تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 13 آبان 1399 01:00

سفارش بازار Market Order چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سفارش بازار چیست؟

سفارش بازار سفارشی برای خرید یا فروش سریع با بهترین قیمت فعلی است. در این روش نقدینگی باید بلافاصله تامین شود یعنی این روش بر اساس سفارشات محدودی که قبلاً در دفتر سفارش ثبت شده اند اجرا می‌شود.

بر خلاف سفارشات محدود که در دفتر سفارش ثبت می‌شوند، سفارشات بازار بلافاصله با قیمت فعلی بازار اجرا می‌شوند یعنی شما کارمزد سفارش بردار (market taker) را پرداخت می‌کنید.

نحوه استفاده

فرض کنید که شما قصد ایجاد یک سفارش بازار برای خرید 2 BNB را دارید. بعد از لاگین به حساب بایننس خودتان بازار BNB مورد نظرتان (مثل BNB/USDT) را انتخاب کرده و وارد صفحه معامله شوید. سپس تب سفارش بازار را انتخاب کرده، مبلغ را روی 2 BNB تنظیم کرده و روی دکمه Buy BNB کلیک کنید.

بعد از آن پیام تایید را مشاهده می‌کنید و سفارش بازار شما اجرا می‌شود.

از آنجایی که سفارشات بازار بلافاصله اجرا می‌شوند، خرید بازار شما با ارزان ترین سفارش محدود موجود در دفتر سفارشات منطبق می‌شود که در این مثال 2 BNB با قیمت هر کدام 5.2052 USDT است.

 

اما تصور کنید که شما قصد خرید 500 BNB با قیمت فعلی بازار را دارید. ارزان ترین سفارش فروش محدود موجود برای تطبیق با کل سفارش خرید شما کافی نیست در نتیجه سفارش شما به صورت خودکار با سفارشات محدود بعدی منطبق می‌شود و این کار ادامه پیدا می‌کند تا وقتی سفارش تکمیل شود. به این روش، روش slippage یا لغزشی گفته می‌شود و به همین دلیل شما باید کارمزد و قیمت بالاتری را پرداخت کنید (چون به عنوان سفارش بردار عمل می‌کنید).

چه زمانی از این گزینه استفاده کنید؟ سفارشات بازار برای مواقعی مفید هستند که در آنها اجرا سفارش شما مهم تر از دستیابی به یک قیمت خاص است. این یعنی شما فقط باید در صورتی از این سفارشات استفاده کنید که مایل به پرداخت هزینه بالاتر و کارمزد مربوط به slippage باشید. به عبارت دیگر فقط در صورتی که عجله دارید از این روش استفاده کنید.

گاهی اوقات ممکن است در برخی شرایط نیاز به خرید یا فروش در اسرع وقت داشته باشید. بنابراین اگر در چنین شرایطی قرار داشتید می‌توانید از این سفارشات استفاده کنید.

اما اگر تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده و از بیت کوین برای خرید آلت کوین‌ها استفاده می‌کنید، از سفارشات بازار اجتناب کنید چون شما بیشتر از آنچه که باید، هزینه پرداخت می‌کنید. در این حالت باید از سفارش محدود استفاده کنید.