تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 07 آبان 1399 23:32

متوسط هزینه‌های دلاری DCA چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

متوسط هزینه‌های دلاری (DCA)، یک استراتژی سرمایه گذاری است که در آن شما متعهد می‌شوید صرف نظر از قیمت یک دارایی، طبق یک زمانبندی منظم، یک مبلغ دلاری (یا ریالی) خاص را برای آن سرمایه گذاری کنید.

در این مطلب به توضیح این مفهوم می‌پردازیم.

متوسط هزینه‌های دلاری در معاملات سنتی چیست؟

طبق توضیحات Investopedia متوسط هزینه‌های دلاری یک استراتژی سرمایه گذاری است که در آن سرمایه گذار مبلغ کل سرمایه گذاری را که قرار است در فواصل زمانی مشخص برای یک دارایی خاص انجام شود، تقسیم بندی می‌کند تا تاثیر نوسان قیمت‌ها بر خرید کلی را کاهش دهد.

اما این کار چه سودی دارد؟ آیا سرمایه گذاری یک مبلغ کلی به صورت یکجا به جای خرج کردن مبالغ کمتر به مرور زمان بهتر نیست؟

فرض کنیم که شما مایلید هر ماه صرف نظر از میزان ارزش سهام تسلا، هزار دلار برای سهام این شرکت سرمایه گذاری کنید.

وقتی قیمت‌ها کمتر باشد سهام بیشتری خریداری می‌شود و با افزایش قیمت‌ها سهام کمتری خریداری خواهد شد.

این روش باعث می‌شود که به صورت کلی سرمایه گذار به مرور زمان هزینه کمتری صرف خرید سهام مورد نظر کند.

برای مثال فرض کنید شخصی برای چهار ماه هر ماه هزار دلار سهام تسلا خریداری می‌کند. در ماه ژانویه ارزش هر سهام به 500 دلار کاهش پیدا می‌کند در نتیجه او 2 سهم خریداری می‌کند و مثلاً در ماه‌های فوریه، مارس و آوریل ارزش سهام 250 دلار است در نتیجه سرمایه گذار 4 سهم می‌خرد.

در مجموع این سرمایه گذار با 4 هزار دلار سرمایه گذاری 14 سهام خریداری کرده که میانگین قیمت آنها 285 دلار است. اگر او در ابتدا کل 4 هزار دلار را در ماه ژانویه سرمایه گذاری می‌کرد، می‌توانست 8 سهم به ارزش هر سهم 500 دلار خریداری کند.

ربات‌های کریپتو چه کمکی به استراتژی DCA می‌کنند

اگر با ربات‌های TradeSanta معامله می‌کنید احتمالاً اطلاع دارید که در این پلتفرم دو نوع ربات DCA وجود که شامل ربات‌های short و long هستند. هر دو ربات از روش میانگین گیری استفاده می‌کنند تا درآمد سرمایه گذاران را افزایش داده و خسارت را کاهش دهند.

در ادامه طرز کار این ربات‌ها را بررسی می‌کنیم.

فرض کنید که شما یک ربات long ایجاد می‌کنید یعنی قصد خرید بیت‌کوین را دارید تا بعد آن را با قیمت بالاتر بفروشید. ارزش واقعی این کوین 10 هزار دلار است بنابراین می‌توانید با این قیمت 1 کوین بخرید. همچنین شما سود هدف را 20 درصد تنظیم می‌کنید یعنی شما می‌خواهید برای بستن قرارداد با سود، قیمت این کوین به 12 هزار دلار برسد اما به جای افزایش قیمت، این کوین روندی نزولی را طی می‌کند و به 9 هزار، 8 هزار و سپس 6 هزار دلار می‌رسد.

سوال اینجاست که آیا سفارش شما اجرا می‌شود؟ مسلماً خیر چون قیمت هیچ وقت به 12 هزار دلار نرسیده است.

اما می‌توانید با تنظیم سه سفارش اضافه (extra order) برای ربات، سود هدف خودتان را میانگین کنید و سرمایه گذاری را طی یک بازه زمانی طولانی تر انجام بدهید ولی باز هم به سود برسید.

در این مثال به محض کاهش قیمت به 9 هزار دلار، ربات سفارش خرید را اجرا می‌کند، مثلاً برای همان یک عدد بیت‌کوین.

اولین سفارش از سه سفارش اضافه به این صورت اجرا می‌شود. بعد از جمع کردن دو قیمت یعنی 10 هزار و 9 هزار دلار، ما 19 هزار دلار سرمایه گذاری کردیم یعنی سود هدف 20 درصدی ما 3800 دلار است.

بعد از اجرای اولین سفارش اضافه، ربات سعی می‌کند 2 بیت‌کوین را به قیمت 22800 دلار یا هر یک 11400 دلار بفروشد.

اما فرض کنید که قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند و هیچ کس تمایلی به خرید آن طبق قیمت سودآوری شما ندارد. وقتی قیمت بیت‌کوین به سطح 8 هزار دلار برسد، یک بیت‌کوین دیگر می‌خرید و حالا 27 هزار دلار سرمایه گذاری کردید در نتیجه حد سود مورد هدف شما 5400 دلار خواهد بود. پس ربات DCA سعی می‌کند هر سه کوین شما را با قیمت 32400 دلار یا هر کدام 10800 دلار بفروشد.

در مجموع استراتژی میانگین هزینه‌های دلاری با ربات‌های کریپتو به این صورت کار می‌کند و به جای خرید سه بیت‌کوین به قیمت هر کدام 10 هزار دلار شما به طور میانگین برای هر بیت‌کوین 9 هزار دلار پرداخت کردید و به این ترتیب سود کردید.

نتیجه‌گیری

به گفته John C. Bogle سرمایه گذار مشهور، استراتژی DCA در صورتی که پولتان را طی 4 چهار سال خرج کرده و هر 5 سال یکبار استراتژی خودتان را ارزیابی مجدد کنید، می‌تواند بهره وری خیلی خوبی داشته باشد.

اما در دنیای ارزهای دیجیتال هم می‌توان از این استراتژی برای اتوماسیون فرایندهای معاملاتی استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که این ربات‌ها فقط قادر به پیاده سازی دانش و تجربیات شما هستند و ابزاری جادویی نیستند که بتوانند بدون صرف وقت و تلاش برای درک طرز کار استراتژی متوسط هزینه‌های دلاری، شما را به سود برسانند.