تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 03 آبان 1399 17:35

4 مورد از رایج ترین اشتباهات در فیبوناچی اصلاحی که باید از آن دوری کنید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)


هر معامله‌گر ارز خارجی از فیبوناچی اصلاحی در طول دوره کاری خود استفاده خواهد کرد. برخی آن را فقط گاهی اوقات استفاده می‌کنند ،درحالیکه عده دیگر دائما درحال استفاده از آن هستند. اما اینکه شما چند وقت یکبار از این ابزار استفاده می‌کنید اهمیت ندارد، چیزی که مهم است این است که در هنگام استفاده از آن صحیح عمل کنید.

به کار بردن نادرست روش‌های تحلیل تکنیکال به نتایج فاجعه‌باری مانند ورود در نقطه نامناسب و ضرر در موقعیت‌های معاملات ارز، ختم می‌گردد. در اینجا، ما به بررسی کارهایی که نباید زمان استفاده از فیبوناچی اصلاحی در بازار ارزهای خارجی انجام دهید ، می‌پردازیم. اینکه این اشتباهات رایج را بدانید باعث می‌گردد که شانس این را داشته باشید که آن‌ها را انجام ندهید و از عواقب آن در امان بمانید.

نکات کلیدی

  • فیبوناچی اصلاحی اشاره به نوعی تحلیل تکنیکال دارد که نواحی خاصی را به عنوان حمایت و مقاومت معرفی می‌کند.
  • معامله‌گران ارز خارجی،به‌طور خاص،احتمالا از فیبوناچی اصلاحی چندین بار در طول دوره کاری خود استفاده خواهند کرد.
  • یک اشتباه رایج معامله‌گران گیج شدن بر سر انتخاب نقاط مرجع حین رسم فیبوناچی اصلاحی بر روی نمودار قیمت است.
  • معامله گران جدید ترجیح می‌دهند رویکردی با افق کوتاه مدت داشته باشند و بیشتر بر روی روند های کوتاه مدت تمرکز دارند تا روندهای بلندمدت.
  • فیبوناچی می‌تواند مجموعه قابل اعتمادی برای معامله ارائه دهد، اما نه بدون داشتن تایید دیگر موارد، پس تنها بر روی فیبوناچی تکیه نکنید.
  1. نقاط مرجع را ترکیب نکنید

زمانی که فیبوناچی را بر روی نمودار قیمت رسم می‌کنید همیشه بهتر است که نوع نقطه مرجع خود را ثابت نگه دارید. بنابراین،اگر شما پایین‌ترین قیمت یک روند را قیمت پایانی یک جلسه یا بدنه شمع در نظر گرفتید، بهترین سقف قیمتی باید داخل بدنه شمعی که بالای روند در نظر می‌گیرید باشد: بدنه شمع به بدنه شمع؛ فیتیله به فیتیله(سایه).

تجزیه و تحلیل نادرست و اشتباهات، زمانی که نقاط مرجع را ترکیب کنید بوجود می‌آیند- حرکت از فیتیله یک شمع به بدنه شمع دیگر.  اجازه دهید نگاهی به یک مثال از جفت ارز یورو/دلار کانادا داشته باشیم. شکل 1 نشان دهنده ثابت بودن است. فیبوناچی اصلاحی به صورت فیتیله به فیتیله از سقف 1.3777 به کف 1.3344 اعمال شده. این باعث ایجاد یک سطح مقاومت واضح در 1.3511 گردیده که اول امتحان شده و سپس شکسته شده است.


شکل (1): یک فیبوناچی اصلاحی بر روی نمودار قیمت جفت ارز یورو/دلار کانادا اعمال گردیده است.

منبع: FX Intellicharts

شکل 2، از سوی دیگر، نشان دهنده تناقض است. فیبوناچی اصلاحی از سقف قیمت پایانی 1.3742(یعنی 35 پیپس پایین‌تر از نوک فیتیله) اعمال شده است. این باعث می شود سطح مقاومت توسط چند شمع شکافته شود(بین تاریخ 3 فوریه و 7 فوریه)، که این سطح مرجع جندان خوب نیست.

