تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 07 آبان 1399 23:47

اسکرینر screener ارز دیجیتال چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

در مواقعی که دچار استرس شده و مطمئن نیستید که معامله شما به سمت مطلوب حرکت خواهد کرد یا خیر، می‌توانید از اسکرینر (یا ابزار غربالگری) ارزهای دیجیتال استفاده کنید. این ابزار تمام اطلاعات لازم درباره ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد از جمله عملکرد کلی در بازه‌های زمانی مختلف، داده‌های اسیلاتور[1] یا نوسان سنج‌ها و یک مرور اجمالی بر آخرین قیمت‌ها، بیشترین و کمترین نرخ‌ها، حجم معاملات و رتبه‌ها.

می‌توان مهم ترین کاربرد اسکرینتر ارز دیجیتال را قابلیت فیلتر آن دانست که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای مختلف را بر اساس معیارهایی که تعیین می‌کنند، ردیابی و نظارت کنند.

به عنوان مثال اگر به دنبال بیشترین سود هستید، از فیلتر top gainer استفاده کنید و آن را برای بازه‌های زمانی یک، سه، شش ماهه یا هر بازه زمانی دیگری اعمال کنید. باز هم برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید روی اسیلاتور محبوب خودتان کلیک کرده و تصویری جامع از سیگنال‌های خرید یا فروش به دست آورید.

در ادامه نگاهی دقیق تر و کامل تر به این موضوع خواهیم داشت.

چه اسکرینرهایی در بازار وجود دارند؟

وقتی اسکرینر ارز دیجیتال را در گوگل جستجو کنید معمولاً به چند سرویس خاص برخورد می‌کنید مثل TradingView Crypto Screener، BitScreener یا Weiss Crypto Ratings.

TradingView بین معامله گران محبوبیت زیادی دارد؛ BitScreener بیش از 2 هزار کوین مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد و Weiss Crypto Ratings یک موسسه شناخته شده است که طی 30 سال اخیر در زمینه رتبه بندی‌ها اعتبار و شهرت خوبی کسب کرده است.

اسکرینر ارز دیجیتال TradingView

اسکرینر ارز دیجیتال TradingView یکی از اسکرینرهای ارائه شده در وبسایت TradingView است و به جز آن اسکرینرهایی مثل Forex Screener و Stock Screener هم در این سایت وجود دارد.

به پنل بالای جفت ارزهای لیست شده، میز کنترل گفته می‌شود که به شما برای پیدا کردن اطلاعاتی که در جستجوی آن هستید کمک می‌کند مثل بررسی اجمالی، عملکرد، اسیلاتورها، بازه زمانی، هشدارها، اسکرینرهای عمومی و فیلترهایی که می‌توانید اعمال کنید.

منبع تصویر – TradingView

فرض کنیم که شما بیت‌کوین (BTC) دارید و قصد دارید اتر (ETH) بخرید؛ این یعنی جفت ارز شما ETHBTC است.

اگر روی Overview کلیک کنید، اطلاعات مربوط به تغییر قیمت‌های اتر از جمله جدیدترین نرخ‌ها در یک اکسچنج خاص؛ تغییر قیمت آن بر حسب درصد یا بر اساس یک ارز پایه در روز، هفته یا ماه گذشته؛ بیشترین و کمترین نرخ آن؛ حجم معاملات و رتبه‌های آن را مشاهده می‌کنید. این نتایج در اصل حاصل تحلیل‌های تکنیکالی است که انجام می‌شود.

در تصویر زیر نتیجه کلیک روی Performance را مشاهده می‌کنید.

منبع تصویر – TradingView

تب Performance از TradingView Crypto Screener به شما کمک می‌کند تا نگاهی به تصویر و وضعیت کلی داشته باشید. بعد از تغییر بازه زمانی و انتخاب بازه مورد نظرتان، می‌توانید درباره تغییر قیمت‌ها در آن بازه خاص اطلاعات کسب کنید. برای راحتی شما، کنار این اعداد داده‌های مربوط به سایر بازه‌های زمانی هم نمایش داده می‌شود.

در اینجا هم می‌توانید فیلترها را تغییر دهید و فیلترهایی مثل overbought (بیش خرید)، oversold (بیش فروش)، all-time low (کمترین قیمت تا آن روز) و انواع فیلترهای دیگر را اضافه کنید.

