تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 04 آبان 1399 03:44

آشنایی با روش انجام معاملات مارجین در بایننس

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بایننس قابلیت انجام معاملات مارجین را به پلتفرم خودش اضافه کرده تا پتانسیل سود کاربران نسبت به حالت بدون لوریج را افزایش دهد. اما آیا این خبر خوب است یا بد و اینکه اصلاً معاملات مارجین به چه معناست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

معاملات مارجین چیست؟

قبل از بررسی موضوع باید به این نکته توجه داشت که معاملات مارجین ریسک بالایی دارد.

در قسمت مطالعه موردی باز هم به موضوع ریسک این معاملات می‌پردازیم اما بحث را با اصطلاحات کلیدی شروع می‌کنیم.

مارجین پولی است که شما در حسابتان می‌ریزید تا پول بیشتری را قرض گرفته و با آن معامله کنید. معامله گران با مارجین خرید می‌کنند تا قدرت معاملاتی خودشان را افزایش داده و از سود آن بهره مند شوند.

معمولاً در معاملات ارزهای دیجیتال مارجین از کارگزاری قرض نمی‌گیرید بلکه اکسچنج یا سایر معامله گران این دارایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بر اساس میزان تقاضا در بازار به آنها بهره تعلق بگیرد.

مارجین فقط ابزاری برای ایجاد چیزی موسوم به لوریج است که بر حسب نسبت‌هایی مثل 3 برابر، 20 برابر، 100 برابر و غیره بیان می‌شود.

اگر باز هم این توضیحات برای شما قابل درک نیست، نگاهی به مطالعه موردی داشته باشید.

مطالعه موردی

فرض کنید که شما 10 هزار دلار آمریکا دارید و قصد دارید معاملات مارجین را امتحان کنید. بنابراین اکسچنجی را انتخاب می‌کنید که لوریج 3 برابر را عرضه می‌کند. این یعنی شما می‌توانید علاوه بر 10 هزار دلار خودتان، 20 هزار دلار هم از اکسچنج قرض بگیرید.

حالا شما 30 هزار دلار برای معامله دارید در نتیجه می‌توانید مثل فردی که حجم معامله بالاتری دارد سود کنید.

تا اینجا همه چیز خوب است اما فرض کنیم که شما تصور می‌کنید قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند در نتیجه سه بیت‌کوین با قیمت هر کدام 10 هزار دلار می‌خرید. فرض کنید قیمت‌ها 16 ساعت بعد از خرید افزایش پیدا می‌کند و شما 3 بیت‌کوین را به قیمت 12 هزار دلار به ازای هر بیت‌کوین یعنی در مجموع 36 هزار دلار می‌فروشید.

حالا شما باید 20 هزار دلاری که قرض گرفته بودید را همراه نرخ بهره آن پس بدهید. اگر نرخ بهره برای هر 4 ساعت 0.02 درصد باشد، شما برای 20 هزار دلار، 0.08 درصد یعنی 16 دلار پرداخت خواهید کرد.

حالا شما 15984 دلار دارید و 5984 دلار سود کردید اما در واقعیت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

ممکن است قیمت بیت‌کوین قیمت بیت‌کوین 20 درصد کاهش پیدا کند در نتیجه شما فقط 24 هزار دلار خواهید داشت و باز هم 20 هزار دلار بعلاوه نرخ بهره بدهکار هستید.

بنابراین بعد از برگرداندن بدهی به اکسچنج حدود 4 هزار دلار برای شما باقی می‌مانند یعنی 50 درصد از دارایی خودتان را از دست داده اید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، هر چقدر سود شما از معاملات مارجین بیشتر باشد، در صورت مناسب نبودن شرایط ضرر بیشتری را متحمل خواهید شد – همانطور که پیش از این اشاره شد، معاملات مارجین برای افراد مبتدی مناسب نیست.

با این حال ممکن است یکسری از مکانیزم‌های داخلی باعث کاهش خسارت شما شوند.

