اخبار کریپتوکارنسی

شنبه, 05 مهر 1399 05:47

به گفته بنیانگذار Nexo، نرخ قرض دادن ارزهای دیجیتال کم است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

درباره نرخ‌های بهره جذاب در پلتفرم‌های وام دهی ارزهای دیجیتال مثل BlockFi، Celsius Network و Nexo صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود اما این سکه دو رو دارد. پرداخت نرخ بهره بالا به وام دهندگان، مستلزم دریافت هزینه بیشتر از قرض گیرنده‌هاست.

Antoni Trenchev هم‌بنیانگذار Nexo با این نظر که هزینه وام دهی ارزهای دیجیتال بالاست، موافق نیست. او در مصاحبه‌ای با سایت کوین تلگراف گفت که این نقطه نظر منعکس کننده دیدگاه غربی است که در آن معمولاً نرخ بهره‌ها کم است اما در کشورهای در حال توسعه شرایط به گونه دیگری است. به گفته او:

"برای کاربرانی که در کشورهای جهان سوم یا حتی بازارهای نوظهور مثل آسیا قرار دارند، ما نرخ بهره سالیانه در حد 5.99 درصد داریم که با هر روشی که آن را با اقتصاد سنتی مقایسه کنید بسیار کم است و این شرایط به ریسک دارایی‌های مورد استفاده و وثیقه‌ها مربوط است و این واقعیت که ما بررسی اعتبار را بر روی مشتریان انجام نمی دهیم."

همه چیز نسبی است. هر چند نرخ بهره پلتفرم‌های وام دهی ارزهای دیجیتال نسبت به نرخ بهره حساب‌های پس انداز سنتی یا حتی ابزارهای بازار پول بیشتر به نظر می‌رسد اما در مقایسه با بهره ارائه شده توسط پروژه‌های DeFi بسیار کم است. وقتی از Trenchev سوال شد که آیا پروژه‌های DeFi را رقیبی برای خود می‌داند، وی گفت که این پروژه‌ها را رقیب مستقیمی برای خودش تلقی نمی کند. به گفته او هر چند او به مفهوم DeFi علاقمند است اما با توجه به پیشینه‌ای که در اقتصاد سنتی دارد، این حوزه برای ذائقه شخصی او بیش از حد پرریسک است. او در هیچ طرح کشت سودی هم مشارکت نکرده و می‌گوید:

"برای اینکه اکوسیستمی غیرمتمرکز باشد، باید بر روی بلاک‌چین قرار داشته باشد و ارتباطی با ارز فیات نداشته باشد. در حال حاضر، Nexo به عنوان پلی بین بازارهای مالی سنتی و فضای کریپتو در نظر گرفته می‌شود و ما هم خدمات خودمان را کاملاً متفاوت می‌دانیم."

اما آیا این یعنی بیشتر قرض گیرنده‌ها در Nexo از جهان سوم هستند؟ Trenchev آمار دقیقی در این زمینه ندارد اما معمولاً در این پلتفرم‌ها حجم تقاضا از کشورهایی که نوسان اقتصادی را تجربه می‌کنند مثل ترکیه بسیار زیاد است.