تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 06 دی 1399 23:22

روند بازار (market trend) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

روند بازار جهت کلی قیمت‌ها را مشخص می‌کند. در تحلیل تکنیکال معمولاً روند بازار با استفاده از شرایط قیمت‌ها، خطوط روند یا حتی میانگین متحرک مشخص می‌شود.

به طور کلی روند بازار دو حالت دارد: خرسی یا نزولی (bear)، گاوی یا صعودی (bull). در بازار صعودی یک روند رو به رشد پایدار مشاهده می‌شود که در آن قیمت‌ها به صورت پیوسته رو به افزایش هستند. بازار نزولی هم متشکل از یک روند رو به پایین است که قیمت‌ها در آن رو به کاهش هستند. بعلاوه، بازارهای تحکیم شونده یا جانبی را هم داریم که در آنها شرایط کلی بازار مشخص نیست.

بیت‌کوین در کل دوره وجودش، یک روند صعودی داشته است 

لازم به ذکر است که روند کلی بازار به این معنا نیست که همیشه قیمت‌ها طبق آن حرکت می‌کنند. ممکن است در یک بازار صعودی، گاهی اوقات حرکت‌های نزولی مختصری مشاهده شود و بالعکس. دلیل این موضوع ماهیت خاص روند بازار است. در واقع شرایط بازار به بازه زمانی مورد نظر بستگی دارد. معمولاً روند بازارها در بازه‌های طولانی‌تر اهمیت بیشتری نسبت به بازه‌های کوتاه‌تر دارد.

یک نکته خاص درباره روند بازار این است که این روند با واپس نگری در ارتباط است. شاید اصطلاح گرایش واپس نگرانه را شنیده باشید. این اصطلاح یعنی تمایل افراد به متقاعد کردن خودشان، درباره اینکه اتفاقات را پیش از رخ دادن آنها پیش بینی کرده اند. همانطور که احتمالاً تصور می‌کنید، گرایش واپس نگرانه تأثیر چشمگیری بر تشخیص روند بازار و تصمیم گیری تریدرها دارد.