هنگام استفاده از پوزیشنی دارای لوریج به جای معاملات بلندمدت، باید معاملات کوتاه مدت را در نظر داشته باشید.

همچنین سفارش حد ضرر و حد سود را تنظیم کنید که ممکن است در هر اکسچنجی با یک نام متفاوت ظاهر شود اما عملکردی یکسان دارند. در سفارشات حد ضرر پوزیشن با قیمتی خاص بسته می‌شود. در سفارشات حد سود وقتی معامله به یک سطح سود خاص رسید، بسته می‌شود.

در ادامه نگاهی دقیق تر به مشخصات معاملات مارجین در بایننس خواهیم داشت.

معاملات مارجین در بایننس

در اواخر ماه می‌ بایننس اعلام کرد که قابلیت معاملات مارجین این اکسچنج از معاملاتی با لوریجی تا 20 برابر پشتیبانی می‌کند.

اما در راهنمای این اکسچنج در رابطه با این قابلیت، اعلام شده که می‌توانید دارایی‌ها را با نرخ ثابت 3 برابری قرض بگیرید. در این وبسایت نوشته شده: "اگر 1 بیت کوین داشته باشید، می‌توانید 2 بیت کوین دیگر قرض بگیرید." درست مثل مطالعه موردی ما!

بر خلاف سایر اکسچنج‌ها که در آنها از سایر معامله گران قرض می‌گیرید، بایننس در کانال تلگرام خودش اعلام کرده که به کاربران برای معاملات مارجین قرض می‌دهد.

در ادامه یک بررسی مختصر از سایر امکانات بایننس خواهیم داشت.

برای شروع معاملات مارجین با بایننس نیاز به انتقال پول از والت اکسچنج به والت مارجین دارید – این تراکنش هیچ کارمزدی ندارد.

وقتی به والت مارجین خودتان دسترسی پیدا کردید، می‌توانید با استفاده از قابلیت سطح مارجین یا سطح ریسک میزان ریسک را ارزیابی کنید.

بسته به میزان وجوهی که قرض گرفته اید و نوع دارایی که به عنوان وثیقه استفاده کرده اید، سطح ریسک شما افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. همچنین در راهنمای بایننس نوشته شده "این سطح ریسک بسته به تغییرات بازار افزایش یا کاهش پیدا می‌کند بنابراین اگر قیمت‌ها طبق پیش بینی شما پیش نروند، دارایی‌های شما تسویه می‌شوند."

در جریان باشید که برای این موضوع هزینه اضافه از شما دریافت می‌شود پس بر سطح مارجین حساب خودتان نظارت داشته باشید.

همچنین باید توجه داشت که دارایی‌های قابل مارجین همیشه در حال گسترش هستند و در حال حاضر شامل بیت‌کوین، اتریوم، XRP، BNB، TRX، USDT، EOS و LINK هستند. طبق شواهد موجود انتظار نمی‌رود که دارایی‌های تحت پشتیبانی این اکسچنج در همین حد متوقف شود.

به خاطر داشته باشید که در معاملات مارجین نرخ بهره بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد پس به نرخ بهره در وبسایت بایننس توجه داشته باشید.

وقتی وجهی را از بایننس برداشت می‌کنید، باید مراحل اعتبارسنجی که شامل KYC نیز هستند را طی کنید.

همچنین باید لیست کشورهای ممنوعه که در حال حاضر شامل آمریکا، آلبانی، بلاروس، بوسنی، برمه، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری دموکراتیک خلق کره، ساحل عاج، منطقه کریمه اوکراین، کرواسی، کوبا، هرزگوین، ایران، عراق، کوزوو، لبنان، لیبریا، لیبی، مقدونیه، مولداوی، صربستان، سومالی، سودان، سودان جنوبی، سوریه، ونزوئلا، یمن و زیمبابوه هستند را در نظر داشته باشید.