شکل (2): رسم یک فیبوناچی اصلاحی نادرست.

منبع: FX Intellicharts

با حفظ ثبات آن، سطوح حمایت و مقاومت با نگاه عادی آشکارتر خواهند شد و سرعت تحلیل بالاتر رفته و موجب معاملات سریعتر می‌شود.

  1. روندهای بلند مدت را نادیده نگیرید

معامله گران جدید اغلب سعی می‌کنند به سنجش حرکات قابل ملاحظه و پولبک‌ها در دوره کوتاه مدت بپردازند ، در حالیکه افق و تصویر وسیع‌تری در ذهن ندارند. این کوته بینی باعث گمراه شدن در معاملات کوتاه مدت می‌گردد. با حفظ حساب روند بلندمدت، معامله‌گر قادر به استفاده از فیبوناچی اصلاحی در جهت درست تحرکات و قرار گرفتن در موقعیت‌های عالی است.

در شکل 3، پایین، ما روند بلندمدت در جفت ارز پوند انگلستان/دلار نیوزلند را صعودی بدست آوردیم. ما فیبوناچی را رسم کردیم و اولین سطح حمایتی را در 2.1015 مشاهده کردیم، یا سطح 38.2٪ که از 2.0648 تا 2.1235. این یک نقطه مناسب برای اتخاذ پوزیشن طولانی در جفت ارز است.

 

 

شکل (3): یک فیبوناچی اصلاحی که بر روی جفت ارز پوند انگلستان/دلار نیوزلند در بلند مدت ایجاد شده است.

منبع: FX Intellicharts

اما، اگر ما نگاهی به کوتاه مدت بیاندازیم تصویر متفاوتی حاصل می‌گردد.

 

 


شکل (4): فیبوناچی اصلاحی که بر روی تایم فریم کوتاه مدت رسم شده می‌تواند دیدگاه غلطی به معامله‌گر بدهد.

منبع: FX Intellicharts

بعد از یک رشد قیمتی در این جفت ارز ، می‌توانیم ببینیم که یک پوزیشن کوتاه احتمالی در تایم 5 دقیقه ای رخ داده است. این یک دام است. با در نظر نداشتن دیدگاه بلند مدت، فروشندگان کوتاه‌مدت فیبوناچی را بر 2.1215 به عنوان قله و 2.1024 به عنوان کف (11 فوریه) ثبت می‌کنند که این منجر به اتخاد پوزیشن کوتاه در 2.1097 یا همان 38٪ فیبوناچی می‌گردد.

این اتخاذ پوزیشن کوتاه معامله‌گر را برای کسب یک سود 50 پیپس به دام می‌اندازد، اما چیزی که پیش می‌آید این است که به جای نزول یک صعود 400 پیپسی اتفاق می‌افتد. استراتژی بهتر اتخاذ پوزیشن طولانی در جفت ارز GBP/NZD در حمایت کوتاه‌مدت 2.1050 است.

مهم: در نظر داشتن افق وسیعتر نه تنها در بدست آوردن فرصت‌های بهتر  کمک کننده است بلکه موجب می‌گردد که جنگ با روند برای معامله‌گر پیش نیاید.

  1. تنها به فیبوناچی تکیه نکنید

فیبوناچی می‌تواند مجموعه قابل اعتمادی برای معامله ارائه دهد، اما نه بدون داشتن تایید دیگر موارد.

استفاده از ابزار های فنی اضافی مانند MACD و یا اسیلاتورهای تصادفی فرصت‌های معاملاتی را تقویت می‌کند و شانس یک معامله خوب را افزایش می‌دهد. بدون استفاده از این روش‌ها به عنوان تایید کننده، یک معامله‌گر تنها می‌تواند امید داشته باشد که نتیجه مثبتی حاصل گردد و نه بیشتر از آن.

در شکل 5، ما شاهد یک حرکت میان‌مدت به سمت بالا در جفت ارز یورو/ین ژاپن هستیم. شروع آن در 10 ژانویه سال 2011بوده و نرخ تبادل EUR/JPY طی دو هفته تا سقف 113.94 رشد کرده . پس از استفاده از فیبوناچی اصلاحی ، حمایت 38.2٪ در سطح 111.42 قرار گرفت(با در نظر گرفتن سقف 113.94). به دنبال سطوح اصلاحی پایین‌تر، ما درمی‌یابیم که استوکاستیک نیز حرکت به سمت پایین را تایید می‌کند.


