تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 03 آبان 1399 18:04

معاملات آینه‌ای Mirror Trading

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

معامله آینه‌ای بیشتر یک ابزار جهت انتخاب یک استراتژی معامله‌ای است تا یک استراتژی واقعی. این روش که در اوایل دهه 2000 میلادی برای بازار بورس طراحی شد، به معامله گران امکان می‌دهد تا استراتژی معامله گران مجرب تر را کپی کنند.

معامله آینه‌ای (Mirror Trading) چیست؟

می توان استراتژی معامله را بر اساس سودآوری، سطح ریسک، میزان دارایی مورد استفاده و نرخ موفقیت معامله گرانی که از آن استراتژی استفاده می‌کنند انتخاب کرد تا با دنبال کردن استراتژی افرادی که از قبل در این زمینه موفق شده اند، کمبود تجربه معامله گر جبران شود.

معاملات آینه‌ای از همان ابتدای ابداع محبوبیت زیادی کسب کردند و بازار رو به رشد ارزهای دیجیتال در کنار سایر ابزارهای معاملاتی سنتی از این استراتژی هم بی بهره نماند.

در بازار ارزهای دیجیتال، معاملات آینه‌ای در قالب شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود که معامله گران می‌توانند در این بازارها از سایر اعضای جامعه اطلاعات کسب کرده و استراتژی‌های هم را کپی کنند.

هر چند این استراتژی قابل قبول و مفید است اما باید به تفاوت‌های بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار بورس که بر عملکرد چنین معاملاتی تاثیرگذار است، توجه داشت.

ریسک معاملات آینه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بشدت پرنوسان است و خیلی از استراتژی‌ها نه تنها نسبت به زمان حساس هستند بلکه معامله گران زیادی سعی به اجرای آنها دارند. اگر یک استراتژی توسط کاربران زیادی کپی شود، ارزش آن کاهش یافته و بیشتر افرادی که از آن روش استفاده می‌کنند با ضرر روبرو خواهند شد.

قابلیت نقدینگی دارایی مورد نظر هم یک مسئله مهم است. ممکن است امکان خرید برخی آلت کوین‌ها به تعداد کافی، برای معامله گرانی که قصد اجرای استراتژی آینه‌ای را دارند، وجود نداشته باشد.

هر چند این مسائل اهمیت زیادی دارند اما استراتژی‌هایی هم هستند که در صورت کپی شدن خوب کار می‌کنند و اگر تحلیل‌های معامله گر به اندازه‌ای قوی باشد که امکان شناسایی این استراتژی‌ها را داشته باشد، می‌تواند از این استراتژی به نفع خود بهره ببرد.

اما برای معامله گرانی با تجربه کمتر که مخاطب اصلی معاملات آینه‌ای در بازار سنتی هستند، ممکن است این مسئله مشکل آفرین شود. شاید این افراد مهارت لازم برای بررسی و ارزیابی استراتژی‌ها را نداشته باشند و مجبور به اتکا بر ویژگی‌هایی شوند که طراحان استراتژی مشخص کرده اند.

مزایای کپی کردن استراتژی معامله گران مجرب

از آنجایی که لازم نیست خود معامله گر ارزهای دیجیتال استراتژی طراحی کند، چندین فاکتور خطر در معاملات معمولی وجود دارد که با معاملات آینه‌ای حذف می‌شوند. برای مثال، نیازی به نگرانی درباره امکان تصمیم گرفتن بر حسب احساسات وجود ندارد.

در واقع لازم نیست که معامله گر از جو بازار تبعیت کند. کافیست نتیجه استراتژی مورد نظر را بررسی کرده و تصمیم بگیرد که این استراتژی برای او مناسب است یا خیر. تمام پارامترهای لازم توسط شخصی که استراتژی را طراحی می‌کند ارائه می‌شود از جمله فاکتور ریسک و میزان سود آوری. در نتیجه معامله گر نیازی به انجام محاسبات خاصی ندارد بجز مدیریت کلی پول.

تنها استثناء در این زمینه تغییر روند بازار است که می‌تواند باعث تغییر توازن بین فاکتورهای ذکر شده شود. اگر تایید شده باشد که ریسک یک استراتژی در یک بازار باثبات کم است و منجر به سود می‌شود، معامله گر می‌تواند انتظار بازده خوب را داشته باشد اما ممکن است یک استراتژی خاص در یک بازار دیگر ویژگی‌های کاملاً متفاوتی داشته باشد.

هر چند ممکن است طراح، استراتژی خودش را متناسب با شرایط بازار تغییر دهد اما بهتر است معامله گر به سمت استراتژی حرکت کند که برای شرایط جدید بازار مناسب تر باشد.

نتیجه گیری

معاملات آینه‌ای می‌توانند در بازار ارزهای دیجیتال هم مفید باشند اما با مشکلاتی همراه هستند که در بازار بورس مشاهده نمی شوند. هنگام استفاده از معامله آینه‌ای باید امکان پذیری استراتژی مورد نظر در شرایط فعلی بازار را در نظر داشت و توجه خاصی به فاکتورهای ریسک و نقدینگی دارایی مورد نظر داشت.

ممکن است استفاده از این روش برای معامله گران بی تجربه چالش برانگیز باشد هر چند این واقعیت که طراحان استراتژی ویژگی‌های استراتژی‌های خودشان را مشخص می‌کنند باعث می‌شود که این استراتژی برای افراد تازه کاری که هنوز آمادگی لازم برای طراحی استراتژی را ندارند مفید باشد بخصوص برای انتخاب استراتژی‌های کم خطر و ساده با ارزهای پرکاربرد.

این ابزار به هیچ وجه یک ابزار بدون ریسک محسوب نمی شود و تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد و ممکن است برای دستیابی به سودهای کلان چندان مفید نباشد.