تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 06 آبان 1399 04:02

پوزیشن طولانی یا Long چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یک پوزیشن یا موقعیت طولانی - که همچنین با عنوان تک کلمه ای طولانی نیز شناخته می‌شود- خرید یک سهم، کالا یا ارز با انتظار رشد ارزش آن است. اتخاذ یک پوزیشن طولانی نشان‌دهنده دیدگاه صعودی است. یک موقعیت طولانی نقطه مقابل یک موقعیت کوتاه (Short) است.

“موقعیت طولانی” یا “طولانی” اغلب در زمینه خرید یک آپشن یا قابلیت استفاده می‌گردد. معامله گر می تواند یکی از دو پوزیشن طولانی کال آپشن (خرید تضمینی در تاریخ خاص با قیمت خاص) یا پوزیشن طولانی پوت آپشن (فروش تضمینی در تاریخ خاص با قیمت خاص) را اتخاذ کند.

  • یک سرمایه‌گذار که امید به سوددهی از یک حرکت صعودی قیمت در یک دارایی خاص دارد می‌تواند حالت طولانی بر روی کال آپشن اتخاذ کند. این قابلیت به صاحبش اجازه می‌دهد که دارایی که برای آن این قابلیت را خریده است را در یک قیمت مشخص بخرد.
  • در سمت مقابل، یک سرمایه‌گذار که انتظار سقوط قیمت یک دارایی را دارد پوزیشن طولانی بر روی پوت آپشن اتخاذ می‌کند-و حق این را پیدا می‌کند که دارایی را در قیمت مشخصی بفروشد.

جنبه‌های مختلف موقعیت طولانی

پوزیشن طولانی یکی از قسمت‌های سرمایه‌گذاری است که بسته به اینکه کجا استفاده شود می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. معنای رایج آن درباره طول مدتی است که سرمایه‌گذاری نگهداری می‌گردد. هرچند که این حالت طولانی می‌تواند معانی مختلفی در کاربرد با آپشن‌ها(قابلیت‌ها) و قراردادهای آتی داشته باشد.

نکات کلیدی

  • یک موقعیت طولانی اشاره به خرید یک دارایی با انتظار رشد ارزش آن دارد که یک دیدگاه صعودی(گاوی) است.
  • یک موقعیت طولانی در قراردادهای آپشن نشان‌دهنده این است که دارنده آن صاحب اصل دارایی نیز هست.
  • یک موقعیت طولانی نقطه مقابل یک موقعیت کوتاه (Short) است.
  • در قابلیت‌ها (آپشن‌ها) ، اتخاذ موقعیت طولانی می‌تواند به مالکیت آشکار یک دارایی مربوط شود یا مالکیت یک قابلیت بر روی یک دارایی را نشان دهد.
  • گرفتن پوزیشن طولانی بر روی یک سهم یا اوراق قرضه نوعی از سنجش زمان است.

نگهداری طولانی یک سرمایه‌گذاری

اتخاذ پوزیشن طولانی در یک سهم یا اوراق قرضه در بازارهای سرمایه مرسوم‌تر است. با یک سرمایه گذاری در موقعیت طولانی، سرمایه‌گذار یک دارایی را با انتظار رشد قیمتی خریداری می‌کند . این سرمایه گذار معمولا برنامه‌ای برای فروش اوراق بهادار خود در آینده نزدیک ندارد. در رابطه با نگهداری سهام که گرایش ذاتی به رشد دارد، پوزیشن طولانی می‌تواند به اندازه گیری زمانی که دارایی قصد صعود دارد اشاره کند

اتخاذ پوزیشن طولانی در یک سهم یا اوراق قرضه در بازارهای سرمایه مرسوم‌تر است خصوصا در مورد سرمایه‌گذاران خرد. انتظار این که دارایی‌ها در بلند مدت رشد کنند- استراتژی خرید و نگهداری- سرمایه‌گذار را از رصد دائمی بازار باز می‌دارد و  زمان می‌دهد تا نوسانات را تحمل کند. علاوه بر این، تاریخ همیشه در یک سمت می‌ایستد،بازار سهام به ناچار در طی زمان رشد می‌کند.

