تحلیل تکنیکال و ترید

جمعه, 09 آبان 1399 23:39

آشنایی با ربات آربیتراژ Arbitrage

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

شاید شما هم نام ربات آربیتراژ را شنیده باشید. به طور خلاصه این ربات به شما کمک می‌کند تا اختلاف قیمت‌ها را شناسایی کنید، اما دقیقا کجا و به چه صورت؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آربیتراژ چیست؟

برای درک هر چه بیشتر این مطلب ابتدا باید با مفهوم آربیتراژ آشنا شوید. آربیتراژ انواع مختلفی دارد اما منشا آن به بازار بورس سنتی برمی گردد و دلیل شکل گیری آن اختلاف قیمت در بازارهای مختلف است.

آربیتراژ یعنی خرید یک دارایی در یک بازار خاص و فروش آن در بازاری دیگر برای سود بردن از اختلاف قیمت آن دارایی در بازارهای مختلف یا در اشکال مختلف.

به عنوان مثال هنگام انجام آربیتراژ در بازار قراردادهای آتی سهام، می‌توانید یک سهام را با پول نقد بخرید و در بازار آتی بفروشید. تفاوت قیمت می‌تواند تبدیل به معامله‌ای بدون ریسک شود.

با توجه به تفاوت بازار ارزهای دیجیتال با بازار سنتی، این بازار برای پیاده سازی معاملات آربیتراژ بسیار مناسب است. در این مطلب به تکنیک‌های آربیتراژی می‌پردازیم که در بازار ارزهای دیجیتال متداول تر هستند یعنی آربیتراژ بین اکسچنجی و آربیتراتژ بین دارایی‌ها.

ربات‌های آربیتراژ

ربات‌های آربیتراژ بین اکسچنجی

آربیتراژ بین اکسچنجی نوعی معامله آربیتراژ است که در آن بات شما از اختلاف قیمت در اکسچنج‌های مختلف استفاده می‌کند.

این یعنی بات آربیتراژ ارز دیجیتال را با قیمت بالا در یک اکسچنج فروخته و با قیمت پایین در اکسچنجی دیگر می‌خرد و همزمان دو سفارش را اجرا می‌کند.

طرز کار این آربیتراژ کاملاً ساده و مشخص است یا حداقل چند سال پیش وقتی قیمت ارزهای دیجیتال در اکسچنج‌های مختلف تنوع زیادی داشت، ساده بود.

این روزها پیدا کردن فرصت این نوع آربیتراژ به صورت دستی سخت است چون میزان اسپرید (یا اختلاف قیمت‌ها) بسیار کمتر شده در نتیجه اینجاست که بات‌های کریپتو وارد عمل می‌شوند.

به عنوان مثال در زمان نوشتن این مقاله، ربات شما می‌تواند در Bitfinex یک بیت کوین را به قیمت 6876 دلار بخرد و در Kraken به قیمت 6881 دلار بفروشد. هنگام استفاده از ربات‌های آربیتراژ باید توجه داشته باشید که این ربات‌ها کارمزد اکسچنج را هم در نظر می‌گیرند.

در نهایت این سود چندان قابل توجه نیست. خیلی از قراردادهای کوچکی که ربات‌های ارز دیجیتال اجرا می‌کردند می‌توانستند منجر به درآمد بیشتری شوند اما همانطور که قبلاً اشاره شد این روزها پیدا کردن فرصت بسیار سخت تر از قبل شده است.

ربات‌های آربیتراژ مثلثی

آربیتراتژ مثلی یا بین دارایی یک نوع آربیتراژ است که در آن ربات، اختلاف قیمت‌ها در یک اکسچنج را بررسی می‌کند.

در واقع این استراتژی از این واقعیت که ممکن است قیمت یک دارایی بر حسب جفت ارزهای مختلف متفاوت باشد استفاده می‌کند و شما هم می‌توانید از آن سود ببرید.

مثالی را در نظر بگیرید که در آن شما قصد خرید اتر (ETH) را دارید. ربات معاملاتی شما چطور این کار را انجام می‌دهد؟

فرض کنیم که شما در Bitfinex معامله انجام می‌دهید. اول این ربات یک نوع ارز دیگر مثل لئو را با اتر شما خریداری می‌کند. بعد با لئوی خریداری شده یک پوزیشن دیگر مثلاً EOS خریداری می‌کند و بعد از آن دوباره اتر خریداری می‌کند.

شاید این سود چندان چشمگیر به نظر نرسد اما بستن چند قرارداد کوچک این چنینی با ربات آربیتراژ مثلثی می‌تواند شما را به سود مطلوب برساند.

این کار سخت و خسته کننده است و اگر آن را به صورت دستی اجرا کنید ممکن است تحلیل جفت ارزهای مختلف و پیدا کردن اختلاف آنها چندین میلیون سال زمان ببرد.

جمع بندی

آربیتراتژ یک استراتژی معاملاتی است که منشا پیدایش آن بازارهای سنتی بوده و از ناکارآمدی بازار استفاده می‌کند. به همین دلیل بازار ارزهای دیجیتال برای ربات‌های آربیتراز بسیار مناسب است.

دو نوع ربات آربیتراتژ در بازارهای ارز دیجیتال متداول هستند: ربات آربیتراژ بین اکسچنجی که اختلاف قیمت در اکسچنج‌های مختلف را بررسی می‌کند و ربات آربیتراژ بین دارایی‌ها که اختلاف قیمت یک دارایی خاص را در یک اکسچنج بررسی و از آن استفاده می‌کند.

این ربات‌ها هم مزایا و معایب خاص خود را دارند اما باید در نظر داشته باشید که این روزها پیدا کردن فرصت‌های آربیتراژ نسبت به چند سال قبل بسیار سخت تر است.