تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 07 آبان 1399 23:24

معاملات الگوریتمی algo trading چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در معاملات الگوریتمی، نرم‌افزارها برای ثبت و اجرای سفارش‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند. الگوریتم‌ها بر اساس قیمت، زمان و حجم معاملات را سیستماتیک کرده و در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پرطرفدار هستند.

در این مطلب نگاهی به مفهوم معاملات الگوریتمی خواهیم داشت.

مرور کلی معاملات الگوریتمی

در دنیای معاملات سنتی، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، شرکت‌های بیمه و سایر موسسات بزرگ در حال نبردی بی پایان با زمان، سرعت، حجم و قیمت هستند. میدان نبرد این موسسات NYSET، نزدک و سایر بازارهای بزرگ است و سربازهای آنها جعبه‌های سیاهی هستند که معاملات فرکانس بالا (HFT) را اجرا می‌کنند که یک نسخه پیشرفته تر از معاملات الگوریتمی محسوب می‌شود.

اما چرا بازارهای سنتی به جای معاملات الگوریتمی از HFT استفاده می‌کنند؟

ارزش بازار 44 تریلیون دلاری بازارهای سنتی نسبت به ارزش بازار 300 میلیارد دلاری بازار ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر است. در طی ساعات معاملاتی هزاران تراکنش کوچک در بورس‌های بزرگ اجرا می‌شود.

جای تعجب نیست که در چنین دنیای پررقابتی موسسات بزرگ که میلیون‌ها دلار در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنند به دنبال ابزارهای قدرتمندی باشند که باعث پیشی گرفتن آنها در بازار شود.

در بازار بورس سنتی هر یک میکروثانیه اهمیت زیادی دارد چون این بازارها چندان پرنوسان نیستند و فقط می‌توانید در بازه‌های زمانی کوتاه و با چند معامله کوچک کسب درآمد کنید.

ماشین‌های قدرتمند معاملاتی با حداقل تاخیر دیتا (بدون تاخیر زمانی) را اجرا می‌کنند و تعداد زیادی سفارش را با سرعت بالا در بازارهای مختلف ثبت می‌کنند.

اما در بازار تازه کار ارزهای دیجیتال حجم معاملات بسیار کمتر از بازار سنتی است در نتیجه نیاز چندانی به معاملات فرکانس بالا حس نمی شود.

اما چطور می‌توانیم از سایر فعالان بازار ارزهای دیجیتال پیشی بگیریم؟ برای پاسخ دادن به این سوال می‌توان از مفهوم معاملات الگوریتمی استفاده کرد که مفهومی نسبتاً عظیم‌تر و قدیمی تر از HFT است.

هنگام استفاده از یک نرم‌افزار خاص که به آن ربات algo trading (یا معامله الگوریتمی) هم گفته می‌شود، معامله گران می‌توانند از متغیرهای زمان، قیمت و حجم برای پردازش داده و پیشی گرفتن از سایر معامله گران استفاده کنند.

این رویکرد در تقابل با بازارهای سنتی است که در آن جعبه‌های سیاه با هم مقابله می‌کنند و انسان‌ها در این مقابله نقشی ندارند.

استراتژی‌های معاملات الگوریتمی

استراتژی‌های معاملات الگوریتمی ارزهای دیجیتال عموماً ریشه در بازارهای سنتی دارند.

برای هر کدام از استراتژی‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند، می‌توانید از یک نرم‌افزار معاملات الگوریتمی مجزا استفاده کنید.

در حوزه ارزهای دیجیتال این نرم‌افزارها معمولاً ربات‌هایی هستند که سریع تر از انسان‌ها عمل می‌کنند.

در بازارهای سنتی، شرکت‌های معاملاتی بزرگ مثل صندوق‌های پوششی و بانک‌های سرمایه گذاری اغلب نرم‌افزار خودشان را طراحی کرده و مراکز معاملاتی با دیتای ویژه و یک میز پشتیبانی دارند.