شکل (5): اسیلاتور استوکاستیک روند جفت ارز EUR/JPY را تایید می‌کند.

منبع: FX Intellicharts

حال موقعیتی حاصل می‌گردد که نمودار قیمت سطح فیبوناچی اصلاحی را در 111.40 در 30 ژانویه بسنجد. این را به عنوان یک فرصت پوزیشن طولانی باید در نظر گرفت، ما این نقطه از قیمت را با استفاده از استوکاستیک مورد تایید قرار می‌دهیم که در حال نشان دادن حالت اشباع فروش است. یک معامله‌گر با در نظر گرفتن این موقعیت می توانست تقریبا 1.4٪، و یا 160 پیپ سود بدست آورد ، یعنی زمانی که قیمت به 111.40 رسید و طی چند روز به سطح 113 رسید.

  1. استفاده از فیبوناچی برای کوتاه مدت

معامله روزانه در بازار ارزهای خارجی هیجان‌انگیز است ، اما نوسانات بسیار زیادی نیز وجود دارد.

به همین دلیل، استفاده از فیبوناچی اصلاحی بر روی یک دوره زمانی کوتاه مدت ناکارآمد است. هرچه تایم فریم کوتاه مدت‌تر باشد سطوح اصلاحی غیر قابل اعتمادترند. نوسانات می توانند و موجب خواهند شد که سطوح حمایت و مقاومت دچار لغزش گردند، این موجب می‌گردد که برای معامله‌گران بسیار سخت باشد که سطحی را برای معامله بیابند. نیازی به گفتن نیست که در کوتاه مدت جهش ها و پرش های قیمتی خیلی پیش می‌آیند. این پویایی می‌تواند به خصوص برای قرار دادن نقاط حد ضرر و  حفظ سود به عنوان سطح اصلاحی را سخت کند چون موجب نزدیکی بیش از حد یا تلاقی می‌شود. به مثال زیر در باره دلار کانادا/ین ژاپن نگاه کنید.

 

شکل (6): فیبوناچی بر روی یک حرکت بین روز در جفت ارز CAD/JPY در تایم‌فریم سه دقیقه‌ای رسم گردیده است.

منبع: FX Intellicharts

در شکل 6، ما تلاش میکنیم که فیبوناچی را بر روی نمودار حرکت یک روزه نرخ تبادل CAD/JPY رسم کنیم(با در نظر گرفتن تایم فریم سه دقیقه‌ای).  در اینجا نوسانات بالاست. این امر موجب می‌گرددفیتیله‌ها در نمودار قیمتی موجب بالارفتن شانس تحلیل اشتباه در پیدا کردن حمایت شوند. همچنین اینکه سطوح فیبوناچی به‌طور متوسط تنها 6 پیپ از هم فاصله دارند کمکی به ما نمی‌کند و شانس متوقف شدن ما را بیشتر می‌کند.

به یاد داشته باشید، در هر مطالعه آماری دیگر هم، هرچه تعداد داده‌ها بیشتر باشد تحلیل قوی‌تر است. استفاده از تایم‌فریم‌های بلندتر در زمانی‌که از فیبوناچی استفاده می‌کنیم اعتبار سطوح قیمتی بدست آمده را افزایش می‌دهد.

حرف آخر

مانند هر تخصصی ،این تخصص نیز احتیاج به زمان و تمرین دارد تا بتوانید در استفاده از فیبوناچی اصلاحی در بازار فارکس پیشرفت کنید . به خوتان اجازه ناامید شدن ندهید-دستاوردهای بلندمدت قطعا هزینه های کوتاه مدت را بی ارزش می‌کند. قوانین ساده رسم فیبوناچی اصلاحی را دنبال کنید و از این اشتباهات رایج درس بگیرید تا در تحلیل‌های سودآور در بازار ارز به شما کمک کند.