اگر باور دارید که اکسچنج بایننس برای شما مناسب نیست، سایر پلتفرم‌ها را بررسی کنید.

پلتفرم‌هایی که امکان انجام معاملات مارجین را فراهم کرده اند

بایننس تنها اکسچنجی نیست که امکان دنبال کردن استراتژی معاملاتی مارجین را به کاربران می‌دهد. در ادامه لیست سایر پلتفرم‌هایی که این قابلیت را در اختیار کاربران قرار داده اند را مشاهده می‌کنید.

 

نام اکسچنج

لوریج

ارزهای مورد قبول برای معاملات مارجین

کارمزد معاملات مارجین

Binance

تا سه برابر

BTC, ETH, XRP, BNB, TRX, USDT, EOS, LINK

کارمزدهای مارجین هر ساعت بروزرسانی می‌شود

Bitfinex

تا 3.3 برابر

USD, EUR, GBP, EOS, IOT, BTC, EOS + 17 

15 درصد از سود به دست آمده

Kraken

تا پنج برابر

BTC, REP, BCH, ETH, ETC, XMR, XRP, USDT

  • تا 0.02 درصد برای یک پوزیشن باز
  • تا 0.02 درصد (در هر 4 ساعت) کارمزد تمدید برای باز نگه داشتن پوزیشن

CEX.IO

تا سه برابر

BTC,USD, EUR, BCH, ETH

XENA

تا صد برابر

BTC, USD, USDT

کارمزدها بستگی به حجم بیت کوین‌های شما دارد

Bithoven

تا بیست برابر

BTC, USD, ETH, LTC, XMR, BCH, ZEC, DASH, XRP, EOS

0.2%

OKCoin

تا سه برابر

BTC, ETH, USD

0.00%-0.10%

Bibox

تا سه برابر

BTC, ETH, LTC, ETC, EOS, BCH

0.025%-0.075%

Delta

تا سه برابر

BTC, ETH, XLM, XRP contracts

کارمزدها بستگی به قرارداد دارد

Deribit

تا صد برابر (آتی)

BTC, ETH, USD contracts

0.5% >

Bybit

تا صد برابر

BTC, USD, ETH contracts

بستگی به نوع سفارش دارد

Huobi

تا سه برابر

BTC, BCH, ETH, LTC, XRP, DASH, ETH

کارمزد روزانه 0.1 درصد

Overbit

تا پنجاه برابر

BTC, XBT, USD, JPY, ETH + 5 more

کارمزد صفر درصد

Monfex

تا پنجاه برابر

BTC, ETH, XRP, + 9 more

کارمزد صفر درصد

BaseFEX

تا صد برابر

BTC, ETH, LTC, BCH, XRP contracts

کارمزد 1.5 درصد

BitMEX

تا صد برابر

BTC, ETH, XRP, ADA, EOS, LTC, TRX, BCH contracts

کارمزدها بستگی به قرارداد دارد

Prime XBT 

تا صد برابر

BTC, LTC, ETH, XRP, EOS

نرخ یکسان که هر روز تغییر می‌کند

Poloniex

تا 2 و نیم برابر

BTC, XRP, BCHSV, ETH, LRC, XMR + 11 more

15 درصد از سود به دست آمده

خلاصه

معامله گران ارزهای دیجیتال و بازار آن هر دو رو به رشد هستند یعنی به مرور زمان می‌توانید از ابزارهای پیشرفته تری استفاده کنید که یک نمونه از آنها قابلیت معاملات مارجین در بایننس است.

به این ترتیب این امکان برای کاربران فراهم شده که اگر تمایل به ریسک بیشتری داشته باشند، بتوانند به سود بیشتری برسند. معامله گران روزانه با تجربه می‌توانند معاملات مارجین را برای حجم کمتری از ارزهای دیجیتال امتحان کنند. اما همیشه با دقت و توجه کامل وارد معامله شوید و به همان مقداری ریسک کنید که می‌توانید از دست دادن آن را تحمل کنید.