در ادامه طرز کار این الگوریتم‌ها در حوزه سنتی و همچنین ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

استراتژی‌های دنبال کردن روند

این روش هم برای بازار سنتی و هم حوزه ارزهای دیجیتال آسان ترین روش است چون شامل هیچ گونه پیش بینی بازاری نیست.

معاملات معمولاً بر اساس اندیکاتورهای تکنیکالی اجرا می‌شوند که می‌توانند پس از رسیدن به سطوحی خاص منجر به فعال شدن سفارش‌ها شوند.

مثلاً این ربات‌ها می‌توانند از میانگین متحرک 50 و 200 روزه، خط روند، الگوهای نمودار یا اندیکاتورهای مومنتوم استفاده کنند.

نکته‌ای که باید حین استفاده از این استراتژی در نظر داشته باشید این است که این استراتژی مبتنی بر تحلیل تکنیکال است و بهتر است برای استفاده از یک ربات کریپتو رباتی را انتخاب کنید که دارای اندیکاتورهای مطلوب باشد.

استراتژی آربیتراژ

استراتژی‌های آربیتراژ انواع مختلفی دارند از جمله آربیتراژ آماری، مثلثی، بین بازاری و بین دارایی‌ها.

همه این استراتژی‌ها در هر دو بازار مورد نظر ما قابل استفاده هستند اما با بازار بورس و آتی بهتر کار می‌کنند چون معمولاً تفاوت قیمت در چنین دارایی‌هایی بیشتر مشاهده می‌شود.

ربات‌های آربیتراژ امروزی نسبت به دوره قبل از سال 2017 کمتر موفق هستند چون در حال حاضر تفاوت قیمت در اکسچنج‌ها به اندازه قبل نیست و می‌توان توسط الگوریتم‌ها از تفاوت قیمت موجود در بازارهای ناکارآمد ارزهای دیجیتال استفاده کرد تا یک کوین با قیمت کمتر خریداری شده و همزمان با قیمت بالاتر فروخته شود.

برای دستیابی به سودهای چند برابری لازم است معاملات با سرعت بالایی اجرا شوند چون ممکن است تفاوت قیمت‌ها بیشتر از چند ثانیه دوام نداشته باشند و اینجاست که ربات آربیتراتژ کریپتو وارد عمل می‌شود.

بازارسازی یا بازار گردانی

اگر با مفهوم اسپرید آشنایی داشته باشید اطلاع دارید که این مفهوم متشکل از قیمت‌های درخواستی و پیشنهادی است.

معامله کردن بر اساس این استراتژی به شما کمک می‌کند تا از تفاوت بین قیمت‌های درخواستی و پیشنهادی به نفع خودتان استفاده کنید.

در بازارهای سنتی معمولاً این استراتژی توسط موسسات بزرگ پیاده سازی می‌شود در نتیجه اتوماسیون این استراتژی توسط کاربران معمولی تقریباً غیرممکن است.

اما در بازار کریپتو اجرای این استراتژی ممکن است. هدف این ربات‌ها فروش با بالاترین قیمت و در حداکثر تعداد دفعات ممکن است.

ربات بازار گردان هر روز اسپرید بازارها را بررسی می‌کند و سفارشاتی با قیمتی متفاوت با آنچه وجود دارد ثبت می‌کند – در نتیجه با این اقدام بازارسازی انجام می‌دهد.

جمع بندی

معاملات الگوریتمی یا algo trading معمولاً توسط معامله گران ارزهای دیجیتال برای دستیابی به برتری رقابتی نسبت به دیگران از نظر زمان، قیمت و حجم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بازارهای سنتی معاملات الگوریتمی بیشتر تبدیل به معاملات فرکانس بالا شده‌اند که سرعت گراتر هستند.

استراتژی‌های معاملات الگوریتمی مهم در بازار ارزهای دیجیتال شامل دنبال کردن روند بازار، آربیتراژ و بازار سازی هستند البته مدل‌های مختلف دیگری هم وجود دارند.

هنگام انتخاب یک ربات ارز دیجیتال برای خودتان باید به سطح تجربه خودتان از کار با اکسچنج‌های مختلف، تحلیل تکنیکال و معاملات توجه داشته باشید.