البته، این بدان معنا نیست که افت شدید که منجر به فروپاشی پرتفوی‌ها شود در طی مسیر وجود ندارد(ریزش ارزش بازارهای جهانی متاثر از شیوع COVID-19 در فوریه 2020 مثال اصلی آن است)، که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری که قبل از آن قصد خروج از بازار یا بازنشستگی را داشته یا به هر دلیلی احتیاج به نقدینگی پیدا کرده فاجعه‌بار باشد. همچنین یک بازار نزولی(خرسی) طولانی مدت می‌تواند مشکل‌ساز باشد، که البته این مورد علاقه فروشندگان اعتباری و کسانی است که بر روی سقوط‌ها معامله می‌کنند.

در نهایت، اتخاذ یک پوزیشن طولانی مدت در مالکیت یک دارایی به معنای مقدار زیادی از سرمایه راکد است که می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های دیگر شود.

پوزیشن طولانی قراردادهای آپشن

در دنیای قراردادهای آپشن(قابلیت)، پوزیشن طولانی هیچگاه به معنای اندازه‌گیری زمان نیست بلکه درباره مالکیت یک دارایی پایه سخن می‌گوید. اتخاذ کننده موقعیت طولانی کسی است که در حال حاضر صاحب دارایی پایه (اصل دارایی) در پرتفوی خود است.

هنگامی که یک معامله گر اقدام به خرید و یا نگهداری یک قرارداد کال آپشن یا تضمین خرید می‌کند که دارای پوزیشن طولانی است به دلیل قدرت آن قادر به خرید اصل دارایی است. یک سرمایه گذار که موقعیت طولانی کال آپشن را اتخاذ می‌کند کسی است که کال آپشن را با ذهنیت رشد ارزش دارایی پایه خریداری کرده است. کسی که صاحب یک پوزیشن طولانی کال آپشن است باور دارد که ارزش دارایی رشد خواهد کرد و ممکن است تصمیم به بکار انداختن قابلیت خود و خرید در زمان انقضای آن بگیرد.

اما هر معامله‌گری که یک پوزیشن طولانی را نگه می‌دارد به رشد ارزش دارایی باور ندارد. معامله‌گری که صاحب اصل دارایی پایه در پرتفوی خود باشد و معتقد به افت احتمالی ارزش آن باشد می‌تواند یک قرارداد پوت آپشن خریداری کند. آن‌ها هنوز هم در موقعیت طولانی هستند چون قابلیت فروش دارایی پایه در پرتفوی خود را دارند. دارنده یک پوت آپشن طولانی باور دارد که ارزش دارایی افت خواهد کرد. آن‌ها با یان امید این قابلیت(آپشن) را نگهداری می‌کنند که قادر به فروش دارایی پایه با قیمت بالاتر در موعد انقضای آن باشند.

بنابراین، همانطور که می‌بینید، موقعیت طولانی در یک قرارداد آپشن می‌تواند احساسات گاوی یا خرسی (صعودی یا نزولی) را بسته به اینکه قرارداد طولانی پوت یا کال بسته شود مدیریت کند.

در مقابل،موقعیت کوتاه در یک قرارداد قابلیت سهام یا دارایی پایه را تصاحب نمی‌کند بلکه آن را با این ذهنیت که بفروشد و در قیمت پایین‌تر مجددا بخرد به امانت می‌گیرد.

قراردادهای آتی طولانی

سرمایه‌گذاران و  کسب و کارها همچنین قابلیت ورود به پوزیشن طولانی رو به جلو یا یا قراردادهای آتی برای محافظت در برابر روند معکوس قیمت را دارند. یک شرکت می تواند یک پرچین بلند برای حفظ قیمت یک کالا که در آینده احتیاج دارد به کار بگیرد. قراردادهای آتی بر اساس حالاتی که به دارنده قابلیت خرید یا فروش دارایی پایه را می‌دهد با هم تفاوت دارند. آنها قادر به انتخاب نیستند و مجبورند به این عمل پایبند باشند و آن را به اتمام برسانند.

