تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 04 آبان 1399 00:16

نحوه تصمیم گیری برای انتخاب درصد حد سود

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

درصد حد سود (Take Profit) مشخص کننده درصد سودی است که شما از یک سفارش کسب می‌کنید. تنظیم آن نه فقط بازده معامله برای شما را مشخص می‌کند بلکه بر فاکتور ریسک معامله و زمان بسته شدن آن هم تاثیرگذار است.

استراتژی خودتان را از قبل برنامه ریزی کنید

هنگام انتخاب حد سود بسیار مهم است که استراتژی معاملاتی کلی خودتان و تحلیل‌های بازار را در نظر داشته باشید. ممکن است حد سود بهینه برای هر معامله‌ای متفاوت باشد چون نوسان بازار بر آن تاثیرگذار است (بخصوص در مقایسه با بازار بورس سنتی). بنابراین هنگام تنظیم معامله باید مطمئن باشید که دیدگاه واضعی نسبت به هدف خودتان از معامله و همچنین از پورتفولیوی خودتان داشته باشید. مثلاً اگر در یک بازار نسبتاً باثبات فعالیت دارید و انتظار دارید قیمت‌ها تقریباً ثابت باقی بمانند و سود کم پایدار شما حفظ شود، بهتر است حد سود را پایین در نظر بگیرید. به این ترتیب معاملات شما سریع تر بسته شده و شانس اجرای معاملاتی جذاب تر برای شما فراهم می‌شود – و البته اگر به دنبال ایجاد درآمدی پایدار و ثابت هستید، استفاده از این استراتژی در هنگام کار با ربات‌های معاملاتی هم بسیار کارآمد است. از آنجایی که همه رویه‌ها اتوماسیون می‌شوند، می‌توانید از هر معامله سود کمی ببرید اما با افزایش حجم معاملات سود خودتان را افزایش دهید.

محاسبه ریسک

ریسک بالا: ممکن است نسبت سود برای بعضی از جفت‌های معاملاتی مناسب باشد، بخصوص هنگام کار با ربات‌های TradeSanta که قابلیت‌های جانبی خاصی دارند. به این ترتیب احتمال بستن معامله با سود بیشتر می‌شود.

اما اگر در استراتژی long قیمت ارز دیجیتال مورد نظر افت کند و تا مدتی طولانی ثابت بماند با ضرر از معامله خارج می‌شوید – همین موضوع برای استراتژی short در صورت افزایش قیمت صدق می‌کند.

در مقابل اگر همه معاملات شما طوری تنظیم شده باشند که حد سود کمی داشته باشند و برای یکی از ارزهای خودتان با روندی نامطلوب روبرو شوید، ممکن است حجم قابل توجهی از دارایی‌های خودتان را از دست بدهید چون سود زیادی برای تعدیل ضرر خودتان ندارید.

مدیریت پول

وارد معاملاتی که قادر به پوشش خسارت آنها نیستید نشوید. انتخاب حد سود بالا برای ارزهایی که امیدبخش به نظر می‌رسند، در صورت کمبود بودجه می‌تواند برای شما مفید باشد اما از طرفی ممکن است با این روش دچار مشکل شوید.

استراتژی بلندمدت بهتر این است که پورتفولیوی خودتان را به گونه‌ای طراحی کنید که بتوانید به خوبی در معاملات پرخطر شرکت کنید. با این حال اگر سرمایه زیادی در اختیار دارید، شاید ریسک کردن بهتر از تلاش برای کسب درآمدی ثابت باشد. بعلاوه اگر با خسارتی بزرگ روبرو شوید، قادر به اصلاح شرایط خواهید بود. اگر بودجه محدودی دارید و می‌خواهید یک استراتژی جدید را امتحان کنید یا یک خط سیر امیدبخش را دنبال کنید بهتر است یک حد سود پایین داشته باشید تا دچار آسیب شدیدی نشوید.

اهداف بلندپروازانه

همیشه این احتمال وجود دارد که شما هم با پروژه‌ای مثل اتریوم روبرو شوید.

بسیاری از معامله گران به ارزهای جدید امید بسته و به امید دستیابی به بازده بالا آنها را خریداری می‌کنند. خیلی از آنها هم با انتظار بیش از حد طولانی، در آخرین لحظه شکست می‌خورند. بنابراین اگر تصمیم به سرمایه گذاری روی یک ارز جدید را دارید، باید قبل از شروع سرمایه گذاری حد سود خودتان را مشخص کنید. دستیابی به این هدف با معاملات خودکار آسان تر است چون ربات‌های معاملاتی دقیقاً همانطور که شما مشخص می‌کنید کار می‌کنند اما باید تحلیل‌های لازم را انجام دهید تا حد مناسب برای خروج از معامله را تعیین کنید که به خوبی از استراتژی شما پشتیبانی کند.

آماده تنظیم باشید

پیش بینی کردن نوسانات بازار غیرممکن است. نظارت دقیق بر بازار ارزهای دیجیتال پس از انتخاب حد سود اولیه به شما برای واکنش نشان دادن به روندهای جدید کمک می‌کند.

اگر روزی معامله‌ای با ضرر روبرو شد، می‌توانید کمی منتظر بمانید و ببینید که دوباره شرایط بازار به حالت مطلوب برمی‌گردد یا خیر یا می‌توانید استراتژی مخالف را روی همان جفت ارز اجرا کنید تا ضرر خودتان را پوشش دهید.

نتیجه گیری

برای تصمیم گیری درباره حد سود، اول استراتژی کلی خودتان برای معامله ارزهای دیجیتال را مشخص کرده و ریسکی که مایل به پذیرش آن هستید را ارزیابی کنید. سعی کنید به صورت دقیق و درست میزان خسارتی که قادر به تحمل آن هستید را مشخص کنید و زمانبندی را در نظر داشته باشید چون ممکن است تکمیل معاملاتی با TP بالا زمان ببرد. از TP کم برای معاملات خودکار جهت به دست آوردن درآمدی پایدار و کم استفاده کنید و از TP بالا برای رسیدن به سود بالا؛ اما حتماً برای محافظت از پورتفولیوی خودتان، معاملات را به گونه‌ای تنظیم کنید که در مجموع ریسک آنها تعدیل شده باشد.

مهم تر از همه اینکه به بازار توجه و دقت داشته باشید. معمولاً هیچ دستورالعمل یکسان و مشخصی برای موفقیت وجود ندارد بنابراین توانایی تنظیم استراتژی در پاسخ به شرایط بازار باعث می‌شود که معاملات شما سودآوری بسیار بیشتری داشته باشند.