تحلیل تکنیکال و ترید

جمعه, 16 آبان 1399 23:29

راهنمای معاملات مارجین بایننس

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

آموزش نحوه باز کردن حساب معاملات مارجین (Margin Trading) در بایننس

بعد از لاگین به حساب بایننس ماوس را به گوشه سمت راست بالای صفحه هدایت کرده و روی آیکن پروفایل ببرید. در این قسمت دو حرف اول ایمیل آدرس شما درج شده که برای هر اکانتی متفاوت است. وقتی منو باز شد برای رفتن به داشبورد حسابتان روی ایمیل کلیک کنید.

حالا در داشبورد اکانتتان قرار دارید. می‌توانید از این صفحه موجودی حساب خودتان را مشاهده کنید. در قسمت Balance Details برای شروع فرایند باز شدن حساب معاملات مارجین در بایننس روی Margin کلیک کنید. حالا باید مراحل شناسایی مشتری را طی کرده و اطمینان حاصل کنید که کشورتان در لیست سیاه نباشد. انجام این کار برای فعال کردن مکانیزم 2FA الزامی است

 

 

لطفا توافقنامه حساب مارجین را با دقت مطالعه کنید. اگر شرایط و ضوابط را درک کرده و با آنها موافق هستید روی گزینه I understand کلیک کنید.

نحوه انتقال وجوه

بعد از فعال کردن حساب مارجین می‌توانید دارایی‌ها را از والت معمولی بایننس به والت معاملات مارجین انتقال دهید. برای انجام این کار روی تب Wallet کلیک کرده، Margin را انتخاب و روی دکمه Transfer در سمت راست صفحه کلیککنید.

 

حالا کوینی که قصد انتقال آن را دارید انتخاب کنید. در این مثال ما از BNB استفاده می‌کنیم.

مبلغی که قصد جابجایی آن از حساب اکسچینج به مارجین را دارید انتخاب و روی Confirm transfer کلیک کنید.

نحوه قرض گرفتن

پس از انتقال کوین‌های BNB به والت مارجین می‌توانید از این کوین‌ها به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن وجوه استفاده کنید. والت مارجین شما مبلغی که می‌توانید قرض کنید را به نسبت ثابت 5 به 1 (5 برابر) مشخص می‌کند. پس مثلاً اگر 1 بیت کوین داشته باشید، می‌توانید 4 بیت کوین دیگر قرض بگیرید. ما در این مثال 0.02 بیت کوین قرض می‌گیریم.

بعد از انتخاب کوینی که قصد قرض گرفتن آن را دارید روی Confirm borrow کلیک کنید.

حالا بیت کوین قرض شده به حساب مارجین شما اضافه می‌شود و می‌توانید وجوه قرض شده را معامله کنید در حالیکه 0.02 بیت کوین بدهی خواهید داشت بعلاوه‌ی نرخ بهره. نرخ بهره هر ساعت یک بار بروزرسانی می‌شود. می‌توانید جفت‌های معاملاتی در دسترس به همراه نرخ بهره آنها را در این صفحه مشاهده کنید.

می توانید با رفتن به صفحه Wallet Balance و انتخاب تب Margin وضعیت فعلی اکانت مارجین خودتان را مشاهده کنید.

سطح مارجین

سمت راست صفحه سطح مارجین را مشاهده می‌کنید که میزان ریسک را بر اساس میزان مبالغ قرض شده (Total Debt) و موجودی وثیقه در حساب مارجین شما (Account Equity) مشخص می‌کند.

سطح ریسک بر اساس شرایط بازار تغییر می‌کند در نتیجه اگر قیمت‌ها بر خلاف پیش بینی شما حرکت کنند، دارایی‌های شما تسویه می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت تسویه شدن دارایی، کارمزد بیشتری از شما دریافت می‌شود.

فرمول محاسبه مارجین به صورت زیر است:

سطح مارجین = ارزش کل داریی تقسیم بر (کل مبلغ قرض شده + کل نرخ بهره)

اگر سطح مارجین شما به 1.3 کاهش پیدا کند، یک مارجین کال دریافت می‌کنید که به شما یادآوری می‌کند یا باید وثیقه را افزایش دهید (با واریز دارایی بیشتر) یا وامتان را کاهش دهید (با بازپرداخت مبلغ قرض شده).