فرض کنید یک تولید کننده طلا و جواهر معتقد است که قیمت طلا در کوتاه مدت آماده جهش است. این شرکت می تواند به یک قرارداد طولانی آتی با تامین‌کننده طلا برای خرید طلا در سه ماه از تامین‌کننده در 1300$ وارد شود. در سه ماه، که چه قیمت طلا بالاتر از 1300 دلار باشد چه زیر آن ،شرکت باید به قرارداد طولانی آتی خرید طلا از تامین کننده با قیمت 1300 دلار پایبند بماند.  عرضه کننده کالا نیز به نوبه خود،موظف به تحویل کالای فیزیکی در زمان منقضی شدن قرارداد است.

سفته‌بازان نیز وقتی فکر می‌کنند که قیمت بالا خواهد رفت وارد قراردادهای طولانی آتی می‌شوند. آنها لزوما خواهان کالای فیزیکی نیستند، بلکه آن‌ها تنها علاقه‌مند به کسب سود از تحرکات قیمت هستند. قبل از انقضا، سفته‌بازی که صاحب قرارداد آتی است می‌تواند قرارداد را در بازار به فروش برساند.

مزایا و معایب پوزیشن طولانی

مزایا

  • ثابت ماندن قیمت
  • محدود کردن زیان
  • تطابق با عملکرد تاریخی بازار

معایب

  • مشکل در تغییرات ناگهانی قیمت در کوتاه مدت
  • ممکن است قبل از حاصل شدن سود منقضی شود

مثال‌هایی واقعی از پوزیشن طولانی

به عنوان مثال، می‌گوییم جیم انتظار دارد که سهام مایکروسافت با نماد (MSFT) قیمتش افزایش یابد و به همین دلیل 100 سهم از آن را برای پرتفوی خودش می‌خرد. در نتیجه گفته می‌شود که جیم پوزیشن طولانی را برای 100 سهمMSFT اتخاذ می‌کند.

حالا یک کال آپشن برای 17 نوامبر در قیمت 75$ برای سهم میکروسافت در نظر بگیرید ،قیمت این آپشن1.30$ است . اگر نظر جیم همچنان نسبت به سهم مثبت باشد، او ممکن است تصمیم بگیرد به جای اینکه خود سهم را بخرد  وارد یک کال آپشن طولانی برای MSFT شود- هر آپشن شامل 100 سهم است- یعنی خلاف مثال قبل. در تاریخ منقضی شدن، اگر MSFT بالاتر از قیمت تعهدی بعلاوه قیمت حق بیمه (75$+1.30$) معامله ‌گردد جیم از کال آپشن طولانی خود استفاده خواهد کرد و 100 سهم مایکروسافت را در قیمت 75$ تصاحب می‌کند. منعقد کننده قرارداد کال آپشن- که پوزیشن کوتاه را اتخاذ کرده- باید حتما 100 سهم به قیمت 75 دلار به جیم بدهد.

گرفتن یک موقعیت طولانی همیشه به این معنی نیست که یک سرمایه‌گذار انتظار حرکت قیمت دارایی یا سهام رو به بالا را دارد. در این مورد یک قابلیت دیگر به عنوان پوت آپشن مطرح می‌گردد که باعث می‌گردد افت ارزش یک دارایی برای سرمایه‌گذار سودآور باشد.

در نظر می‌گیریم که یک سرمایه‌گذار دیگر ، جین در حال حاضر یک پوزیشن طولانی بر روی MSFT برای 100 سهم در پرتفوی خود دارد ولی الان نسبت به آن بدبین شده است. او  یک پوزیشن طولانی بر روی پوت آپشن اتخاذ می‌کند. پوت آپشن با قیمت 2.15$ معامله می‌گردد و قیمت تضمین آن 75$ برای سررسید 17 نوامبر قرارداده شده است. در زمان انقضاء، اگر قیمت MSFT به زیر قیمت تضمین منهای قیمت آپشن(2.15$-75$) سقوط کرده باشد، جین پوت آپشن طولانی خود را به کار می‌گیرد و 100 سهم MSFT خود را به قیمت 75$ می‌فروشد. در این مورد، منعقدکننده پوت آپشن موظف است که تعداد سهام جین را که تضمین کرده به قیمت 75$ خریداریکند، حتی اگر این سهم کمتر از این قیمت در بازار معامله گردد.