تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 05 آبان 1399 23:59

هیکین-اشی heiken ashi : یک شمع بهتر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هیکین-اشی: یک شمع بهتر

هیکین-اشی که گاهی هیکن-اشی نیز خوانده می‌شود در زبان ژاپنی به معنای "نوار میانی" است. روش هیکین-اشی در رابطه با نمودار شمعی در زمان معامله اوراق بهادار برای شناسایی روندهای بازار و  پیش‌بینی قیمت آینده استفاده می‌شود. این روش برای ساخت نمودار شمعی قابل تشخیص‌تر و تحلیل روند راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، معامله گران می توانند از نمودار هیکین-اشی برای دانستن اینکه چه زمانی باید در معامله باقی‌بمانند چون روند درحال پایداری است و چه زمانی به دلیل تغییر روند یا وقفه باید خارج شوند. بیشتر سود زمانی بدست می‌آید که بازارها دارای روند باشند ،بنابراین پیش‌بینی درست روند بسیار ضروری است.

فرمول هیکین-اشی

نمودار شمعی معمولی از سری اعداد قیمت‌های بازشدن، بالاترین،پایین‌ترین و بسته شدن یا در اصطلاح (OHLC) تشکیل گردیده و کندل ها به وسیله یک سری زمانی در کنار هم قرار گرفته‌اند. روش هیکین-اشی خصوصیات مشترکی با نمودار شمعی ساده دارد اما از یک فرمول دستکاری شده بر اساس ترتیب قیمت های بسته شدن-باز شدن-بالاترین-پایین ترین یا در اصطلاح (COHL) استفاده می‌کند:

 

 

ساخت نمودار

نمودار هیکین-اشی مانند یک نمودار شمعی ساده تشکیل می‌گردد،البته به جز فرمول محاسبه هر شمع که در بالا گفته شد. سری زمانی توسط کاربر تعریف می‌گردد که بستگی به این دارد که چه نموداری مدنظر دارد ،مثلا روزانه یا ساعتی یا با فواصل 5 دقیقه‌ای. روزهای نزولی با شمع‌های توپر نمایش داده می‌شود، درحالی که روزهای صعودی با شمع‌های توخالی نشان داده می‌شوند. این روش همچنین قابل اجرا به صورت رنگی نیز می‌باشد و طبق آن روزهای صعودی سفید یا سبز هستند و در مقابل روزهای نزولی قرمز یا مشکی، البته به‌طور مثال.

چند تفاوت بین این دو نوع نمودار وجود دارد که در نمودار بالا نمایش داده شده هیکین-اشی ظاهری صاف‌تر دارد، به دلیل اینکه اساسا از میانگین تحرکات استفاده می‌کند. هیکین-اشی تمایل به حفظ رنگ قرمز شمع‌ها در روند نزولی و حفظ رنگ سبز شمع‌ها در روند صعودی دارد، در حالی که در حالت عادی شمع‌ها تغییر رنگ پیدا می‌کنند،حتی در صورتی که قیمت به صورت غالب در یک روند در حال حرکت باشد.

 به مقیاس قیمت نیز توجه داشته باشید. قیمت فعلی که در یک نمودار شمعی معمولی نشان داده می شود قیمت فعلی دارایی هم می‌باشد و با قیمت بسته شدن شمع نیز یکی است (در صورتی که روز معاملاتی بسته نشده باشد با قیمت فعلی برابر است). از آنجاییکه هیکین-اشی میانگین می‌گیرد، قیمت فعلی شمع ممکن است با قیمتی که در آن لحظه در بازار معامله می‌گردد برابر نباشد. به همین دلیل، بسیاری از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده نمودار بر روی محور Y دو قیمت نمایش می‌دهند: یکی برای محاسبه شده از طریق هیکین-اشی و دیگری برای نمایش قیمت فعلی دارایی.‌

استفاده از هیکین-اشی

این نمودارها قابلیت اجرا بر روی هر بازاری را دارند. اکثر نرم افزارهای ارائه دهنده نمودار  نمودار هیکین-اشی را به عنوان یک قابلیت ارائه می‌دهند.

پنج سیگنال اصلی برای تشخیص روندها و موقعیت‌های خرید:

  • شمع توخالی یا سبز بدون سایه پایینی نشان‌دهنده یک روند صعودی قوی است: اجازه دهید سودتان پیشرفت کند!
  • شمع توخالی یا سبز نشان‌دهنده یک روند صعودی است: شما ممکن است بخواهید موقعیت‌های معاملاتی بلند خود را اضافه کنید و از موقعیت‌های معاملاتی کوتاه‌ خود بکاهید.
  • شمع‌های با بدنه کوچک که با سایه بالا و پایین احاطه شده‌اند نشان‌دهنده تغییر روند هستند: معامله گران ریسک پذیر ممکن است در این نقطه دست به خرید و فروش بزنند، درحالیکه دیگران منتظر یک تایید دیگر برای اتخاز موقعیت کوتاه یا بلند می‌شوند.
  • شمع‌های تو پر یا قرمز رنگ روند نزولی را نشان می‌دهند: شما ممکن است بخواهید موقعیت‌های معاملاتی کوتاه خود را اضافه کنید و از موقعیت‌های معاملاتی بلند خود بکاهید.
  • شمع‌های تو پر یا قرمز بدون هیچ سایه‌ای از بالا نشان‌دهنده یک روند قوی نزولی هستند: تا زمانی‌که تغییر در روند رخ دهد تنها موقعیت‌های کوتاه‌مدت اتخاذ کنید.

این سیگنال‌ها ممکن است تشخیص روندها و فرصت‌های معاملاتی را نسبت به شمع های معمولی ساده‌تر کنند. روندها دیگر آن‌گونه که همیشه توسط سیگنال‌های جعلی قطع می‌گردند، دچار مشکل نمی‌شوند و همینطور بسیار راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند.

 

به عنوان مثال نمودار بالا نشان می دهد که چگونه نمودار هیکین-اشی می تواند برای تحلیل و گرفتن تصمیمات معاملاتی استفاده گردد. در سمت چپ، کندل‌های بلند قرمز رنگ وجود دارد و در شروع روند کاهشی فیتیله شمع(سایه پایینی) بسیار کوچک است. همینطور که قیمت پایین‌تر می‌رود، فیتیله های کوچک بزرگتر می‌شود که نشان‌دهنده این است که گرچه قیمت درحال افت است اما روند تضعیف شده و روند برمی‌گردد. فشار خرید شروع به شکل‌گیری می‌کند. این امر موجب ایجاد یک حرکت قوی نزولی رو به بالا شده است.

 این حرکت رو به بالا قوی است و نشانه قابل توجهی از تغییر روند در آن دیده نمی‌شود، تا زمانی که سرانجام چند شمع کوچک در یک خط ظاهر می‌گردند که در هر دو  طرف سایه دارند. این نشان دهنده بی تصمیمی است. معامله گران می‌توانند به افق وسیعتری نگاه کنند تا در تشخیص اینکه وارد موقعیت بلند یا کوتاه شوند به آنها کمک کند.

 نمودار ها نیز می‌تواند برای حفظ معامله‌گر در معامله در زمان شروع روند کمک‌کننده باشند. معمولا بهتر است که تا زمان تغییر رنگ شمع‌های هیکین-اشی در معامله باقی بمانیم. تغییر رنگ شمع‌ها همیشه هم به معنای پایان روند نیست -بلکه تنها میتواند نشانه یک وقفه باشد