تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 07 آبان 1399 20:10

HFT چیست و چه جایگاهی در بازار ارزهای دیجیتال دارد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

یکی از پرسش‌های متداول تمام طرفداران ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر این است که آیا موسسات و شرکت‌های سرمایه گذاری به زودی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه سرازیر می‌کنند یا خیر که این موضوع ارتباط نزدیکی با معاملات فرکانس بالا یا معاملات متعدد (HTF) دارد.

معاملات فرکانس بالا در بازارهای سنتی

در دنیای بازارهای سنتی، نبرد بین موسسات بیشتر از هر چیزی بر سر زمان، سرعت، حجم معاملات و قیمت است. در آمریکا دو سوم معاملات به صورت خودکار انجام می‌شوند.

برای معاملاتی با حجم بالا، سرعت پردازش داده‌ها نقشی کلیدی در سودآوری دارد. هر چه سریع تر سفارشتان را ثبت کنید، این سفارش زودتر اجرا می‌شود. به همین دلیل معاملات با فرکانس بالا – نوعی معامله الگوریتمی که سرعت در آنها اهمیت زیادی دارد – بین شرکت‌های بزرگی که معاملات عظیمی انجام داده و با یکدیگر در رقابت هستند، محبوبیت زیادی دارند.

اما آیا امکان اجرای معاملات فرکانس بالا در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

در حال حاضر بیش از 150 صندوق پوششی در بازار ارزهای دیجیتال سفارش ثبت می‌کنند و شرکت‌های سرمایه گذاری مختلف دیگر هم در حال ورود به این بازار هستند.

معاملات فرکانس بالا در بازار ارزهای دیجیتال

برای درک اینکه به زودی مفهوم فرکانس بالا تبدیل به یکی از واقعیت‌های مهم بازار ارزهای دیجیتال می‌شود، لازم است نگاهی به الگوهای رفتاری صندوق‌های پوشش ریسک و ادارات خانوادگی یا سرمایه گذاران سازمانی داشته باشیم.

وقتی شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ وارد این بازار شوند، درصد معاملات فرکانس بالا در این بازار هم افزایش پیدا خواهد کرد.

اما در حال حاضر ارزهای دیجیتال تازه شروع به جلب توجه شرکت‌های سرمایه گذاری کرده اند و این موضوع چند دلیل مهم دارد.

اول از همه هنوز سطح اعتماد نسبت به ارزهای دیجیتال به اندازه کافی نیست. در بازارهای سنتی HFT شاخصی مشخص و واضح از میزان تقاضای بالا و اعتماد نسبت به دارایی‌های معمولی است.

وقتی ارزهای دیجیتال با سایر روش‌های سرمایه گذاری از جمله ارز فیات و بورس برابر شوند، استراتژی‌های فرکانس بالا هم به این بازار سرازیر خواهند شد. اما هنوز این سطح اعتماد نسبت به ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

کند بودن پیاده سازی HFT در بازار ارزهای دیجیتال یک دلیل دیگر هم دارد که منشا آن هم به مورد اول برمی گردد.

حجم معاملات بازار ارزهای دیجیتال به اندازه کافی زیاد نیست. در واقع برای اجرای سفارش باید کمی قیمت را افزایش دهید چون معامله ارزهای دیجیتال (مثل بیت‌کوین) بین سرمایه گذاران شخصی محبوبیت زیادی دارد نیازی نیست که سازمان‌ها امکانات HFT را به صورت انبوه خریداری کنند تا از رقبا پیشی بگیرند.

هر چند بعضی از معامله گران شخصی از ربات معاملاتی استفاده می‌کنند اما سطح اتوماسیون در بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای سنتی قابل مقایسه نیست.

با این وجود این عرصه دائماً در حال رشد و پیشرفت است و چندین اکسچنج ارز دیجیتال به این ایده جذب شده اند از جمله Xena، Huobi، Gemini و ErisX.

