبسایت‌هایی خاص وجود دارد اما در دنیای واقعی و مین‌نت اصلی، اتر جایگزین آن می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید جامعه اتریوم بسیار پرسرعت است و برای تولید پول واقعی خیلی منتظر نمی‌ماند. اما چرا خیلی از اشخاص تمایل بسیار زیادی به مشارکت در الگوریتم اجماع اثبات سهام آینده دارند؟

ماینرها ماین نمی‌کنند!

پس از حرکت به سمت الگوریتم اجماع اثبات سهام، ماینرهای اتریوم دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های گرافیک قدیمی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند ندارند. آنها باید برای پیدا کردن بلاک به نوعی روی بلاک‌های بالقوه شرط بندی کنند تا اگر بلاک آنها به زنجیره ملحق شد، متناسب با میزان پولی که گرو گذاشته اند پاداش دریافت کنند.

در حال حاضر ماینرهای اتریوم در تقاطع قبل از حرکت به پروتکل اثبات سهام قرار دارند. در نهایت آنها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند در مرحله بعد چه کاری انجام دهند.

آنها می‌توانند ماین کردن اتریوم را متوقف و به سمت بلاک‌چین‌های دیگر حرکت کنند یا اینکه به سیستم اثبات سهام ملحق شده و جزء اعتبارسنج‌های اتریوم شوند.

این موضوع ما را به بحث قیمت می‌رساند و اینکه اعتبارسنج‌ها چقدر درآمد کسب می‌کنند؟

هر چقدر اتریوم بیشتری در این اکوسیستم گرو گذاشته شود (ستون اول را ببینید)، ماینرها بازده سالیانه کمتری خواهند داشت (ستون چهارم) و بالعکس. اما جمع کل کوین‌های ماین شده (ستون‌های 2 و 3) متناسب با میزان اتر گروگذاری شده افزایش می‌یابد.

نکته جالب درباره این مدل این است که برای کاهش نرخ تورم اتر طراحی شده است و ممکن است حتی حداکثر میزان صدور سالیانه کوین‌ها منفی باشد تا نرخ تورم تعدیل شود. انجام چنین کاری برای اتریوم 1 ممکن نبود.

از دیدگاه عملی خود کاربر می تواند بررسی کند که با گروگذاشتن مقدار خاصی اتر چقدر درآمد عاید او می‌شود.

فرض کنید که 32 اتر یعنی با قیمت فعلی 39446 گرو گذاشتید. درآمد ماهیانه شما 0.5495 اتر خواهد بود و در نتیجه بازده سالیانه 6.5943 اتر یا 2601 دلار خواهد بود.

این بازده خوب به نظر می‌رسد اما ریسک‌های احتمالی برای اعتبارسنج‌ها چطور؟

طبق اطلاعات ارائه شده برای تست‌نت Medalla، برای اقدامات نامطلوب (یا بی تحرکی) که مانع دستیابی به اجماع نظر می‌شود جریمه‌هایی جزئی و برای اقدامات مخرب جریمه‌هایی سنگین در نظر گرفته می‌شود.

حداقل مبلغی که کسر می‌شود، 1 اتر است اما اگر اعتبارسنج‌های دیگری هم همزمان دچار این جریمه‌ها شوند، ممکن است این رقم بیشتر شود.

اهمیت قیمت‌ها

در مجموع چهارم آگوست برای اتریوم اهمیت ویژه‌ای دارد و ممکن است روی قیمت‌ها هم تاثیرگذار باشد.

قصد ما ارائه توصیه‌های اقتصادی نیست اما در ادامه توجه شما را به تغییرات قیمت اتر طی 6 ماه اخیر جلب می‌کنیم.

چندین عامل مختلف بر این روند صعودی تاثیرگذار بودند از جمله رشد DeFi، رونق گرفتن فصل آلت کوین‌ها و البته مومنتوم اتریوم 2.

بنابراین توصیه می‌شود که به کوین ویتالیک بوترین توجه داشته باشید چون ممکن است طی چند هفته آینده سرنوشت جالبی در انتظار آن باشد.