تحلیل تکنیکال و ترید

جمعه, 09 آبان 1399 23:53

آشنایی با الگوی اسپینینگ تاپ Spinning Top

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آیا الگوی خاصی وجود دارد که بتواند درباره مسیر حرکت احتمالی قیمت‌ها به ما اطلاعات بدهد؟ پاسخ این سوال مثبت است و این الگو اسپینینگ تاپ نام دارد. در این مطلب به توضیح اسپینینگ تاپ می‌پردازیم و اینکه کجا می‌توانید آن را پیدا کنید.

اسپینینگ تاپ چه زمانی رخ می‌دهد؟

اگر تجربه قابل توجهی در بازار سنتی و بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، در جریان هستید که گاهی اوقات در انتهای یک بازه زمانی معاملاتی نه خریداران و نه فروشندگان هیچ کدام دست بالا را ندارند. این لحظات دودلی و تردید یعنی در بازه زمانی معاملات عده‌ای (اصطلاحاً bull‌ها یا گاوها) ارزش دارایی را به سمت بالا حرکت داده و گروه مقابل (bearها یا خرس‌ها) آن را به سمت پایین حرکت می‌دادند.

در نتیجه، در انتهای بازه زمانی معاملات، آخرین قیمت معامله (closing price) بسیار نزدیک به اولین قیمت روز خواهد بود. در چنین مواقعی که اطلاع ندارید روند حرکت بازار به چه صورت خواهد بود و منتظر نشانه‌ای برای تایید هستید، اسپینینگ تاپ‌ها دائماً در نمودارهای مختلف نمایان می‌شوند که می‌توانند حاکی از معکوس شدن روند حرکت قیمت‌ها باشند. معمولاً این اتفاق یا در بالا و یا در پایین یک نمودار رخ می‌دهد.

اسپینینگ تاپ به چه معناست؟

اگر این الگو در پایین نمودار مشاهده شود شاید به این معنا باشد که خرس‌ها در حال از دست دادن کنترل هستند و بالعکس؛ وقتی این الگو در بالای نمودار مشاهده شود می‌تواند نشان دهنده تغییر در روند صعودی باشد.

آیا تشخیص اسپینینگ تاپ در نمودار کار ساده‌ای است؟

پاسخ این سوال مثبت است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بدنه کوتاه کندل‌ها به صورت عمودی در مرکز قرار گرفته و کوچک است. دلیل این موضوع کم بودن فاصله بین قیمت‌های باز و بسته شدن بازار است.

همانطور که مشاهده می‌کنید اسپینینگ تاپ‌ها متقارن هستند و سایه‌های کوتاه تری با طول متقارن دارند.

وقتی سرنوشت خودتان را به این الگوی ساده اما جالب گره می‌زنید فراموش نکنید که این الگو هم مثل هر الگوی کندل استیک دیگری نیاز به تایید دارد و در مجموع استفاده از آن به همراه سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال مثل Parabolic SAR و MACD بهتر است.

آیا اسپینینگ تاپ همان دوجی است؟

پاسخ این سوال منفی است. دوجی بدنه کوچک و سایه‌های بالا و پایین طولانی دارد که دلیل آن برابر بودن قیمت باز و بسته شدن بازار شدن بازار است. اما هر دوی این الگوها نشان دهنده تردید معامله گران درباره حرکت بعدی قیمت‌ها هستند.

Source: TradingView LTC/ BTC

محدودیت‌های اسپینینگ تاپ‌ها

هر چند که اسپینینگ تاپ‌ها برای پیش بینی معکوس شدن روند حرکت بازار طراحی شده بودند اما همیشه این طور نیست و نیاز به تایید دارند البته گاهی اوقات این تایید تضمینی برای حرکت قیمت در یک جهت خاص نیست.

اگر قصد استفاده از اسپینینگ تاپ را دارید باید سایر الگوهای کندل استیک را هم در نظر داشته باشید و از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال و استراتژی‌های معاملاتی هم استفاده کنید.

نکات کلیدی

درست همانطور که بعد از هر شبی روزی است، نام TradeSanta هم به ناچار با بات‌های معاملاتی همراه شده و معامله گران حرفه‌ای دانش و اطلاعات مربوط به الگوهای مختلف را در سبد تجهزاتشان دارند.

اسپینینگ تاپ‌ها در لحظات تردید و دودولی معامله گران رخ می‌دهند و در نمودارهایی نمایان می‌شوند که نه فروشنده‌ها و نه خریداران در انتهای یک بازه زمانی معاملاتی دست بالا را ندارند. در نتیجه قیمت بسته شدن نزدیک قیمت باز شدن بازار خواهد بود.

این الگو متقارن است و سایه‌های بالا و پایین آن طول برابری داشته و بدنه کوتاهی دارد.

بسته به چگونگی تنظیم پوزیشن ممکن است اسپینینگ تاپ‌ها به این معنا باشند که خرس‌ها یا گاوها در حال از دست دادن کنترل هستند اما معکوس شدن این روند نیاز به تایید دارد؛ هر چند این تایید همیشه به آن معنا نیست که قیمت‌ها تغییر خواهند کرد.

به همین علت است که اسپینینگ تاپ‌ها با سایر ابزارهای تحلیلی مثل MACD و Parabolic SAR استفاده می‌شوند.

هر چند اسپینینگ تاپ‌ها تا حدودی شبیه دوجی هستند که دوجی هم به نوعی نشان دهنده تردید و دودلی سرمایه گذاران است اما دوجی‌ها از نظر شکل کمی متفاوت هستند و در این الگوها تفاوتی بین قیمت باز و بسته شدن وجود ندارد.