تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 08 دی 1399 07:00

مارجین تریدینگ margin trading چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مارجین تریدینگ یکی از روش‌های تریدینگ با استفاده از مبلغی است که از شخص دیگری قرض می‌گیرید. در واقع این روش باعث تقویت نتیجه کار می‌شود هم از نظر مثبت و هم از نظر منفی. حساب مارجین به تریدرها امکان دسترسی به سرمایه بیشتر را می‌دهد و می‌تواند ریسک آنها را کاهش دهد. به این صورت که تریدرها می‌توانند پوزیشنی با سایز مشخص را با سرمایه‌ای کمتر در اختیار بگیرند.

در حوزه مارجین تریدینگ اصطلاحات مارجین و لوریج زیاد به گوش می‌خورند. مارجین به مبلغ سرمایه‌ای گفته می‌شود که شما از خودتان پرداخت می‌کنید. لوریج مشخص می‌کند مارجین شما چند برابر می‌شود. مثلاً اگر از لوریج 2x استفاده می‌کنید یعنی پوزیشنی باز کردید که مبلغ مارجین شما را 2 برابر می‌کند. اگر از لوریج 4x استفاده کنید یعنی پوزیشنی باز کردید که ارزش آن چهار برابر مارجین شماست و به همین ترتیب.

اما در این حالت باید مراقب تسویه پوزیشن باشید. هر چقدر لوریج مورد استفاده شما بیشتر باشد، احتمال تسویه زودهنگام پوزیشن شما بیشتر است. اگر پوزیشن شما تسویه شود کل مارجین خودتان را از دست می‌دهید. بنابراین قبل از شروع هر کاری، به ریسک بالای تریدینگ با مارجین بالا توجه داشته باشید.

مارجین تریدینگ در بازار بورس، کالاها، فارکس، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال زیاد استفاده می‌شود. در روش سنتی وجوهی که به سرمایه گذاران قرض داده می‌شود توسط یک کارگزار سرمایه گذاری تأمین می‌شوند. در بازار ارزهای دیجیتال معمولاً اکسچنج‌ها این وجه را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند و در مقابل کارمزد دریافت می‌کنند. در بعضی از مواقع هم این مبلغ مستقیماً توسط سایر تریدرهای همان پلتفرم تأمین می‌شود و معمولاً نرخ سود آن متفاوت است چون این نرخ توسط بازار آزاد مشخص می‌شود.