تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 08 دی 1399 03:11

ابزار مالی financial instrument چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

به زبان ساده، ابزار مالی یک دارایی قابل معامله است مثل پول نقد، فلزات گرانبها (مثل طلا و نقره)، سندی که مالکیت چیزی را اثبات می‌کند، حق دریافت مبلغ مشخصی پول نقد و غیره. ابزارهای مالی می‌توانند بسیار پیچیده باشند اما هدف و ایده کلی این است که هر چه هستند یا معادل با هر دارایی هستند، امکان معامله آنها وجود دارد.

ابزارهای مالی بر اساس روش‌های طبقه بندی مختلف انواع مختلفی دارند. یکی از این طبقه بندی‌ها بر مبنای این ویژگی انجام می‌شود که آیا این ابزارها نقد هستند یا جزء مشتقات محسوب می‌شوند. همانطور که از نام این دو پیداست، ابزارهای مشتق ارزش خودشان را از یک دارایی دیگر (مثلاً یک ارز دیجیتال) به دست می‌آورند. می‌توان ابزارهای مالی را بر اساس اینکه مبتنی بر بدهی هستند یا سهام هم تقسیم بندی کرد.

اما ارزهای دیجیتال در کدام گروه قرار می‌گیرند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که ارزهای دیجیتال را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف در نظر گرفت و می‌توانند در بیشتر از یک طبقه بندی قرار بگیرند. ساده ترین نوع دسته بندی قرار دادن آنها در گروه دارایی‌های دیجیتال است اما پتانسیل و قابلیت اصلی ارزهای دیجیتال، ایجاد یک سیستم اقتصادی و مالی کاملاً جدید است.

از این نظر، ارزهای دیجیتال یک گروه کاملاً جدید از دارایی‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهند. بعلاوه، با رشد و توسعه این اکوسیستم، ممکن است دسته بندی‌های جدیدی ایجاد شود که قبلاً وجود نداشتند که نمونه‌هایی از آن در بازار اقتصاد غیرمتمرکز دیده می‌شود.