در ادامه نگاهی دقیق تر به این مفهوم خواهیم داشت.

مزایای استفاده از HFT

همانطور که پیش از این توضیح دادیم، مهم ترین مزیت استفاده از جعبه سیاه HFT سرعت آن است. هیچ انسانی هر چقدر هم که پیشرفته باشد قادر نیست به سرعت الگوریتم‌های قدرتمندی که به صورت یک پکیج در چندین جعبه سیاه ادغام شده اند عمل کند. بخصوص اگر از نظر فیزیکی نزدیک اکسچنج‌هایی قرار گرفته باشند که در آنها معامله می‌کنید. به چنین سرویس‌هایی co-location یا اشتراک فضا گفته می‌شود.

نرم‌افزار HFT می‌تواند تبدیل به یک ابزار پیچیده شده و نسبت به سایر فعالان بازار برای شما برتری ایجاد کند. می‌توانید با اجرای سفارش‌ها در ظرف چند میلی یا میکروثانیه حتی از کوچکترین نوسانات بازار به نفع خودتان استفاده کنید.

از آنجایی که الگوریتم‌ها می‌توانند چندین بازار و اکسچنج را به صورت همزمان اسکن کنند، فرصت‌های بیشتری برای معامله، آربیتراژ و بازارسازی فراهم می‌کنند.

طرفداران HFT اصرار دارند که این رویکرد با افزایش سطح رقابت و تراز کردن قیمت‌ها منجر به افزایش کارایی بازار می‌شود.

معایب استفاده از HFT

HFT نقشی مهم انقلابی در فرایند حذف انسان‌ها از بازارهای سنتی دارد. این شرایط برای معامله گران شخصی مطلوب نیست چون در این حالت قادر به رقابت با موسساتی که کل فرایندهای خودشان را به صورت صددرصد اتوماسیون می‌کنند، نیستند.

به غیر از تاثیرات این رویکرد بر معامله گران شخصی، خطر بعدی اتوماسیون فرایندهای معاملاتی این است که شوک‌های ایجاد شده توسط آن می‌تواند به کل اقتصاد جهانی سرایت پیدا کند.

در سال 2010 رویدادی موسوم به Flash Crash یا سقوط ناگهانی ارزش اوراق بهادار در بازارهای بورس الکترونیک رخ داد که باعث شد شاخص ترکیبی نزدک و S&P 500 به کمتر از سطح معمول افت کنند. میانگین صنعتی داو جونز هم دومین سقوط مهم خود در یک روز را تجربه کرد و الگوریتم‌های HFT منجر به Sell-off (فروش دسته جمعی و ناگهانی با قیمت پایین) شدید شدند تا معامله گران را از این بی ثباتی بازار دور کنند.

این بحران حدود 36 دقیقه زمان برد و باعث شد میانگین صنعتی داو جونز در عرض 10 دقیقه بیش از هزار واحد کاهش پیدا کند که دومین سقوط بزرگ در تاریخ محسوب می‌شود. به گفته Investopedia "در اولین لحظات، بیش از 200 هزار معامله اوراق بهادار با قیمت‌هایی در حد 60 درصد کمتر از قیمت واقعی انجام شدند و بعضی معاملات با قیمت‌های عجیب از چند پنی تا 100 هزار دلار اجرا شدند."

خلاصه

امیدواریم که حالا با HFT آشنا شده باشید و اینکه در دنیای ارزهای دیجیتال HFT صرفاً یک پیاده سازی فنی نیست بلکه بیشتر شاخصی است که واقعیت موجود در بازار امروز را تعریف می‌کند.

هنوز سرمایه گذاران سازمانی علاقه زیادی به دارایی‌های غیرسنتی ندارند و منتظر هستند تا ابتدا شرکت‌های بزرگ تر به این بازار وارد شوند. وقتی چنین اتفاقی رخ بدهد، احتمالاً راهکارهای HFT زیادی وارد بازار می‌شوند اما در حال حاضر هنوز به این مرحله نرسیدیم.