تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 05 آبان 1399 02:49

خرید افت چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خرید افت‌ اشاره به خرید یک دارایی بعد از افت در قیمت آن دارد.  خرید افت، زمینه‌های متفاوتی دارد و ضریب کارکرد متفاوتی بسته به وضعیتی که خرید در آن انجام می‌گیرد، دارد. برخی از معامله گران ممکن است بگویند که زمانی بعد از افت خرید می‌کنند که دارایی در یک روند صعودی بلند مدت قوی قرار  داشته باشد. آنها امیدوارند روند صعودی، پس از افت قیمت، همچنان ادامه پیدا کند. دیگران ممکن است از این روش زمانی که روند صعودی در کار نیست استفاده کنند، اما آن‌ها اعتقاد دارند که روند صعودی در آینده شروع می‌گردد. بنابراین، آنها زمانی که قیمت افت می‌کند به منظور کسب سود در روند صعودی آینده، سهم را می‌خرند.

درک خرید افت‌ها

بعد از اینکه قیمت از یک سطح بالا افت می‌کند، بعضی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این افت را به عنوان یک فرصت خرید یا اضافه کردن سهم می‌بینند.

مفهوم خرید در افت‌ها بر پایه تئوری امواج قیمت استوار است. هنگامی که یک سرمایه گذار یک دارایی افت کرده را می‌خرد، با قیمت کمتری آن را بدست می‌آورد. این سرمایه‌گذاران بر روی بازگشت بازار و  افزایش قیمت دوباره سهم حساب باز می‌کنند تا به سود دست پیدا کنند.

مانند تمام استراتژی های معاملاتی، خرید بعد از افت قیمت هیچ تضمینی برای دستیابی به سود به ما نمی‌دهد. یک دارایی می تواند به دلایل بسیاری، از جمله تغییرات ارزش دارایی پایه ابزار مالی دچار افت قیمت گردد. تنها اینکه قیمت پایین‌تر از چیزی است که قبلا بوده دلیل بر ارزشمند بودن دارایی نیست.

یک سهام که از $10 به  $8 سقوط می‌کند ممکن است یک فرصت خرید خوب باشد و ممکن است اینگونه نباشد. ممکن است دلایل قانع‌کننده‌ای برای دلیل افت قیمت سهم وجود داشته باشد، مانند تغییر در درآمد شرکت، کاهش پیش‌بینی سودآوری، تغییر در مدیریت، شرایط بد اقتصادی، از دست رفتن یک قرارداد و الی‌آخر. این امر ممکن است منجر به ادامه افت، حتی اگر شرایط خیلی بد باشد به 0$، گردد.

نکات کلیدی

  • خرید افت‌ اشاره به خرید یک دارایی بعد از افت در قیمت آن دارد.
  • خرید افت می‌تواند در روندهای صعودی بلندمدت سودآور باشد، اما در روندهای نزولی می‌تواند بی نتیجه و یا حتی بدتر باشد.
  • ببینیم چگونه باید ریسک در زمان خرید بعد از افت را کنترل کنیم.

مدیریت ریسک در هنگام خرید افت

همه استراتژی‌های معاملاتی و روش‌شناسی های سرمایه‌گذاری باید به نوعی ریسک را کنترل کنند. هنگام خرید یک دارایی پس از آنکه کاهش قیمت داشته،بسیاری از معامله‌گران قیمتی را درنظر می‌گیرند تا برای کنترل ریسک از آن استفاده کنند. برای مثال، اگر یک سهم از 10$ به 8$ افت کند ، معامله‌گران ممکن است تصمیم به پایان دادن به زیان خود در 7$ بگیرند. آن‌ها فکر می‌کنند که سهم به بالای 8$ خواهد رفت و به همین دلیل آن را خریده‌اند، اما آن‌ها می‌خواهند که اگر اشتباه کرده‌اند و دارایی همچنان سقوط کرد ضررشان محدود باشد.

خرید افت در دارایی‌هایی که دارای روند صعودی هستند بهتر جواب می‌دهد. افت‌ها پولبک (عقب‌نشینی) نیز نامیده می‌شود که بخش اصلی از روندهای صعودی هستند. تا زمانی که قیمت کف‌هایی بالاتر از کف قبلی تشکیل می‌دهد( در پولبک‌ها یا افت‌ها) و همچنین سقف‌های بالاتر از سقف‌های قبلی در روند صعودی می‌سازد ، روند صعودی همچنان باقی است.

درست در زمانی که قیمت شروع به تشکیل کف‌های پایین‌تر می‌کند وارد روند نزولی شده است. اگر در هر افت سهم به کاهش قیمت ادامه دهد ، قیمت ارزان و ارزان‌تر می‌گردد. از آنجا که اکثر معامله‌گران نمی‌خواهند که یک دارایی زیان‌ده ر ا نگهداری کنند، اکثر معامله‌گران از خرید افت در روند نزولی خودداری می‌کنند. خرید افت در روندهای نزولی ممکن است برای بعضی سرمایه‌گذاران بلندمدت که قیمت فعلی را پایین می‌دانند،مناسب باشد.

نمونه ای از خرید افت

بحران وام دهی بدون پشتوانه که در اواسط دهه 2000 اتفاق افتاد را در نظر بگیرید. در آن زمان، بسیاری از شرکت های وام مسکن، شاهد سقوط قیمت سهام خود بودند. شرکت‌های وام‌دهی مسکن Bear Stearns و  New Century از شرکت‌های وام‌دهنده‌ای بودند که سقوط شدید و پایداری را در قیمت سهام خود در آن زمان تجربه کردند. یک سرمایه‌گذار که از فلسفه معاملاتی خرید افت پیروی می‌کند ممکن است که مقدار بسیار زیادی از این سهم‌ها را جمع‌آوری نماید و امید داشته باشد که سهم‌ها به زودی به روند قبلی خود و قیمت‌های پیش از سقوط بازگردند.

هرچند که این اتفاق هرگز نیفتاد. در عوض، هر دو این شرکت‌ها در نهایت پس از از دست دادن قابل توجه ارزش سهام خود ،تعطیل شدند. به عنوان مثال قیمت سهام New Century Mortgage، آنقدر کاهش پیدا کرد که بورس نیویورک (NYSE) مجبور گردید تا معامله آن را ممنوع کند. سرمایه‌گذارانی که فکر می‌کردند که 55$ به ازای سهم حراج است، در 45$ خروج خود از سهم را غیر ممکن دیدند و تنها چند هفته بعد قیمت سهم به زیر 1 دلار در هر سهم سقوط کرد.

در سوی دیگر، بین سال های 2009 و 2018 قیمت سهام اپل (AAPL) از حدود 13 $ به بیش از 230$ رسید. خرید در این افت میتوانست سود هنگفتی به سرمایه‌گذار برساند.