اخبار کریپتوکارنسی

جمعه, 28 شهریور 1399 16:03

رکورد جدید برای بیت‌کوین ... آیا جو احساسی باعث افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

چند معیار مختلف حاکی از آن است که با وجود بالاتر رفتن قیمت بیت‌کوین از 11 هزار دلار در چند ساعت پیش، جو احساسی حاکم بر وضعیت معاملاتی و اجتماعی بیت‌کوین در سطح پایینی قرار دارد.

شرکت تحلیلی Santiment اعلام کرده که جو احساسی اجتماعی بیت کوین به کمترین میزان خود در دو سال اخیر رسیده است. برای ارزیابی این معیار حجم کلی منشن‌های بیت کوین در توئیتر محاسبه شده و نسبت نظرات مثبت به منفی در این پلتفرم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

چند ماه پیش، بعد از اینکه بیت‌کوین توانست از سقوط بازار در ماه مارس با قدرت بهبود پیدا کند جو احساسی حاکم بر بیت‌کوین افزایش چشمگیری پیدا کرد اما در ماه می، ژوئن و جولای که قیمت این دارایی در حدود 9 هزار دلار تحکیم می‌شد، دوباره این جو احساسی به محدوده منفی برگشت.

این شرکت تحلیلی اعلام کرده که پایین بودن شدید جو احساسی منفی با افزایش قیمت و بالا بودن آن با عقبگرد قیمت‌ها در ارتباط است.

در اواسط ماه آگوست بیت‌کوین به بیشترین رکورد خود در سال 2020 یعنی حدود 12400 دلار رسید اما نتوانست به پیک سال 2019 یعنی 13800 دلار برسد و این امر باعث شد چندین تحلیلگر اعلام کنند که پایین تر بودن پیک قیمت بیت‌کوین در این بازه زمانی حاکی از آن است که هنوز بازار صعودی برای بیت‌کوین آغاز نشده است.

یکی دیگر از شاخص‌های احساسی بیت‌کوین، شاخص ترس و طمع است که در حال حاضر عدد خنثی 48 را دارد. این معیار بر اساس ترکیبی از عوامل مختلف از جمله نوسان، مومنتوم بازار، حجم معاملات، تعاملات شبکه‌های اجتماعی، سلطه بر بازار و روند فعلی محاسبه می‌شود.

در بیشتر طول ماه آگوست این معیار در محدوده extreme greed (طمع افراطی با عدد 80) قرار داشت که در این زمان محدوده قیمت بیت‌کوین 11 هزار دلار بود. کمترین حد آن هم در ماه مارس و آوریل بود که ترس افراطی بر بازارهای جهانی حاکم شده بود.

پلتفرم محبوب Tradingview هم اندیکاتورهای خاصی برای ارزیابی جو احساسی بیت کوین دارد که از روی چندین اندیکاتور تکنیکال محاسبه می‌شوند. در حال حاضر این اندیکاتور برای بازه هفتگی و روزانه نشان دهنده سیگنال خرید است ولی برای بازه‌های کوتاه تر خنثی تر است.

امسال بیت‌کوین در بیشتر طی سال همبستگی زیادی با تغییر قیمت بازار بورس داشت اما "تاثیر سپتامبر" از جمله اصطلاحاتی بود که امساس محقق شد چون معمولاً این ماه برای بازگشت قیمت ارزهای دیجیتال و بازار بورس ماه ضعیفی است. ممکن است این موضوع بر گزارش Santiment از جو احساسی بیت‌کوین هم تاثیرگذار بوده باشد.

در حال حاضر بیت‌کوین هنوز با قیمتی بیشتر از 11 هزار دلار معامله می‌شود و این یعنی افزایش 2.8 درصدی بهای آن در روز جاری و حدود 8 درصدی در هفته جاری.