اگر سطح مارجین به 1.1 کاهش پیدا کند، دارایی شما به صورت خودکار تسویه می‌شود یعنی بایننس دارایی شما را به قیمت بازار می‌فروشد تا وام را بازپرداخت کند.

برای بررسی اطلاعات پوزیشن‌های فعلی خودتان روی Positions کلیک کنید. در صورتیکه ترجیح می‌دهید مقادیر را بر حسب USDT مشاهده کنید روی گزینه USDT Benchmark در سمت راست کلیک کنید.

نحوه انجام معامله با مارجین

اگر می‌خواهید از مبالغ قرض شده استفاده کنید، می‌توانید به صفحه Exchange بروید، روی تب Margin کلیک کنید و با استفاده از سفارشات Limit، Market، Stop-Limit و OCO به صورت معمولی معامله اجرا کنید.

نحوه بازپرداخت بدهی

برای بازپرداخت بدهی‌ها روی گزینه Borrow/Repay کلیک کرده و تب Repay را انتخاب کنید.

کل مبلغ قابل پرداخت، جمع مبالغ قرض شده بعلاوه‌ی نرخ بهره است. قبل از ادامه مطمئن شوید که موجودی لازم را دارید. هر وقت آماده بودید کوین مورد نظرتان و مبلغی که تمایل به پرداخت آن را دارید را انتخاب کرده و روی Confirm repayment کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای بازپرداخت فقط می‌توانید از همان ارز استفاده کنید.

 

دکمه سوئیچ یا جابجایی

همانطور که مشاهده می‌کنید در اینترفیس مارجین یک دکمه سوئیچ کنار موجودی شما قرار دارد. این دکمه به شما امکان می‌دهد که بین حالت asset (سفارشات معمولی) و margin (سفارشات مارجین) جابجا شوید. مثلاً اگر 5 BNB در حساب مارجین خودتان داشته باشید می‌توانید در مجموع 15 BNB بفروشید.

دقت کنید که حالا به جای دکمه Sell BNB معمولی، دکمه Margin Sell BNB را دارید.

حالا اگر تصمیم بگیرید 7 BNB را Margin Sell کنید، سیستم به صورت خودکار برای شما 2 BNB قرض می‌گیرد (توجه کنید که موجودی واقعی شما 5 BNB است).

بعد از کلیک روی Margin Sell BNB پیام تایید زیر را مشاهده می‌کنید:

دکمه Switch به شما امکان می‌دهد که هنگام باز کردن پوزیشن‌های جدید قرض گرفتن را به سرعت انجام دهید. اما بعد از آن باید مبالغ قرض شده را به صورت دستی پرداخت کنید.

برگشت دارایی‌ها

اگر قصد داشته باشید دارایی‌ها را از والت مارجین به والت بایننس برگردانید، روی Transfer کلیک کرده و از دکمه بین دو والت برای تغییر مسیر انتقال وجه استفاده کنید. سپس کوین مورد نظر و مبلغ را انتخاب کنید و روی Confirm transfer کلیک کنید

می توانید دارایی‌ها را آزادانه از والتی به والت دیگر بدون کارمزد جابجا کنید. اما توجه کنید اگر در حال حاضر مبلغی را قرض گرفته باشید، با کاهش مبلغ والت مارجین سطح ریسک شما بیشتر خواهد شد. اگر سطح ریسک بیش از حد بالا باشد، احتمال تسویه شدن دارایی‌های شما وجود دارد بنابراین قبل از استفاده از مارجین حتماً با طرز کار آن آشنایی پیدا کنید.

مثال

آلیس بر این باور است که قیمت BNB افزایش پیدا می‌کند در نتیجه قصد باز کردن یک پوزیشن لانگ روی BNB با لوریج را دارد. برای انجام این کار اول دارایی‌ها را به والت مارجین خودش انتقال داده و سپس BTC قرض می‌گیرد. حالا آلیس از BTC قرض شده برای خرید BNB استفاده می‌کند.

اگر طبق باور آلیس قیمت BNB افزایش پیدا کند، او می‌تواند دارایی‌های خود را فروخته و بیت کوین قرض گرفته را همراه نرخ بهره آن بازپرداخت کند. هر مبلغ باقیمانده‌ای برای این معامله بیانگر سود او است.

اما معاملات مارجین می‌توانند سود و زیان شما هر دو را تقویت کنند. بنابراین اگر بازار بر خلاف پوزیشن آلیس حرکت کند، خسارت بیشتری خواهد داشت.