اگر روی Oscillators کلیک کرده و صفحه را اسکرول کنید، چنین تصویری را مشاهده خواهید کرد:

منبع تصویر – TradingView

در واقع این یک جدول با اسیلاتورهایی است که شرایط مختلف بازار را نشان داده و مشخص می‌کند که آیا باید خرید (B) انجام بدهید یا فروش (S). حرف N اول کلمه Neutral به معنای خنثی است.

لازم به ذکر است که ممکن است این توصیه‌ها با توجه به بازه زمانی انتخاب شده تغییر کنند. بسته به سبک معاملاتی خودتان می‌توانید با فیلترها و بازه‌های زمانی مختلف کار کنید.

BitScreener 

این اسکرینر خاص اینترفیسی بسیار متفاوت با مورد قبلی دارد و در هر خط اطلاعات کمتری نمایش می‌دهد اما اطلاعاتی خاص ارائه می‌کند که کلاینت TradingView آن را نمایش نمی‌دهد.

منبع تصویر – BitScreener

BitScreener کمتر حالت "معامله گرا" دارد اما به شما برای پیدا کردن پروژه‌هایی با ویژگی‌های بسیار خاص که می‌توانند بسیار مفید باشند، کمک می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید یک بخش خاص، یک الگوریتم یا یک مبلغ ICO را جستجو کنید – که امکان انجام چنین کاری با کلاینت TradingView وجود ندارد.

درباره امکانات معاملاتی می‌توانید یک نمودار قیمت 7 روزه داشته باشید و فیلترهای مختلف آن مثل عملکرد در یک ساعت، یک روز، یک هفته یا یک ماه اخیر را تنظیم کنید.

وقتی روی تب Big chart کلیک کنید، به نمودارهای بیشتری دسترسی دارید که می‌توانید آنها را با هم مقایسه کنید و بازه‌های زمانی را در آنها تنظیم کنید.

منبع تصویر – BitScreener

هر چند تعداد اسیلاتورهای BitScreener به اندازه کلاینت TradingView نیست اما به شما امکان می‌دهد تا نگاهی اجمالی و کلی بر شرایط بازار کریپتو داشته باشید.

Weiss Crypto Ratings

قابلیت اصلی Weiss Crypto Ratings امتیازهایی است که بر اساس مطالعاتی که انجام می‌دهد به کوین‌های مختلف می‌دهد.

منبع تصویر – Weiss Crypto Ratings

در اصل دو رتبه بدون نیاز به پرداخت هزینه نمایش داده می‌شود که شامل رتبه مربوط به میزان پذیرش تکنولوژی و رتبه ریسک – بازده هستند. این رتبه‌ها از A تا C و تا U هستند و برای افرادی که قصد خرید ارز دیجیتال و نگه داشتن آن برای مدتی طولانی را دارند، مفید هستند.

اینترفیسی که می‌توانید به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه به آن دسترسی پیدا کنید متشکل از آخرین قیمت‌ها، ارزش بازار ارزهای دیجیتال و تاریخچه قیمت 7 روزه در قالب یک نمودار است اما اگر قصد اضافه کردن فیلترهای دیگری مثل هشدارهای خاص برای بعضی رتبه‌ها، بررسی کامل کوین‌ها و غیره هستید، باید مشترک این سرویس شوید.

اما علاوه بر این موارد پایه یک قابلیت رایگان تحت عنوان Weiss Crypto Ratings هم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن کوین‌ها را بر حسب ریسک و بازده سرمایه گذاری، میزان پذیرش، ارزش بازار، رتبه‌ها و تکنولوژی مرتب کنید.

خلاصه

همانطور که حالا متوجه شدید اسکرینرهای ارز دیجیتال در هر پلتفرمی متفاوت هستند اما یک ویژگی مشترک بین همه آنها هست، اینکه تمام آنها اطلاعات را به صورت خلاصه نمایش می‌دهند.

TradingView جامع ترین و "معامله گرا"ترین داده‌ها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. BitScreener پر از فیلترهای مختلف است که به شما برای پیدا کردن پروژه‌های جذاب کمک می‌کنند و Weiss Crypto Ratings هم دیدگاه‌های کارشناسانه خود را که طی سه دهه اخیر امتحانشان را پس داده اند، به فروش گذاشته است.

 

[1]  اسیلاتور (به انگلیسی: Oscillator (technical analysis)) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که در طول زمان بالا و پایین یک خط مرکزی و بین ۲ حد بالایی و پایینی نوسان می‌کند. از اسیلاتورها برای تعیین سطوح بیش خرید و بیش فروش استفاده می‌شود.