تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 04 آبان 1399 20:56

آشنایی با دفتر سفارش Order books

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هر اکسچنج مهمی را که در نظر بگیرید، به احتمال زیاد یک دفتر سفارش در آن وجود دارد. در ادامه نگاهی به چند مثال از دفترهای سفارش خواهیم داشت تا ببینیم تفاوت یا وجه اشتراک آنها چیست.

دفتر سفارش چیست؟

دفتر سفارش بخش مهمی از اکسچنج‌های ارز دیجیتال و بورس است که به صورت یک لیست الکترونیک بر اساس سطح قیمت سازماندهی شده است.

معمولاً این دفتر شامل دو بلاک به رنگ‌های سبز و قرمز است. خریداران سبز قیمت پیشنهادی یا قیمتی که مایل به پرداخت آن برای کوین مورد نظر هستند را مشخص می‌کنند و فروشنده‌ها که با رنگ قرمز مشخص می‌شوند، قیمت درخواستی خودشان را مشخص می‌کنند.

در واقع موتور اکسچنج در پشت صحنه پیشنهادها و درخواست‌ها را با هم تطبیق می‌دهد که در نهایت منجر به معامله می‌شود.

بسته به اکسچنج مورد نظر ممکن است دفتر سفارش متشکل از اطلاعات مختلفی باشد.

این دفتر شامل قیمت، مبلغ و جمع است که در آن قیمت یا Price نرخ یک دارایی را مشخص می‌کند، Amount یا مبلغ، حجم هر سفارش مجزا که برای این قیمت ارائه شده را مشخص می‌کند و Sum مبلغ کل ارزهای دیجیتال تحقق یافته برای این قیمت است.

اما باز هم همانطور که اشاره شد، ممکن است شرایط در هر اکسچنجی متفاوت باشد.

دفتر سفارشات لزوماً همه سفارشات اجرا شده را نشان نمی دهد بلکه همه سفارشات باز را مشخص می‌کند. از این نظر دفتر ثبت سفارش می‌تواند مفید باشد چون مشخص می‌کند که از نظر معامله گران مسیر حرکت قیمت‌ها به چه صورت است، چقدر پول در سفارشات باز با قیمتی خاص بلوکه شده و اینکه آیا سطح مقاومت و پشتیبانی خاصی وجود دارد؟

اما دفتر سفارش از چه جهاتی مفید است؟

  • با توجه به این واقعیت اگر خریداران یا فروشندگان بیشتری در دفتر سفارشات موجود باشد، می‌توانیم یک روند کلی را مشاهده کنیم. ممکن است بالا بودن تعداد سفارشات فروش نشان دهنده یک محدوده مقاومت باشد اما بالا بودن تعداد سفارشات خرید، نشان دهنده سطح پشتیبانی باشد.
  • می توانید با تحلیل آنها درباره ارزش دارایی مورد نظر، در دسترس بودن آن، عمق معاملات و اینکه چه کسی تراکنش‌ها را شروع می‌کند، اطلاعات کسب کنید.
  • همچنین این دفتر به صورت لحظه‌ای بروزرسانی شده و نشان می‌دهد آیا یک کوین (مثل بیت‌کوین) نقدینگی زیادی دارد یا خیر در نتیجه اگر قصد خرید یا فروش سریع این دارایی را داشته باشید، می‌توانید سریع تر پاسخ سوال خودتان را پیدا کنید.

می توانید تقریباً در همه اکسچنج‌های برجسته و مهم مثل Binance، Coinbase Pro، Huobi Global و غیره دفتر سفارش را پیدا کنید. در ادامه چند نمونه از این دفاتر را بررسی می‌کنیم.

دفتر سفارش در اکسچنج‌های مختلف

در مجموع ظاهر کلی دفتر سفارش در اکسچنج‌های مختلف به یک صورت است. به عنوان مثال، دفتری که در Binance وجود دارد شبیه دفتر Huobi Globalو Coinbase Pro است. بنابراین تفاوت چندانی بین آنها مشاهده نمی شود.

 

 

دفتر ثبت سفارش BTC/USDT در اکسچنج بایننس

در سمت چپ قیمت هر بیت‌کوین بر حسب دلار آمریکا مشخص شده؛ در قسمت وسط می‌توانید جمع همه سفارشات در این سطح قیمت خاص را بر حسب بیت‌کوین مشاهده کنید و در سمت راست همان مبلغ وسط اما بر حسب دلار آمریکا نمایش داده شده است. اما آیا همه این سفارش‌ها اجرا شده اند؟ خیر، این لیست فقط نشان دهنده سفارش‌های ثبت شده است.

در ادامه یک ساختار دیگر از دفتر سفارش را مشاهده می‌کنید که حاوی اطلاعات بیشتری است و در Bitfinex نمایش داده می‌شود.

 

 

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، این دفتر حاوی قسمت Bid به رنگ سبز در سمت چپ و قسمت Ask به رنگ قرمز در سمت راست است.

سمت چپ ترین و سمت راست ترین ستون‌های دفتر سفارشات Count نام دارند و حاوی تعداد کل معاملات در آن سطح هستند.

عدد 11 در سمت سبز یعنی 11 سفارش برای خرید بیت‌کوین به قیمت 9178 دلار ثبت شده است. Count 3 به رنگ قرمز یعنی 3 سفارش برای فروش بیت‌کوین به قیمت 9178.2 دلار ثبت شده است.

این عدد با Amount متفاوت است که مشخص می‌کند چه تعداد بیت کوین با این قیمت خرید یا فروش شده است.

اما Total به چه معناست؟ Total تعداد کل کوین‌هایی است که معامله گران تمایل به خرید یا فروش آنها با این نرخ یا نرخی بهتر دارند.

اولین رشته رنگ سبز در دفتر سفارش نشان دهنده تعداد کل بیت‌کوین‌هایی است که با قیمت 9178 دلار ارائه شده اند که تعداد آنها در اینجا 13.22 عدد است و همگی توسط 11 فروشنده ارائه شده اند.

بر این اساس می‌توان گفت که روند کلی مثبت است چون خریداران زیاد هستند و از شرایط این طور به نظر می‌رسد که احتمالاً قیمت‌ها به یک سطح پشتیبانی جدید می‌رسند.

خلاصه

بیشتر اکسچنج‌های کریپتو دفتر سفارشاتی دارند که متشکل از خریداران یا پیشنهادها به در قالب یک دیوار سبز و فروشنده‌ها یا درخواستی‌ها به صورت یک دیوار قرمز رنگ هستند.

در مجموع دفتر سفارش مشخص می‌کند چقدر پول در لیست سفارشات بلوکه شده یعنی نقدینگی کوین مورد نظر و سطوح پشتیبانی و مقاومت احتمالی آن چقدر است.

در مجموع می‌توان گفت که دفتر سفارشات اکسچنج‌های مختلف اطلاعات مشابهی ارائه می‌کنند اما ممکن است برخی از آنها حاوی اطلاعات بیشتری باشند و به شما کمک کنند تا درک بهتری از شرایط حاکم بر بازار پیدا کنید.