تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 07 آبان 1399 01:02

آشنایی با سفارش محدود (Limit order)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اگر قصد مطالعه این مقاله را دارید پس یعنی حداقل یک اکانت در یک پلتفرم معاملاتی دارید که انواع مختلف سفارشات را عرضه می‌کند به عنوان مثال در بایننس می‌توان یک سفارش محدود، بازار یا محدود با حد توقف داشت. در Bitfinex سفارش محدود، بازار، توقف یا محدود – توقف، یا fiill و kill قابل اجرا هستند و OKEx سفارشاتی مثل محدود، پیشرفته، بازار، محدود – توقف را ارائه کرده است.

با این حال سفارش محدود یکی از محبوب ترین ابزارهای معاملاتی در کنار سفارش بازار است که در آن سفارش شما با یک قیمت مشخص اجرا می‌شود.

در این مطلب سفارشات محدود را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

سفارش محدود چیست؟

طبق Investopedia "سفارش محدود یک نوع سفارش برای خرید یا فروش یک اوراق بهادار با قیمتی مشخص یا بهتر از آن است. در سفارشات محدود خرید، سفارش با قیمت مشخص شده یا کمتر از آن اجرا می‌شود اما برای سفارش محدود فروش، سفارش فقط با قیمت محدود مشخص شده یا بیشتر از آن اجرا می‌شود."

در سفارش محدود اولویت شما قیمت درست است نه زمانیندی؛ این در حالیست که در سفارش بازار شما متمرکز بر اجرای سفارش با نرخ فعلی می‌شوید.

از آنجایی که در سفارشات محدود شما محدودیت قیمت دارید، هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارش شما اجرا شود یا به صورت جزئی (یعنی فقط مقداری از آن) اجرا نشود. همه چیز به تغییرات قیمت دارایی مورد نظر بستگی دارد.

سفارش محدود فروش

در سفارش محدود فروش وقتی حد (limit) تریگر شود، مقدار مشخصی از دارایی‌های شما با قیمت مشخص شده یا بیشتر از آن فروخته می‌شود.

در اینجا هدف، فروش یک دارایی با بیشترین میزان سود است. در واقع شما به اکسچنج اعلام می‌کنید که این حداقل قیمتی است که مایل هستید کوین‌های خودتان را با آن قیمت بفروشید.

به این ترتیب معامله کوین‌های شما تا زمانی که سفارش قابل اجرا باشد ادامه پیدا می‌کند اما اگر قیمت کمتر شود، ممکن است سفارشتان اجرا نشود. در این صورت به جای فروش کوین‌های خودتان با قیمتی نامطلوب، آنها را نگه خواهید داشت.

بنابراین سفارشات محدود برای حداکثر کردن سود هدف مفید هستند. اگر قیمت‌ها به حد تعیین شده برسد، ممکن است باز هم کمتر شوند که باعث می‌شود اجرای سفارش فروش محدود به نفع معامله گران باشد.

سفارش محدود خرید

در این حالت هم معامله گران سفارش محدود خرید را اجرا می‌کند تا از بدتر شدن شرایط نسبت به آنچه انتظار داشتند پیشگیری کنند.

در واقع سفارش محدود خرید این اطمینان را ایجاد می‌کند که می‌توانید یک دارایی را با قیمت تعیین شده یا کمتر از آن بخرید در نتیجه بر میزان مبلغ پرداختی کنترل خواهید داشت.

فرض کنید در شرایطی که همه چیز حاکی از شروع یک روند صعودی برای بیت‌کوین کش است، قصد خرید این کوین را دارید. برای خریدن آن با کمترین قیمت ممکن، یک سفارش محدود خرید تنظیم می‌کنید که کمتر از نرخ فعلی بازار باشد و منتظر می‌مانید.

اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کنند ممکن است سفارش شما اجرا نشود و فرصتی برای سودآوری را از دست بدهید. در مقابل سفارش محدود خرید فرصت خرید یک دارایی با قیمتی کمتر را فراهم می‌کند.

سفارش محدود بیت‌کوین

با سفارش محدود بیت‌کوین می‌توانید سطحی که تمایل دارید مقدار مشخصی بیت‌کوین را در آن سطح قیمتی معامله کنید، مشخص کنید.

فرض کنید که قیمت یک بیت‌کوین در بازار 10 هزار دلار است اما شما تمایل به خرید آن با قیمت 8 هزار دارید. کافیست یک سفارش محدود با قیمت مورد نظرتان تنظیم کرده و منتظر بمانید تا بازار به این سطح برسد و بعد از رسیدن به قیمت مورد نظر شما، سفارش محدود با این قیمت یا کمتر از آن اجرا می‌شود.

البته ممکن است سفارش محدود اجرا نشود یا فقط بخشی از آن اجرا شود چون بازار بسیار پرنوسان است.

اگر به دلیل افزایش قیمت بیت‌کوین به 11 هزار دلار، نتوانید یک بیت‌کوین به قیمت 8 هزار دلار بخرید، سفارش شما به صورت جزئی اجرا می‌شود.

جمع بندی

همانطور که مشاهده می‌کنید، در بازار ارزهای دیجیتال سفارش محدود به اندازه بازار سنتی محبوب است در نتیجه می‌توانید در اکسچنج‌های محبوبی مثل Binance یا Bitfinex از آن استفاده کنید.

در مقایسه با سفارش بازار که در هر صورت اجرا می‌شود، در سفارش محدود معامله گران یک قیمت خاص را مشخص می‌کنند که تمایل دارند معامله را با آن نرخ انجام دهند اما این رویکرد تضمینی برای اجرای سفارش فراهم نمی‌کند.

سفارشات محدود فروش در صورتی مناسب هستند که شما قصد فروش کوین‌های خودتان با قیمتی مشخص و بیشتر از آن را داشته باشید و سفارش محدود خرید هم وقتی استفاده می‌شود که قصد خرید یک دارایی با قیمتی مشخص شده و کمتر از آن را داشته باشید.

بنابراین هر چند ممکن است سفارشات محدود اجرا نشوند اما در صورت اجرا با قیمت تعیین شده توسط شما انجام خواهند شد.