تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 05 آبان 1399 03:48

موقعیت کوتاه چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

کوتاه، و یا یک موقعیت کوتاه، زمانی ایجاد می‌گردد که معامله‌گر یک اوراق بهادار را با ذهنیت خرید مجدد در قیمت‌های پایین‌تر می‌فروشد. یک معامله‌گر زمانیکه اعتقاد به کاهش قیمت سهم در آینده نزدیک دارد، ممکن است تصمیم به اتخاذ موقعیت کوتاه بگیرد. دو نوع از موقعیت های کوتاه مدت وجود دارد: پوشانده نشده و پوشیده. یک موقعیت کوتاه پوشانده نشده زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گر یک اوراق بهادار را بدون داشتن پوزیشن بر روی آن می‌فروشد. با این حال، این عملیات بر روی سهام در ایالات متحده آمریکا ممنوع است. یک موقعیت کوتاه پوشیده زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گر سهم را از اداره وام‌دهی سهام قرض می‌گیرد؛در عوض، معامله‌گر نرخ بهره قرض را در زمانی که پوزیشن کوتاه باز بوده می‌پردازد.

در اوراق آتی یا بازار ارزهای خارجی ، موقعیت کوتاه می‌تواند هر زمانی شکل بگیرد.

نکات کلیدی

  • یک موقعیت کوتاه اشاره به یک تکنیک معاملاتی دارد که در آن سرمایه‌گذار یک اوراق بهادار را با برنامه خرید مجدد در آینده ، می‌فروشد.
  • اتخاذ پوزیشن کوتاه زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار قیمت اوراق بهادار را در کوتاه مدت نزولی پیش‌بینی می‌کند.
  • در روش معمول، فروشندگانی که از پوزیشن کوتاه استفاده می‌کنند، سهم یک شرکت را از بانک سرمایه‌گذاری یا دیگر نهادهای مالی قرض می‌گیرد و یک هزینه برای زمانی که موقعیت کوتاه را اتخاذ کرده بابت قرض سهم می‌پردازد.

درک پوزیشن‌های کوتاه

هنگام ایجاد یک موقعیت کوتاه، باید در نظر داشت که معامله‌گر دارای یک پتانسیل محدود برای کسب سود و پتانسیل نامحدود برای ضرر است. دلیل این امر این است که پتانسیل کسب سود توسط فاصله قیمت سهم تا صفر محدود شده است. با این حال، یک سهم به‌طور بالقوه می‌تواند برای سال‌ها رشد کند و یک سری از سقف‌های بالاتر را ایجاد کند. یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های اتخاذ پوزیشن کوتاه وجود پتانسیل ایجاد یک فشار کوتاه است.

 یک فشار کوتاه زمانی رخ می‌دهد که یک اوراق بهادار که به صورت گسترده روی آن پوزیشن کوتاه اتخاذ شود شروع به رشد کند، که دلیل آن برگشت معامله‌گرانی است که پیشتر پوزیشن کوتاه را اتخاذ کرده بودند. یکی از معروف‌ترین فشار های کوتاه در اکتبر سال 2008 زمانی که سهام فولکس‌واگن رشد کرد و  کسانی که پوزیشن کوتاه گرفته بودند تلاش کردند تا سهام خود را برگردانند. در طول فشار کوتاه، سهم از حدود 200 یورو به 1000 یورو در کمی بیش از یک ماه رشد کرد.

 

 

یک مثال واقعی

یک معامله‌گر فکر می‌کند که سهام آمازون به دلیل نتایج گزارشات فصلی پیش‌رو خود آماده سقوط است. برای استفاده از این امکان، معامله گر 1000 برگه از سهم را از اداره امانت سهام به منظور اتخاذ پوزیشن کوتاه ، قرض می‌گیرد . معامله‌گر سپس اقدام به فروش 1000 سهم در قیمت 1500$ می‌کند. در هفته‌های آتی، شرکت گزارش سوددهی ضعیف‌تر از حد انتظار ارائه می‌دهد و  پیش بینی گزارشی ضعیف‌تر در سه ماهه بعدی می‌دهد. در نتیجه، سهام به 1300$ می‌رسد و معامله‌گر سپس برای برگرداندن سهام خود شروع به خرید می‌کند. معامله 200$ به ازای هر سهم و یا در کل 200,000$ سود به معامله‌گر می‌دهد.